• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • septemberfjorton

Hoppar in här nu, våran Ingrid kom ju förra måndagen. Det är sjukt jobbigt att inte ha några vänner med barn, tycker jag. Ser på instagram hur mina vänner hittar på saker och det känns extra jobbigt när en av mina bästa vänner säger att hon inte kan komma och hälsa på bebisen förrän i helgen för att hon har fullt upp med pluggande, och så ser jag att hon hittar på annat liksom. Usch, kommer bli en ensam ledighet känns det som.

Men! Tur att jag har en sådan smaskig bebis som sällskap i alla fall :)

• misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-26 09:01:23 följande:

När brukar bebisar börja vända sig från rygg till sida? Vår gör det nu och vänder på huvudet när han sover. Det står ju att man ska vända bebisens huvud så att det inte blir snett men det är ju jättesvårt att hålla reda på när han vänder sig själv.

Hoppas för övrigt att naveln ramlar av snart för fy vad den stinker! :P

Alltså godmorgon! Jag trodde du skrivit från rygg till mage. DET hade faktiskt varit galet tidigt. Sorry. Skyller på att jag är så trott så jag skelar :p

Från rygg till sida gör sally med och lyckades med tidigt :)

Ang kudde sa BVC att de alltid ska.sova på kudde, även i nestet :)
  • myperfectlife
    septemberfjorton skrev 2014-09-26 18:53:56 följande:

Hoppar in här nu, våran Ingrid kom ju förra måndagen. Det är sjukt jobbigt att inte ha några vänner med barn, tycker jag. Ser på instagram hur mina vänner hittar på saker och det känns extra jobbigt när en av mina bästa vänner säger att hon inte kan komma och hälsa på bebisen förrän i helgen för att hon har fullt upp med pluggande, och så ser jag att hon hittar på annat liksom. Usch, kommer bli en ensam ledighet känns det som.

Men! Tur att jag har en sådan smaskig bebis som sällskap i alla fall :)

Känner igen mig i dig. Nu är jag gammal (31år ) men när Leonardo föddes så flyttade alla mina kompisar till andra städer men sen kom de tillbaka med barn.
  • linnéa001

Till mig sa de inte något om kudde, varken på BB eller BVC. Vi har köpt en jättefin korg till henne som det var tänkt att hon skulle sova i, men det har blivit så att hon legat i sitt näst mellan oss (faktiskt rätt mysigt även om jag alltid varit ganska anti samsovning). Men ska det vara kudde i nästet alltså? Den jag har får nog inte riktigt plats.

Vet inte om det beror på teet (jag dricker ett speciellt amningste), men för mig börjar brösten läcka efter ca fyra timmar om tjejen inte ätit. Så jag verkar ha gott om mjölk i alla fall.

Är det någon som upplever att barnet är lugnare hos pappan? Min dotter gör sugrörelser med mun och huvud så fort hon är hos mig även om hon precis ätt, men får hon ligga hos pappan gör hon inte det. Funderar på om jag luktar mat. Tycker det är jobbigt att ge henne bröstet hela tiden.

• Bebislängt

Jag funderar på att ge upp amningen. Vår som blir en vecka i morgon och jag har fortfarande knappt någon mjölk.

Vi har hyrt bröstpump som jag sitter med var tredje timme, det kommer ca 3ml på 20 min. Jag har provat att handmjölka och jag lägger bebisen vid bröstet så ofta jag kan. Men det är svårt att hitta bekväma amningsställningar när man har ont överallt och bebisen blir bara arg och frustrerad när det inte kommer något.

Hur lång tid bör man ge det. Just nu känns det bara som ett jobbigt moment och att det gör både mig och bebisen ledsen.

• misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-26 23:17:00 följande:

Jag funderar på att ge upp amningen. Vår som blir en vecka i morgon och jag har fortfarande knappt någon mjölk.

Vi har hyrt bröstpump som jag sitter med var tredje timme, det kommer ca 3ml på 20 min. Jag har provat att handmjölka och jag lägger bebisen vid bröstet så ofta jag kan. Men det är svårt att hitta bekväma amningsställningar när man har ont överallt och bebisen blir bara arg och frustrerad när det inte kommer något.

Hur lång tid bör man ge det. Just nu känns det bara som ett jobbigt moment och att det gör både mig och bebisen ledsen.

Att du inte få ut nåt i pumpen säger inte hur mkt mjölk du har. Det är inte samma sak som.när bebisen ammar. Hur lång tid du ska ge det är heeeelt upp till dig, blir du frustrerad, stressad och ledsen så är det inte heller bra. Ersättning är inte fel. Vill du amma? Ta hjälp på amningamottagningen eller går med i amningagruppen på facebook är mitt råd isf
  • Bebislängt

Jag ville amma men när bebisen bara suger i 15 sekunder och sen antingen börjar skrika eller somna så börjar det efter en vecka att kännas lite uppgivet. I torsdags sa bm att min mjölk inte hade runnit till och det är fortfarande ingen skillnad.

Jag vill gärna amma men just nu är det bara något som får mig att bli ledsen och det känns som om jag missar mysiga stunder med bebisen eftersom allt blir en kamp på något vis. På det sättet skulle det vara lättare att bara bestämma sig för ersättning men samtidigt, som sagt, jag vill ju amma. Och jag hatar att känna mig som en dålig mamma för att jag inte kan. Tänk om jag inte kämpar tillräckligt hårt osv.

• By Starlight
    Bebislängt skrev 2014-09-27 08:59:43 följande:

Jag ville amma men när bebisen bara suger i 15 sekunder och sen antingen börjar skrika eller somna så börjar det efter en vecka att kännas lite uppgivet. I torsdags sa bm att min mjölk inte hade runnit till och det är fortfarande ingen skillnad.

Jag vill gärna amma men just nu är det bara något som får mig att bli ledsen och det känns som om jag missar mysiga stunder med bebisen eftersom allt blir en kamp på något vis. På det sättet skulle det vara lättare att bara bestämma sig för ersättning men samtidigt, som sagt, jag vill ju amma. Och jag hatar att känna mig som en dålig mamma för att jag inte kan. Tänk om jag inte kämpar tillräckligt hårt osv.

Tittar in här och läser lite. Ge upp. Om det inte alls känns bra och bara är en kamp så ta beslutet att ge upp. Jag ska ju inte amma alls, och jag är ingen dålig mamma. Ersättning innehåller allt ditt barn behöver. Finns bra grupper på Facebook också för oss som ger flaska. Jag ångrar att jag inte gav upp tidigare med mitt första barn. Vår första tid ihop var så mkt kaos pgr av amningen och allas hets att jag ju mååååste amma osv. Så ta ett beslut, så känns det bättre sedan. Man får massor av närhet med sitt barn ändå.
    Vill du kämpa lite till så ge dig själv en vecka eller nåt. Funkar det fortfarande inte så ta beslutet! Är så jobbigt att vela fram och tillbaka. Har du sedan frågor om att flaska så hör bara av dig!
    Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Bebislängt
    By Starlight skrev 2014-09-27 15:46:30 följande:
    Tittar in här och läser lite. Ge upp. Om det inte alls känns bra och bara är en kamp så ta beslutet att ge upp. Jag ska ju inte amma alls, och jag är ingen dålig mamma. Ersättning innehåller allt ditt barn behöver. Finns bra grupper på Facebook också för oss som ger flaska. Jag ångrar att jag inte gav upp tidigare med mitt första barn. Vår första tid ihop var så mkt kaos pgr av amningen och allas hets att jag ju mååååste amma osv. Så ta ett beslut, så känns det bättre sedan. Man får massor av närhet med sitt barn ändå.
    Vill du kämpa lite till så ge dig själv en vecka eller nåt. Funkar det fortfarande inte så ta beslutet! Är så jobbigt att vela fram och tillbaka. Har du sedan frågor om att flaska så hör bara av dig!
    Älskade Ellen född 16 nov 2009
    Fick en amningsnapp idag och nu verkar det dessutom komma lite mjölk, vilket i kombination gör att bebisen kan ligga längre stunder vid bröstet utan att bli arg. Så jag har lagt ner pumpandet. Tänkte ge det till min sambo börjar jobba igen. Fast jag tror inte att jag kommer att helamma. Delamning tycker jag verkar ultimat. Då kan jag dessutom få avlastning och kan ge ersättning när jag känner att inte mjölken räcker till.
  • Bebislängt

Han har dock blivit väldans arg det senaste dygnet. Hoppas att min mjölk inte gör att han får ont i magen...

Svar på tråden septemberbarn 2014