Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2014-12-05 16:42:16 följande:

Jag är nyfiken på hur era bebisar sover och hur mycket. Har ni börjat få in några rutiner än?

Min bebis sover 2timmar på förmiddagen, 1 timme mitt på dagen och 2 timmar på eftermiddagen typ 16.30-18.30 och det har vi fått in rutin på, superskönt. Samt att vi kliver upp mellan 8-8.30. Däremot är kvällarna lite stökiga och ibland somnar han inte förrän 23 och är då jätteledsen. Nu håller vi på att försöka få honom att somna 21 istället. Men det går sådär. Kan en bebis sova för mycket på dagarna?

Oj, jag trodde inte ens det var möjligt för så små att ha rutiner. Ingrid sover när hon är trött på dagen, en stund varannan timme ungefär. Hon sover lite hackigt runt midnatt, har förstått att det är vanligt att små bebisar är nattugglor. Hon sover oftast fyra till sex timmar från klockan 04. Det enda vi gör är väl att inte försöka få henne att somna på dagen, samt att lägga henne för kvällen runt 22. Hon sover ju dock aldrig själv, så tyst blir det ju inte. Hon är dessutom mörkrädd, så riktigt mörkt har hon inte heller. Jag har sådana sömnproblem, så vi kommer nog fortsätta vara avslappnade kring sömn, mest lära henne att på natten är det mörkt och tyst och lugnt, samtidigt som ingen kommer väcka henne på dagen om hon behöver vila även då.
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-12-06 21:54:54 följande:

Min bebis kan inte "bara somna" utan somnar bara i vagnen på dagarna. Han måste liksom "gå och lägga sig". Dock att han själv gäspar och har sig samma tider varje dag så det är lätt att veta när han vill sova och då sover han ju ungefär lika länge också. Det är superpraktiskt. Det skulle vara så skönt om det vore lika enkelt på kvällarna.

Men har ni alltså bebisar som liksom bara somnar klockan åtta på kvällarna? *avis*

På dagen somnar hon av sig själv, eller i någons knä, men som jag skrev somnar hon för natten först vid 04. Innan dess går jag runt med henne i selen, ammar och sjunger i timmar, haha. Jag tänkte lite mer på när hon blir äldre, att hon inte behöver somna på fläcken, utan det räcker att hon vilar.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-12-08 19:43:28 följande:

Jag har varit på efterkontroll och allt såg bra ut, hade läkt fint.

Min flicka blev 12 veckor igår och varken rullar eller sitter, men jag är inte stressad för det. För det första har jag ingen koll på när de "ska" kunna vissa saker och för det andra tror jag inte det är någon fara. Hur många vuxna har problem med att sitta och rulla liksom? Bara man lär sig någon gång så blir det säkert inga problem.

Jag är mycket mer orolig för att göra något så att min dotter på något vis blir mentalt skadad eller hur jag ska uttrycka det. Alltså att hon på något vis ska bli olycklig eller må dåligt för att jag i hennes barndom gör något fel. Oroar mig jämt för att jag leker för lite, stimulerar för lite (eller för mycket). Är orolig för att hon inte trivs med att ligga ensam och helst vill ha mig nära. Eller för att hon ler mot mig och jag inte ler tillbaka för att jag just då tittat åt ett annat håll. Massa småsaker. Försöker intala mig att hon väl skulle säga till genom att skrika om hon vill att jag ska ligga hos henne, men det är inte helt lätt.

Har haft två hopplösa kvällar när dottern skrikit och gråtit jättemycket. Vägrade napp och bröst. Jag tror att hon var väldigt hungrig och blev arg när det inte kom mat på en gång för hon åt när jag gav henne flaskan. Det var fruktansvärt jobbigt och jag började också gråta för att hon lät så olycklig. Tyvärr är jag ensam hemma då mannen är bortrest så det var bara att försöka fixa på egen hand.

Jag är också orolig för det där med stimulans, och att jag råkar titta åt ett annat håll om hon ler.. Åh.

Och jag kan verkligen inte förstå varför bebisen måste vara tidig med saker?! Nu är det ju inte sådan hets här i tråden(dock tendenser), men jag har läst och hört så himla många jämförelser och "åh, hen är sååå tidig" eller "hen är såååå duktig". Jag har liksom fullt upp med att försöka fånga hennes underbara, tandlösa leenden, eller gurgliga skratt, eller pillande på min gamla mjukisorm. Jag skulle aldrig försöka få henne att rulla i förtid, när jag kan lägga den energin på att få henne att skratta :)
  • septemberfjorton

Jag förstår inte hur min bebis gör för att äta, calmaflaskan fungerar verkligen inte! Har försökt prova den flera gånger nu när hon ätt pumpad mjölk på flaska oftare än innan(pga sår/eksem). Det slutar bara med att hon ger upp och ligger och skriker tills hon får en annan flaska eller bröstet. Hon får mam än så länge, eftersom hon vuxit ur eko-glasflaskan, men det känns inte bra att använda så mycket plast. Letar nu efter mams glasflaska.

Kan det vara så att mjölken rinner lättare från bröstet? Vet att den gör det från mamflaskan i alla fall.

På tal om "rutiner", så har hon de senaste kanske fem nätterna sovit mellan 23 och 10(då har jag väckt henne eftersom vi ska iväg) med bara ett par, tre uppehåll för amning. På dagen har hon börjat visa tydligt när hon är trött, så det är det bara att täcka över leksaker/mobiler/flytta från babygym och hyssja lite så sover hon. Himla skönt. 12 veckor i måndags.

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-12-10 12:11:13 följande:

Min flicka hade också problem med calmaflaskan. Jag tror att hon kände att det inte var bröstet, men inte heller kom det någon mat, som det hade gjort innan när man fick en "vanlig" napp. Det kan säkert vara så för din tjej också. Det jag gjorde var att helt enkelt testa med calmanappen varje gång innan jag bytte till den vanliga (som var en mam). Till slut lyckades det. Man får hålla in pipen ganska hårt, min flicka puttade liksom ut den. Jag gör så att skriker hon så håller jag kvar flaskan i munnen på henne och försöker rikta pipen upp mot gommen så att hon ska känna den. Det går alltid efter ett tag, även om det är jättejobbigt att höra henne skrika. 

Vi har en glasflaska (Lifefactory) som calmapipen passar till.

Precis så är det hon gör. Ska prova det där :)
  • septemberfjorton

Jag tror kanske Ingrids tarmar börjat stabilisera sig äntligen(13 veckor), för igår åt jag ett halvt kilo grönkål utan minsta krångel idag :D julmaten är räddad! Och jag kan börja äta nyttigare. Har fått leva på pasta och potatis sen hon kom pga hennes känsliga mage. Hoppas verkligen det håller i sig.

• septemberfjorton
    Dasha skrev 2014-12-28 23:34:43 följande:

så skönt!det är säkert bra för miljön! jag kör ibland (sällan) med rumpan bar eller i byxor utan blöja.

oftast har han libero blöja.

vet inte om man kan jämföra... men jag har haft en tygbinda på mig vid mens i många år, när bindorna inte fanns att köpa i mitt hemland. Ryser vid minnet! usch så äckligt det var! skulle jag haft tygblöja på mitt barn (vilket är ju bra för miljön) - skulle jag känt mig tvungen att även använda tygbindor själv, för att jag inte kan göra saker med mitt barn som jag inte önskar mig själv. Minns känslan av blöt mot underlivet... (och min son kissar ganska ofta i blöjan)  fast det är individuellt, en del kvinnor föredrar tygbindor.jätteroligt! alltså jag tycker att det ät helt magiskt med barnets första år!

min son gjorde det första gången när jag inte såg. där stod jag och funderade: men har jag inte lagt honom på rygg? det har jag ju!

Men är det inte meningen att barnet ska "ogilla" att kissa i blöjan, och föredra att kissa utan, i potta? Jag kanske har missuppfattat, haha. Hursomhelst varvar vi mellan tyg och engångs, och våra tygblöjor har oftast fleece närmast huden så det blir liksom aldrig riktigt blött.
  • septemberfjorton
    Dasha skrev 2014-12-29 00:01:31 följande:

jag har ingen ambition att potträna honom nu, utan min ämbition är:

att slippa skrikande på skötbordet (slapp helt!)

att slippa kissande på skötbordet vid varje blöjbyte (slapp helt!)

att slippa gå jämnt med kiss i blöja,  (det blev iaf bättre)

att få honom förstå och kontrollera sin kropp för att underlätta potträning i framtiden. (det får vi se hur det blir).tack, jag visste inte! har faktisk aldrig hållit i en tygblöja. 

känns den inte blöt mot huden?

Nej potträning gäller väl äldre barn, men jag har läst att vissa väljer frotté för att barnet ska känna att det är blött, och då vilja bli av med blöjan.

Våra blöjor har mycket uppsugande material inuti själva blöjan, och så fleece(eller en särskild lapp) som håller det torrt närmast huden :)
Svar på tråden septemberbarn 2014