septemberfjorton skrev 2015-06-09 18:41:42 följande:
Åh. Vet att man inte ska jämföra, men det är så jobbigt att läsa hur mycket alla bebisar gör.. Ingrid kan fortfarande varken krypa(förutom bakåt), hasa på rumpan eller åla, trots att hon står på alla fyra och har gjort så i månader, samt sätter sig upp och försöker hasa. Sedan en vecka ungefär verkar hon mer sikta på att stå istället, även om hon är mitt på golvet... Hon har heller inte fått några tänder, bara en massa knölar och dregel. Samtidigt är det förstås skönt att inte behöva gå runt hela tiden och borsta tänder, hehe.
Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".
Vad gäller mat är det superenkelt egentligen. Hon har börjat äta havreyoghurt som jag blandar med quinoa och frukt till mellanmål, och äter det mesta vi lagar, förutom gröt. Jag är fortfarande osäker på mängden protein dock, då vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.
Min dotter har inga tänder, inte en endaste på gång ens. Hon kan sitta på rumpan och trycka sig bakåt med fötterna, men kommer inte framåt. När hon kommit dit hon vill så snurrar hon och fortsätter sedan bakåt. Detta går dock mycket långsamt. Krypa kanske är på gång, jag vet inte. Hon sitter med benen vikta och försöker resa sig i krypställning men det går inte bra. Hon kan resa sig med hjälp av oss, men inte med möbler.
Har din dotter redan börjat försöka härma ord så är hon ju tidig verbalt. Min flicka säger bara "baba" och gör prutt- och blåsljud med munnen. Alla barn är olika, det är ju det som är så kul!
Min dotter fick en kusin i slutet av maj. När jag höll honom första gången var han bara fyra dagar gammal. Kan inte fatta att det bara var nio månader sedan min flicka var så liten, det känns helt overkligt. Han vägde liksom ingenting! Pep som en liten fågelunge och kändes så himla liten och hjälplös. Ser fram emot att de ska växa upp och lära känna varandra.