• Kroken

septemberbarn 2014

Jag tänkte skriva igår att jag var rätt nöjd över att vår lilla fröken sovit bra några nätter. Somnat vid 21-22 ungefär, vaknat 01 och 05 för mat och sen vaknat för dagen vid 07.30-08 ungefär. Dessutom har det gått bra att lägga henne bredvid mig i sängen nu några nätter. Men bara för att jag ens tänkte tanken igår så höll hon igång till strax efter midnatt igår. Provade sen att lägga henne bredvid mig men efter tredje försöket gav jag upp. Så hon har sovit på mig i natt. Iof så sov hon bra där Vaknade vid 03 och 06.30 för mat och sen sov vi vidare till 09.30. Dagen blir så kort när hon får såna här ryck, lagom vi gått upp och gjort alla bestyr så är det lunch och sen börjar syskonen komma hem.

Längtar efter att hon ska få ordentliga fasta rutiner!

• Kroken

Vår lilla tjej blir tre månader imorgon. Shit vad tiden går fort! Det ska vi fira med BVC besök inkl. sprutor.

Tilde sover oftast bra på dagarna. Kan ibland sova runt 3-4 timmar i sträck själv i soffan. Däremot går hon inte att lägga ifrån sig på nätterna. Lyckas jag lägga henne bredvid mig vaknar hon efter max en timme, oftast efter 40 min. Så hon sover på mig på nätterna. Men det ger sig med tiden

Jag ska vara hemma till augusti 2016 med Tilde. Jag tar hela föräldraledigheten själv, det passar oss bäst.

• Kroken

Nu har vi varit på tremånaderskontroll och Tilde har fått sprutor, en i varje lår. Hon skrek och det gjorde hemskt ont i mammahjärtat. Men hon lugnade sig snabbt och log och pratade lite med sköterskan innan vi gick Hon var nu 62 cm lång och väger 6680 gram. Det är nog grädde i tuttarna här med för nu har hon gått upp ungefär 4 kg prick från födelsevikten. När hon föddes låg hon ett snäpp under medel och nu har hon flyttat upp till ett snäpp över medel, på längden har hon även där hoppat upp från medelkurvan till ett snäpp över.

• Kroken
    misa85 skrev 2014-11-26 18:24:08 följande:

Igår fick Sally sina sprutor, det gjorde väldigt ont i mitt hjärta. Sen dess har hon haft hög feber och väldigt ont :( tycker så synd om henne. Sally blir tre månader på söndag och väger nu 5 kg och är 56 cm. Vad hände? Gick direkt från strl 50 till 62 typ!

Här har vi ingen feber än så länge men hon verkar ha ont och är gnällig Ska ge henne en alvedon och se om det lugnar ner sig lite.

Det där med storleken känner jag ingen Var mamma med Tilde, känns som om hon knappt hade stl. 56 alls. Nu använder hon 62 men en del är lite tajt så vi får nog ta fram påsen med kläder i stl, 68 och kolla igenom.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2014-11-27 09:43:32 följande:

Jobbigt. Använder han napp? För mig blev livet så mycket lättare när jag hittade en napp som dottern gillade. Istället för att använda mig som napp så suger hon på sin napp. Lägger jag ner henne och hon blir missnöjd så ger jag henne bara nappen så blir allt bra. Hon kan ligga själv ganska länge bara hon har sin napp. Ser sig omkring och suger för att så småningom somna.

Läste i något inlägg för ganska länge sedan att en pappa tog på sig en av mammans använda tröjor så blev barnet lugnt hos honom. Barnet kände lukten av mamman och så blev allt bra. Vet inte om det fungerar.Min flicka blir 11 veckor på söndag och har storlek 62 på överkroppen och 56 i byxor. Hon vägde 4,8 kg i måndags och var drygt 58 cm. Tycker storlekarna varierar så mycket. Kläder från H&M är ganska små medan i alla fall byxor från både Åhléns och KappAhl är rätt stora. De faller i alla fall av min dotter. Fast när jag använder tygblöjor så är det bra med lite större byxor.

Jag upplever också hm:s kläder som mindre. Kappahl och lindex känns lite större i storleken. När mina större barn var bebisar så upplevde jag inte hm:s kläder som mindre, snarare lite större, så de måste ju ändrat på nåt sätt.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2014-12-01 13:51:34 följande:

Ni som har gjort tremånaders vaccinationerna, hur var era barn efteråt? Vi ska ta våra strax innan jul...

Tilde blev lite gnällig och kinkig. Ingen nämnvärd feber men hon fick en alvedon på kvällen (hon fick sprutan på förmiddagen) för jag anade att hon hade lite ont. Och sen gav jag henne en alvedon på fm dagen efter för hon var lite kinkig och gnällig då med. På eftermiddagen sen var hon som vanligt igen. Hon var dock rätt trött och sov mycket under två dygn efter sprutan.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2014-12-03 13:58:01 följande:

Kroken och Jensa85: de var inte dåliga i flera dagar i alla fall?

Ungefär 1,5 dygn var Tilde lite ljummen och gnällig. Sen var hon tröttare än vanligt under ytterligare ett dygn. Så 2,5 dygn var hon påverkad av sprutan som vi kunde märka.
  • Kroken

Vi har heller knappt några rutiner. Tilde vaknar som regel runt 9 om hon får välja själv. Måste vi iväg nånstans och jag behöver väcka henne blir dagen lite mer annorlunda. Hon är vaken mellan 1-3 timmar åt gången och vill sen sova en stund. Hon äter ungefär var tredje timme, ibland kan det gå fyra timmar och ibland vill hon äta igen redan efter två timmar. Så ser det ut dygnet runt. Däremellan vill hon ibland bara snutta lite, men blir arg när det kommer mjölk. Hon somnar heller aldrig av sig självt utan bara vid bröstet eller om nån vaggar/bär omkring på henne.

Hon somnar oftast för natten runt 9. Däremot så har hon ofta kvällar då hon somnar till en halvtimme strax före åtta för att sen vara vaken till midnatt. Dock har jag märkt att det är dagar då hon inte bajsat under dagen. Ibland bajsar hon då sent på kvällen eller så gör hon det dagen efter men då blir hon lite knorrig på natten. Hon sover bredvid mig eller på mig på nätterna. Tills helt nyligen kunde jag inte lägga henne bredvid mig på natten för hon vaknade efter en liten stund igen. Nu går det oftast att lägga henne tätt intill mig och hon sover 2-3 timmar så innan hon vaknar igen.

• Kroken
    Dasha skrev 2014-12-07 12:53:03 följande:

Nu får inte min son (2 mån 3 veckor) sitta i babysitter längre. Han böjde sig så mycket framåt och lite åt sidan idag, att han var nära på att ramla ut. Vi har en sån

babyproffsengbg.jetshop.se/babysitter-pluto-p-590-c-140.aspx

så lämna inte era små obevakade i babysittern!

Han gör också ordentliga sit-ups när han ligger på ryggen och vill uppenbart att sätta sig snart.

när man lägger honom på ryggen i babygymmet - så snurrar han ett varv på 180 grader på några minuter.

Han var igår jättenära på att vända sig från rygg till mage, det var bara armbåge som var i vägen hela tiden (han sög på fingrarna och armen var böjd).

från mage till rygg kunde han vända sig sedan han var ett par veckor.

visst är han duktig?

Du får ursäkta nu men jag avskyr faktiskt ordet duktig när det kommer till bebisar. Samma sak med frågan om bebisen är snäll. En bebis är ju inte duktig bara för att han eller hon kan saker som de ska kunna. En del kan det bara lite tidigare och en del lite senare. Samma med en snäll bebis. En bebis är ju inte elak eller snäll. Gråter bebisen mycket, är vaken på nätterna etc. så finns det ju en anledning till det. Tilde är mitt fjärde barn och jag har haft både tidiga och sena barn. Men inte har någon av dom varit duktig för att han eller hon var tidig.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2014-12-14 21:09:10 följande:

Puh, svärmor är på besök (bor i ett annat land). Hon är himla snäll och omtänksam, har alltid tagit hand om mig när vi varit på besök hos dem och skickat sms under hela min graviditet för att se hur det varit. Nu börjar jag dock se fram emot att komma tillbaka till våra rutiner och få ha min lilla tjej för mig själv. Svärmor tillhör de människor som tror att bebisar blir sjuka bara det blåser lite på dem. Så hon har hela tiden lagt en filt över lillan, klätt på henne massa lager när vi gått ut, mm. Det har iofs varit skönt att få lite vila då svärmor eller svägerskan (killens lillsyrra som också var med) hela tiden burit och vaggat dottern, men som sagt, det ska bli skönt att få komma tillbaka till våra rutiner. Dessutom är både svärmor och killen lite besser wisser typer,vilket är ganska jobbigt (jag orkar inte ens argumentera mot t.ex. dubbla overaller). Droppen kom ikväll när lilltjejen skrek och skrek. Vägrade bröstet, vägrade nappen, vägrade allt helt enkelt. Gav henne mat i flaska som hon tog och då kom svärmor med en massa teorier, bl.a. att mina bröst var för små för att amma med! Jag är himla glad att jag inte förstod vad hon sa just då för jag hade väldiga problem med att bevara lugnet då lillan skrek hela tiden. Som väl var så försvarade killen mig och mina bröst (och berättade nyss vad som sagts).

Säger som bebislängt, du verkar ha ett stort tålamod! Jag hade gått i taket för länge sen!!

Tänkte på det att din flicka krånglat lite. Har din svärmor och syster träffat henne förut? Jag tänkte att eftersom de är från ett annat land så kan de inte ha någon nära kontakt med henne? Om de burit på henne, vaggat och så så kanske din flicka reagerar mot att det är främmande människor? Att hon inte känner igen dofter, röst osv. Min flicka reagerar mot sånt. Det går bra hos andra ett tag, men blir det för länge måste hon tillbaka till mamma eller pappa där hon känner igen sig. Har vi varit iväg nånstans eller om det varit folk här som hållet i henne så kan hon krångla t.ex. vid amning sen. Vad jag kommer ihåg så var mina andra barn också så när de var bebisar. Bara en tanke, behöver ju inte vara så för er
Svar på tråden septemberbarn 2014