• BjörkW

septemberbarn 2014

Steph91 skrev 2014-10-17 19:00:44 följande:

Jag känner mig så ytlig, trodde inte de här känslorna skulle komma och jag skäms för det för min kropp har ju bakat ihop vår helt underbara dotter.

Massor med lös hus på magen med massor med bristningar, bristningar längst hela insidan av låren, rumpan höfterna och nu på brösten. Gick upp 20kilo under graviditeten och hade idag 3 veckor efter snittet gått ner 10 av dem. Har alltid vart en smal tjej och nu känner jag mig så tjock och ful och min dumma hjärna får för sig att min man också tyxker att jag är tjock och ful.

Arg blir jag för vad sjutton spelar det för roll, bristningar lös hud och mullig är ju egentligen fullkomligt skitsamma.. Men känslorna är där ändå.

Tur att man har lillan att titta på som är helt perfekt och frisk.

Känner mig med så sjukt osexig när jag sitter halvnaken med tuttar som hänger till knäna och sladrig mage... Klart att sambon säger att "du är fin som du är!" men har ju lite svårt att ta det på allvar.. Vi måste helt klart "jobba upp" attraktionen igen, iaf jag mot mig själv. Men egentligen är det nog mest att huden på magen gör att jag inte kan ha alla mina byxor jag hade innan. Dock gillar jag bristningarna på något sätt. Dom påminner om att jag klarade av allt :)

Vad tusan liksom? Vi har bärt runt på en liten individ i 9 månader, det måste få ta sin tid att komma tillbaka både mentalt och fysiskt :)
  • BjörkW

Nu börjar musten gå ur oss här hemma.. Har haft en hemsk uvi som efter behandling böts av med en förkylning som verkligen påverkar hela kroppen! Jag som aldrig är sjuk.. Kan inte andas, svälja och har ont i varenda muskel! Och inatt har lilleman viljat ha bröstet varje timme! Tur att han är bra söt iaf ;)

Hur går nätterna för er?

• BjörkW

Tack Brewilma :) Febern bara stiger dock och han är "otröstlig" förutom när han ligger till bröstet. Påverkas bebisarna något av att mamman är sjuk? Eftersom jag helammar menar jag. "sjukmjölk" liksom?

Har med haft ett galet sötsug och det har blivit sånna sjuka mängder godis, glass och kladdkaka! Även fast jag håller vikten känns det ju inte så hälsosamt :/

• BjörkW

Åå vilken härlig natt! Eftersom jag skriver när det går "dåligt" får jag ta mig tid att skriva när det gått bra också ;) Inatt somnade vi vid 21, sen vaknade han för mat vid 00:00 och sen vid 06:30 och där ammade han i 1,5 timme! Men det viktigaste är att han verkligen SOV där emellan!! Så skönt!! Min feber har gått ner med så hoppas på att det fortsätter åt rätt håll :)

Vi var hos läkaren idag med och sonen är helt frisk och växer som han ska! Han kräks som en fontän fortfarande men läkaren beskrev det med att han inte lärt sig att sluta äta när han egentligen är mätt så då kommer allt överflödigt upp.

• BjörkW
    Steph91 skrev 2014-10-24 10:49:32 följande:

Ojoj, vilken natt. Undra om det var all vitlök jag åt igår som lillan regerade på. Vågar inte dricka Cola, äta choklad eller nu äta vitlök. Synd att det är så goda grejor som bebisar kan reagera på. Jag känner mig lite som världens sämsta mamma när jag står och vaggar henne samtidigt som jag gråter av trötthet när 9 av 10 nätter är okej.

Nu så är det en vecka kvar tills vi flyttar in i vårt renoveringskaos utan kök, ska bli spännande..

Och när vågar man raka underlivet igen? Känner mig som 70talet själv när det grott i månader. Tänker på infektionsrisk men har nästan inget avslag kvar..

Ush vad svårt när hon reagerar på maten du äter! Man är inte dålig för att man blir trött av att inte sova :)

Har också tänkt på rakningen där men glömt fråga. Men på bb var "allt" okej efter 6 veckor, som att bada, använda tampong och ha sex. Så tänker vänta 6 veckor även fast det säkert egentligen går bra tidigare, men bara för säkerhets skull.
  • BjörkW

Hur har ni det med röda rumpor?

Sonen fyller en månade idag och har fått ett tråkigt skav i ena jumsken :/ Hursmorstips? Han har blivit så ledsen för "ingenting" och vi tror det svider i jumsken, så klart man blir ledsen då..

• BjörkW
    Bebislängt skrev 2014-10-27 09:18:27 följande:

Han kanske är i femveckorsfasen :)

Vi bytte nyligen blöjstorlek och det hjälpte mot vår bebis röda ljumskar annars.

Ja han är nog absolut i någon utvecklingsfas för vi ser honom göra nya saker hela tiden :) Men blöjstorleken kanske vi kan testa bara dom inte blir galet förstora! Han har slutat att bajsa på nätterna så inatt sov han naken med bara "kisshandduk" och då var han mycket nöjdare :)
  • BjörkW
    linnéa001 skrev 2014-10-27 18:19:30 följande:

Min flicka har sovit några nätter utan att bajsa, men inte så pass många att jag/vi vågar ta bort blöjan. Dessutom blir det ju blött om hon kissar. Är det någon speciell handduk du använder?

Den här femveckorsfasen. Hur länge håller den på? Min flicka är sex veckor och en dag och jag tycker att hon fortfarande är "besvärlig" när det gäller bröstet, alltså tar tag, släpper, tar tag, o.s.v. Fast precis som bebisen nedan så lugnar hon sig när man lägger ner henne eller låter henne sitta i sin babysitter ett tag. Plus att hon har svårt att komma till ro och somna. En ny fas börjar ju vid åtta veckor så den här första fasen borde ta slut snart. Eller så går de kanske in i varandra.

Ne bara vanlig handduk så byter vi när det är dags för mat, vilket han tycker det är var och varannan timme. Så han ligger inte med en blöt handduk någon längre tid alls!
  • BjörkW
    Bebislängt skrev 2014-10-28 15:36:50 följande:

Kissar han inte på sig själv? Vår har ju tom lyckats kissa sig i ansiktet när han har legat naken, haha.

Angående massage så har vi bara kört den basic med sol eller vad den heter. Fick en lapp med instruktioner från BVC.

Haha. Ne vi lägger handdulen över snoppen ;)
  • BjörkW

Skönt att höra att det är fler ungar som vägrar sova själva efter första nattmålet :) Vi gör också så att han sover själv i nestet eller sin säng, mem efter 2-3 timmar vill han äta och sen sover han på/jämte mig resten av natten. Han blir 5 veckor på lördag. Han har börjat "prata" förfullt vilket är väldigt roligt att lyssna på :)

Svar på tråden septemberbarn 2014