Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Min mens är också helt smärtfri efter graviditeten! Så himla skönt. 

Dottern är idag 8 månader och 4 dagar. Hon är 70 cm lång och väger 7,89 kg. Också lång och smal, eller normallång, men inte direkt tung.

Vi var på en kombinerad 8-månaderskoll och föräldraträff. Vi satt med andra mammor (och en pappa) och diskuterade olika saker. Alla barn kröp omkring utom min dotter. Jag vet att man inte ska jämföra och det är mycket möjligt att det kommer att lossna för henne men jag tycker det är jättejobbigt att hon inte ens ålar. Fast min dotter är den enda som sover hela nätter och började med riktig mat utan problem och det känns bra i alla fall (att hon gör det alltså, inte att de andra barnen inte gör det). Hon har nu två nätter i rad sovit 19:30-06:30. Det är verkligen något att vara glad över. Håller tummarna för att jag slipper gå upp fem i fortsättninge.

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-05-19 09:30:50 följande:
    jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska smile4.gif

antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta smile4.gif
    Det ska inte bli någon debatt om vaccination vs inte vaccination, men är det där verkligen vetenskapligt styrkt? Det verkar extremt ologiskt. Känner du dig osäker så tycker jag du ska söka lite mer information, vetenskaplig, och inte bara läsa berättelser av föräldrar vars barn blivit autistiska efter vaccinationen. Som Kroken sa, barnen hade kanske blivit autistiska ändå. Jag skulle nog säga att de troligen hade blivit det.

Min systerson som är drygt 3 år ska utredas nu. Jag tror att han har någon form av autism och han vaccinerades inte mot mässling innan ett år utan följde programmet.

Är det förresten någon som har erfarenhet av autism? Det är jättejobbigt det här med min systerson. Jag älskar honom lika mycket som jag älskar min dotter och han har alltid varit mosters kille.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-05-20 10:47:56 följande:

det är så svårt... jag önskar att sonen bara följde det vanliga programmet, så jag skulle slippa beslutsångest....

Ska ni inte bara strunta i att åka till Ryssland i sommar? Känns som att du kommer må väldigt mycket bättre om pojken slipper vaccinationen. Det är ju dumt att gå och oroa sig och må dåligt.

En idé är ju annars att kolla hur andra länders program ser ut. Om de vaccinerar tidigare än här men inte har fler fall av autism så borde det inte vara någon fara.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-05-20 19:20:43 följande:

jag är så glad att sonen ätit massa hemmagjord köttfärssås idag! den var ju "grynig", ni vet, när man steker färsen så blir det inte direkt som puré.

sonen hade hittils vägrat mat som innehåller BÅDE sås och större bitar. Han kan ju äta "tomma" spaghetti och makaroner (tar dem med händerna och biter av bitar och tuggar), och t.ex. brokkolibuketter.

annars äter han mixad mat. När det är burkmat - då är det mest från 6 mån (han älskar alla burkar från 6 mån), eller lax från 8 mån (alla varianter).

gillar era barn burkmat från 8 mån (förutom lax, de är ju släta)?

Min dotter äter precis allt. Hemmagjord mat, både slät och med bitar, köpt mat från 6 och 8 månader, bitar att plocka själv, köpt gröt, egen gröt, köpt välling, egen välling, frukt. Det enda hon spottat ut är äpple, men hon äter även det om man blandar det med banan eller i gröten. Sen dricker hon inte vatten, men blaskig ersättning.
  • linnéa001

Hur kommer det sig att de bästa rutinerna bara håller i sig i några dagar? Min dotter sov så bra, mellan 10,5 och 11 timmar per natt och sedan två st tupplurar om vardera 1,5 timmar. Fast det sprack efter en vecka ungefär. Visserligen sover hon fortfarande bra på nätterna, men tupplurarna är nu mellan 30 minuter och knappt två timmar. Sover hon korta behöver hon sova igen vid 16-tiden men då är det nästan omöjligt att lägga henne. Hon kämpar emot i sängen. Sparkar, viftar, rullar, fäktar. I vagnen vägrar hon lägga sig ner, ska bara sitta. Sover hon inte minst tre timmar under dagen är hon jättetrött på kvällarna och stupar nästan vid sextiden. Har då inte riktigt hjärta att hålla henne vaken till halv åtta men det är också en dum tid att låta henne sova.

Känns som att hon behöver sova 13-14 timmar varje dygn. Hur mycket sover era barn?

• linnéa001

Hur går det för er? Det går väl rätt bra här hos oss. Tycker bara det är så jobbigt med maten just nu. Jag vet att barn måste få kladda och leka men det blir så kladdigt! Hon vill ha en egen sked dottern, men mest bara viftar hon med den så maten flyger. Eller plockar bort maten från den med fingrarna och stoppar in en tom sked i munnen. Funkar att mata henne en liten stund men sedan så kniper hon ihop munnen. Tycker att hon äter lite mindre nu även om det säkert inte är någon fara, barn här i väst svälter väl knappast. Hon älskar "klämmisar" och vill gärna klämma själv. Då händer det också att det flyger iväg. 

Sömnen är rätt ok. Hon vill dock inte somna utan sparkar med benen och viftar med armarna i typ en halvtimme tills hon somnar. Man ser ju att hon är trött och vet att om hon bara slappnade av och blundade så skulle hon somna. På dagarna går det lite bättre, speciellt om man sjunger för då slappnar hon av.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-06-09 18:41:42 följande:
    Åh. Vet att man inte ska jämföra, men det är så jobbigt att läsa hur mycket alla bebisar gör.. Ingrid kan fortfarande varken krypa(förutom bakåt), hasa på rumpan eller åla, trots att hon står på alla fyra och har gjort så i månader, samt sätter sig upp och försöker hasa. Sedan en vecka ungefär verkar hon mer sikta på att stå istället, även om hon är mitt på golvet... Hon har heller inte fått några tänder, bara en massa knölar och dregel. Samtidigt är det förstås skönt att inte behöva gå runt hela tiden och borsta tänder, hehe.

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

Vad gäller mat är det superenkelt egentligen. Hon har börjat äta havreyoghurt som jag blandar med quinoa och frukt till mellanmål, och äter det mesta vi lagar, förutom gröt. Jag är fortfarande osäker på mängden protein dock, då vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.
    Min dotter har inga tänder, inte en endaste på gång ens. Hon kan sitta på rumpan och trycka sig bakåt med fötterna, men kommer inte framåt. När hon kommit dit hon vill så snurrar hon och fortsätter sedan bakåt. Detta går dock mycket långsamt. Krypa kanske är på gång, jag vet inte. Hon sitter med benen vikta och försöker resa sig i krypställning men det går inte bra. Hon kan resa sig med hjälp av oss, men inte med möbler.

Har din dotter redan börjat försöka härma ord så är hon ju tidig verbalt. Min flicka säger bara "baba" och gör prutt- och blåsljud med munnen. Alla barn är olika, det är ju det som är så kul!

Min dotter fick en kusin i slutet av maj. När jag höll honom första gången var han bara fyra dagar gammal. Kan inte fatta att det bara var nio månader sedan min flicka var så liten, det känns helt overkligt. Han vägde liksom ingenting! Pep som en liten fågelunge och kändes så himla liten och hjälplös. Ser fram emot att de ska växa upp och lära känna varandra.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-06-11 16:17:36 följande:
    Tack för svar :) det känns så dumt att jämföra som sagt, men det är ju så svårt att veta vad som är "normalt". Min brorsdotter, som är fyra månader äldre än Ingrid, gick redan vid nio månader. Samma med min storasyster, som dessutom kröp innan. Jag själv hasade runt vid den här tiden, och då har jag fått höra att jag var så sen med det(det skiljer bara 15 månader mellan mig och min syster = allt jämförs). Ingrid har alltid varit aktiv och målmedveten, så jag har nog gjort misstaget att anta att hon också skulle vara tidig med just krypningen. Redan för ett par veckor sedan undrade BVC hur hon tog sig fram om hon inte kröp, vilket såklart gjorde mig ännu mer osäker.
    Jag håller med dig, det är svårt att veta. Det finns lite riktlinjer på vårdguidens hemsida tror jag och det är ganska stora spann. Jag har en kusin som gick vid åtta månader, min pappa var 18 månader när han gick. Jag kunde resa mig innan jag kunde stå, min syster kunde gå innan hon kunde resa sig. Jag vet inte hur gammal du är, men förr, när jag var liten på 80-talet, så låg ju alla bebisar på mage. Min mamma säger att hon har en känsla av att bebisar lärde sig krypa och kräla tidigare då, när de låg mer på mage. Vet inte om det stämmer, men det låter vettigt.

För ett par månader sedan oroade jag mig mycket, speciellt för krypningen, men jag har lyckats släppa det och gläds åt de andra framstegen som min dotter gör. Man måste inte lära sig i en speciell ordning, det går bra att gå först och krypa sedan.
  • linnéa001
    0610 skrev 2015-06-12 11:35:01 följande:

BVC-sköterskan påstod att han inte får förknippa sova med mat. Att varje gång han vaknar så ska han inte få bröstet. Att han inte behöver mat på natten.

Tycker du ska göra som du vill. Amma till sömns om du vill. Vill du inte att han ska äta på natten får du kanske försöka hitta en lösning. En vän som har barn som är nio månader började ge sitt barn napp nu. När bebisen väl fattade vad nappen var till för började hon sova hela nätter. Jag skulle inte stå ut med att amma till sömns varje gång. Kan inte sova med någon nära mig.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-06-12 15:09:59 följande:

om bara ett par månader kommer bvc börja med påtryckningar att sluta med napp också. då är det en ytterst tillfällig lösning.

Man måste ju inte berätta allt för bvc. Eller göra som de säger. Jag tycker bara att man ska göra det som känns bäst för en själv. Vill din son ammas till sömns och du trivs med det så är det inga problem. Jag skulle bli galen om jag var tvungen att amma till sömns varje gång. Därför har vi hittat en lösning som passar oss. Innan dottern fick napp var jag en napp. Ser inte skillnaden.

Kan tillägga att mitt bvc är fantastiskt bra. Vet inte hur kompisens är.
Svar på tråden septemberbarn 2014