Inlägg från: Mrs West |Visa alla inlägg
  • Mrs West

septemberbarn 2014

Emmask skrev 2014-11-27 23:10:16 följande:

Intressant att läsa om hur ni delar och planerar inför förskolan. Upplever det svårt att tajma med förskolestart. Antingen börja när hon är 16 månader eller 24. Stort hopp. Trots att vi snålar (3 dagar per vecka) kommer dagarna ta helt slut om vi väntar tills hon är 24 månader. Man vill väl spara lite till somrar och dylikt?

Jag tänker i bland på att jag längtar efter att bli gravid igen. Blir avundsjuk när någon går runt med mage eller meddelar sin graviditet. Jag vill gå på ultraljud, föda barn igen. Det måste vara en rent biologisk längtan för rent rationellt förstår jag ju att det kommer vara mycket jobbigare nästa gång och att det antagligare är jobbigare ju tidigare vi får nästa. Men kroppen längtar. Någon som känner igen sig?

Menar verkligen inte att skapa syskonstress, som jag förstått att många avskyr. Man ska bara få njuta av det nya barn man har. Det är bara det att jag bär på en sån irrationell längtan eller kanske avundsjuka. Först trodde jag det var en del i att jag hade svårt att knyta an till min dotter, men nu känner jag enormt mycket för henne och det har konstigt nog bara spätt på längtan efter att göra om allt fantastiskt.

Kanske kan jag inte skilja på saknad och längtan?

Förskolestart är ett problem för oss. Min dotter går på en fantastisk liten montessoriförskola och vi vill att sonen går där oxå. Problemet är att de endast tar in till hösten och barnen måste vara inskrivna 15/9-15 MEN då har min son inte fyllt 1 än så han kan inte börja där förrän hösten 2016. 

Jag har ingen aning om hur jag ska få det att funka. Jag driver dock ett litet företag som jag funderar på att expandera och försöka ha som min huvudsyssla. Så tanken är väl att försöka få fler kunder succesivt samtidigt som jag minskar på mina föräldradagar...

Jag förstår denna längtan efter en ny graviditet och ett nytt barn. Vi satt och tittade på gamla filmer igår på de andra barnen när de var små. Jag blev alldeles rörd av hur underbara mina barn är och hur underbart det är att få följa alla deras steg i att bli en människa,

Då detta är vårt sista (tredje) barn så känns det extra melankoliskt när jag tänker på att jag aldrig mer får känna en spark i min mage, vara på bb eller få ha det här lilla knytet helt för mig själv, usch, det är så jag kan börja gråta.

Men livet måste ju gå vidare, det är samtidigt underbart att få ha sin egen kropp, långsamt bli smalare och börja träna. Få vara lite ego och ha egna intressen och kankse få lite tid för sin man, ha ha.
  • Mrs West

Vi ska vaccinera vår kille den 22/12. Så risken är att han blir lite dålig dagen efter och kanske in på julafton. 

Jag har för mig att våra andra barn inte reagerade så starkt och tänker att om han blir dålig så är vi ju många som kan hjälpas oss att bära och gulla:)

• Mrs West

Här har vi inga rutiner alls. Han somnar dock oftast 22-23 och oftast själv i sitt nest. Jag vågar inte samsova då jag har en mjuk säng.

Ca 4-5 kvällar har han varit ledsen och haft magont. Jag åt sparris i lördags och då blev han riktigt skrikig på kvällen.

Jag fick sitta och buffa och kramas till 23.30. Men det var nästan bara mysigt. Detta är ju min sista bebbe.

Inget ec:ande här inte;) Han kommer nog ha blöja ett tag, funderar oxå på att amma lite längre. Har kört 6-7 mån med de andra. Men detta är ju min sista gång!

Efterkontroll på onsdag. Har ni varit än? Gått bra?

• Mrs West

Ja, visst är de underbara dessa små. Detta är mitt tredje men jag slås också omkull av den starka kärleken och det mysiga bebisgoset man har. Helt fantastiskt!

Jag som är mamma till ett utvecklingsstört barn vet mycket väl hur det känns när man läser om vad de ska kunna och känna stress över det. Min son ser helt normal ut och vi fick inte reda på hans diagnos förrän han var 2 år. Men vi kände tydligt att något var fel från ca 9-10 månaders ålder. 

Ni ska inte oroa er någon av er, bara njut och ha det så härligt ni kan. Ni har säkert friska bebisar och jag hoppas att jag också har det. Men skulle det inte vara fallet så fixar det sig ändå. Min son som är utvecklingsstörd har ett mycket bra liv och vi också. Njut i ögonblicken och fota och filma, snart börjar de skolan!!

• Mrs West

Usch replica, hoppas att det inte är nån allergi!

Här har vi fått problem med skrik och gaser på kvällen. Tre kvällar i rad har killen gråtit, spänt hela kroppen och varit svår att trösta i ca 1h mellan 22 och 23.

Han bajsar mer sällan nu ca varannan dag och verkar ha svårt att få ut både bajs och gaser.

Har nu köpt minifom och en pysventil så får vi se om det blir bättre.

• Mrs West
    linnéa001 skrev 2014-12-15 15:49:48 följande:

För min killes skull har jag varit tålmodig och hon är bra med barn svärmor, bara lite irriterande det där med att hon hela tiden ska springa och klä på dottern och lägga en filt över henne. Det är liksom inte Antarktis vi bor i.

Min dotter har inte träffat svärmor tidigare, men jag tror inte att krånglet har med henne att göra då hon började strula innan svärmor kom. Min dotter verkar inte speciellt petig med vem som bär eller matar henne (vet inte om det är bra eller dåligt). Idag har vi satt henne i bärselen när hon börjat böka och skrika och då har hon somnat nästan på en gång så det har kanske med trötthet att göra. Mig gör det inget att hon får ersättning i flaska en gång om dagen men min kille är jätteorolig att hon ska föredra flaskan. Vi fortsätter att pröva vad som, fungerar helt enkelt. Jag tar dock tacksamt emot tips, även om ingen så klart kan veta vad som är "fel" med tjejen. Tror i alla fall att det är högst tillfälligt.

Även min kille har haft problem med amningen speciellt under kvällen då han har sämre tålamod. Ammar jag då med min högra tutte blir han arg och släpper. Sen tar han tag igen och sen släpper och skriker igen.

Jag vet att min högra tutte sprutar väldigt mkt, det syns när man pumpar. Jag tror han blir arg när det sprutar i gommen på honom.

Jag brukar ge honom nappen istället då i några sekunder sen bröstet igen och då funkar det.

Sen har minifom och ventil funkat bra! Mkt goare kille på kvällarna nu:)
  • Mrs West

Gott nytt år!! Här är vi lite trötta efter festen igår.

Min kille är 3 månader nu. Han väger 6500g och var 62cm lång sist.

Han har också ändrat sitt bajsmönster. Det började vid 2,5 mån med att han var orolig på kvällarna, spände sig och hade svårt att få ut gaserna. Han gick från att bajsa 10ggr om dan till varannan dag.

Vi började med minifom när han blev så ledsen på kvällarna. Nu bajsar han ff ca varannan dag men är inte ledsen längre och pruttar mer;)

Jag kan oxå äta lite lök osv nu utan att det märks, skönt!

• Mrs West

Gott nytt år!! Här är vi lite trötta efter festen igår.

Min kille är 3 månader nu. Han väger 6500g och var 62cm lång sist.

Han har också ändrat sitt bajsmönster. Det började vid 2,5 mån med att han var orolig på kvällarna, spände sig och hade svårt att få ut gaserna. Han gick från att bajsa 10ggr om dan till varannan dag.

Vi började med minifom när han blev så ledsen på kvällarna. Nu bajsar han ff ca varannan dag men är inte ledsen längre och pruttar mer;)

Jag kan oxå äta lite lök osv nu utan att det märks, skönt!

• Mrs West

Min lille är bara 3,5 mån så jag väntar nån vecka till. Men sen vid ca 4 mån börjar jag med smakisar.

Gör som med de andra, ger ca 1 msk puré av samma mos i ca 5 dagar. Byter sen mos och kör 5 dagar till. Börjar med enbart grönsaksmos.

Eventuellt börjar jag även lite med gröt. Har gett de andra 1 mål med havregröt på kvällen för mättnad. Har funkat bra.

Hur är era små att bada? William är vettskrämd varje gång. Nu sitter jag i badet med honom och han ligger på mig. Tycker det borde kännas tryggt men han gillar det inte alls.

• Mrs West

Kul att höra om era smakisar. Min son är inte riktigt 4 mån än men har provat havregröt 2 ggr. Han verkar tycka smaken är ok men tycker det är lite läbbigt att svälja. Det är ju lite mer massa i gröten;)

Kul det där med duschen! De dör ju inte om de skriker lite;)

Svar på tråden septemberbarn 2014