Dasha skrev 2015-12-06 12:27:06 följande:
min son älskar nu när jag läser ramsan
det kommer en katt, (här brukar sonen le stort och stå stilla)
den kryper och går,
den tar vad den får
(här brukar sonen springa iväg för full fart, och gapskratta)
och så tar han dig! mjau!
(så jag springer efter och fångar honom)
nu har jag kommit på en ny teori
den heter Tre Dagars Sömncykel.
nämligen att barn i den här ålder (i alla fall mina barn) är ofta på väg att övergå till en gångs sömn på dagen, men det tar lite tid, därför sover dem i tredagars cykel:
en dag på ett sätt,
sedan två dagar på ett annat sätt,
sedan igen en dag på ett sätt,
två dagar på ett annat sättt.
t.ex. sonen sover två dagar i rad såhär: en gång om dagen, och somnar tidigt för natten (runt 20.00-21.00),
sedan en dag sover han två ggr på dagen, och sedan somnar sent för natten (runt 22.00-23.00).
ungefär samma hade jag med dottern i samma åldern, men där brukade hon istället gå upp och leka mitt i natten, var tredje dag
Den ramsan hade jag glömt, ska genast köra den med dottern, hon skulle nog älska den. Jag brukar säga "ska jag komma och ta dig". Då börjar hon gapskratta och försöker gå iväg snabbt, men ramla oftast för att hon skrattar så mycket. Eller så går hon rakt emot mig. Sen slår jag armarna om henne och säger "fast". Kramar och pussar massor samtidigt som jag säger "tro inte att du kan smita från din mamma". Hon skrattar och skrattar.
Det var en intressant teori men den stämde inte på min dotter. För henne blev bara den första tuppluren senare och senare på dagen. Till slut behövde hon sova för andra gången vid 17 men då var hon oftast så uppe i varv att det inte gick att lägga henne så vi började hoppa över den. Nu är hon rätt trött vid 18 och så lägger vi henne vid 19. Oftast sover hon till halv åtta på morgonen.