Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

linnéa001 skrev 2014-11-05 22:12:24 följande:

Jag får också dåligt samvete när dottern är själv en längre tid. Idag t.ex satt hon i sin babysitter medan jag drack te och åt lussebulle, men hon var ju nöjd. Har svårt att tänka mig att så små barn blir apatiska eller vad man ska kalla det. Alltså som barnhemsbarn i vissa länder som lärt sig att det inte hjälper att skrika och bara sitter i sina sängar. Får min dotter skrika längre än en minut känns det som att jag utövar någon typ av högst ofrivillig femminutersmetod och jag får jättedåligt samvete. Även om jag inte gör det "med flit" utan är på toa eller liknade som jag inte kan avbryta när hon börjar skrika.

Jag har också lätt att få dåligt samvete när jag inte uppmärksammar bebisen fullt. Särskilt eftersom jag själv hade extremt bekräftelsebehov som riktigt liten, men inte alltid kunde visa att jag ville ha exempelvis närhet eller uppmärksamhet, så alla trodde jag bara var en "nöjd bebis". Känns överlag som jag nojar mycket av rädsla för att hon ska bli så orolig som jag var som barn :/ är det nu man börjar gå igenom ens egen barndom?? Haha
  • septemberfjorton
    Dasha skrev 2014-11-07 23:56:01 följande:

varför säger bm och läkare att bebisar ska ligga på mage för at inte få en platt skalle!? Är det inte skrattretande, att några minuter (OK, 1 timme) om dagen på magen i vaken tillstånd kan överväga 20 timmars sovande på rygg!?

Alltså med första barnet fick vi köpa en tjock kudda för att bebisen inte skulle få platt skalle. Nu säger de att det inte hjälper, lika bra med en platt kudde.

Hur kan de själva tro att 15-60 minuter om dagen spelar roll för skallen, jämfört med 15-20 timmar när barnet sover på rygg!?

alltså inget av mina barn har en platt skalle, och ingen låg mer än 15 minuter om dagen på magen innan de var ungefär 3 månader.

Reatar mig på det för att det känns så ologiskt, att man även tappar förstroendet för mycket annat som läkare säger.

Jag trodde man skulle låta dem ligga på mage för att träna nacken, och sen för att undvika platt huvud försöka flytta bebisens huvud så det inte ligger på samma punkt hela tiden. Det sa i alla fall vår BM. Hon sa å andra sidan inget om att aktivt träna bebisen på golvet heller, utan att ibland lägga den på ens bröst ungefär.
  • septemberfjorton
    MammaTillBäbis skrev 2014-11-12 11:12:34 följande:

Någon mer här inne som har så ont i bröstet när ni ammar att ni gråtande gärna kör huvudet i betongväggen? Har typ haft sår sedan nån vecka i början och de har kollat flera gånger (även nyligen) att min son har rätt grepp. Men såret vill inte ge med sig och bröstet är stenhårt och smärtar så fruktansvärt i början på amning och efteråt och när jag inte ammar. Ammar mest på detta bröst för att han ska suga bort det onda. Alla säger att det går över men nu har jag haft så här ont i tre veckor. :(

någon mer med samma symptom eller erfarenhet? Så jag kan få en positiv bild att sträva efter...

När jag träffade BM efter att jag haft mjölkstockning sa hon att om man har väldiga problem med ett bröst, kan man amma på bara det andra, att kroppen kan ställa in det så om man vill. Det är ju lite drastiskt, och kanske inget man gör utan att ha pratat igenom det med BM, men om det verkligen inte skulle funka så är det ju en möjlighet :)
  • septemberfjorton

Jag har förresten en fråga. Har varit så himla töntig med promenader, och har väl egentligen bara varit till affären och andra kortare promenader med bebisen.. Först var det kejsarsnittet som hindrade mig, sedan mjölkstockning med inläggning, och så vädret.. Men känner nu att jag måste ut på ordentliga promenader och undrar hur ni gör om bebisen bajsar?? Konstig fråga kanske, men Ingrid blir så ledsen när hon bajsat och tanken på att vara en halvtimme från hemmet, eller att klä av henne utomhus nu när vintern är här, känns inte helt okej..

• septemberfjorton

Tack för alla svar! Jag vågade mig ut idag på en promenad på 10km :) det brakade till i blöjan ungefär en kvart innan jag var hemma, så jag lät det vara och hon gnydde bara lite innan hon somnade om.

• septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-11-14 11:26:12 följande:

Min bebis vägrar somna på kvällarna sen i förrgår. Man måste gå omkring med honom från klockan nio på kvällen. Om man sätter sig ner börjar han skrika och han blir hysterisk om han råkar somna till. Han är dock lugn och glad om han får ligga på skötbordet.

Framåt elva, tolv blir han otröstlig och gallskriker till man lyckas få honom att somna vid halv ett, ett. Det är jättejobbigt! Jag tror att det är 8 veckorsfasen och hoppas att det går över snart. Men är jätterädd att han har fått kolik. :(

Sådär är våran med, jag var också rädd för kolik häromdagen, eftersom hon ibland skriker oavbrutet i upp till fyra timmar. Hoppas på fas då eftersom hon inte är ensam, hehe.
  • septemberfjorton
    BjörkW skrev 2014-11-17 18:39:52 följande:

När våran son var 6 v vägse han 4 kg och då gått upp 1 kg sen vi kom hem från bb. Vi har det väldigt bra än. Har haft ett och annat vredes utbrott men inget ihållande. Pappa duger lika bra som mamma. Idag har jag bakat bröd som alla sa att man inte hinner och orkar med småbarn. Har tillomed kommit igång med hästarna, sonen är så nöjd med att hänga med!

Vi är sjukt bortskämda med både skratt och sömn! Kanske hör till ovanligheten?

Jag blev förvånad när jag insåg att jag ju fortfarande kan baka bröd, haha. De senaste två veckorna har det dock bara blivit scones.. Bebisen vill liksom inte vänta på jäsning alla gånger :P

Är det förresten någon som ammar och har en bebis som bara vill snutta så fort ni är i närheten?? Jag kan inte ens ha henne liggandes bredvid mig i sleepcarriern, eller guppandes i knät, utan att hon blir tjurig och ska ha bröstet. Som tur är går det utmärkt med sambon, men jag vill ju kunna vara i närheten utan att hon skriker liksom.
  • septemberfjorton
    replica skrev 2014-11-24 22:28:50 följande:

Är era barn extremt mycket behov av närhet just nu?

Kan inte lägga ifrån mig sonen för att gå på toaletten ens utan att han blir hysterisk.. Men han är jättego och glad när han är hos pappa eller mig.. Dessutom har han blivit extremt tuttig..Legat mer eller mindre konstant vid bröstet idag.. Är jäkligt glad över att amningen fungerar för det mesta nu i alla fall....

Min bebis somnar knappt någon annanstans än i knät/vid bröstet. Vet inte om det beror på hennes envisa snuttande, eller om det bara är min torra hy, men har fått en jobbig torrfläck på vårtgården som bara kliar och kliar och vätskar.. Otroligt irriterande. Känns som jag bara blir sjuk sen sambon började jobba(problem med ögonen, eksem lite här och var, en inflammerad tumled, förkyld osv).

Har dessutom bara gått ner fyra kilo sen hon föddes, vilket är ganska konstigt eftersom jag ändå rör mig mer, om än ganska lite pga är så allmänpåverkad av allergi/medicin/sjukdom, och inte äter mer än innan. Detta hade inte stört mig egentligen om det inte var för att allt är så tungt just nu ändå. Nej, jag lever för helgerna då jag får sova utan bebis och bara vila, hehe.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-11-25 19:46:29 följande:

Min dotter skriker iofs när jag lägger ner henne, men får hon sin napp så slutar hon och blir hur lugn som helst.

Låter inte så skönt. Funkar det att amma på bara det andra bröstet ett tag? Så att såret får läka. Testat napp för att få bukt med snuttandet?

Jag har bytt sju bajsblöjor idag. Har precis börjat med tygblöjorna som vi köpte, men ska det fortsätta så här så vet jag inte om jag orkar. Hon lägger ett jättelass på morgonen och så några mindre under resten av dagen. Inte så kul.

Jag får nog göra det, och pumpa ut från andra. Napp använder hon, men det duger inte alltid :)

Vi använde tygblöjor i början, men det höll inte eftersom hon bajsade upp till tio gånger om dagen, och det luktade hemskt. Vi tvättade samma dag, med ättika, ibland 90 grader, sköljde alltid ur ordentligt direkt osv. Nu varvar vi tyg och engångs, och det fungerar bra. Hon har engångs när hon inte bajsat på ett tag, och så får hon en tyg när hon just gjort det, för att minimera risken för en bajstygblöja.

Vad använder ni för sort? Tycker själv det är bäst med blöjbyxor som man kan använda flera gånger på en dag, och så vikblöjor under som vi slänger i tvätten på 90 grader vid bajs, annars 60.
Svar på tråden septemberbarn 2014