Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

BjörkW skrev 2014-10-04 10:22:52 följande:

Inatt sov vår plutt första natten i sin egna säng. Han verkade tycka det var skönt att slippa mamma och pappa ett tag ;) Var mest vi som tyckte det var jobbigt att inte bara kunna lägga en hand på magen och känna att han andas.

Hur sover era små? :)

På nätterna sover vår alltid i sin vagga och vaknar två ggr per natt och vill ha mat. På dagarna sover han där han är. Oftast på oss, i vaggan eller i vagnen om vi är ute. :)
  • Bebislängt
    BjörkW skrev 2014-10-05 20:17:24 följande:

Har nästan dåligt samvete över hur bra jag mår! Har en väldigt nöjd bebis som vill amma 3 gånger per natt och sover snällt där emellan. Ställer larm var 4 timme men han vaknar oftast efter 2-3 av sig själv och vill ha mat. Vi går promenader varje dag med vagnen och han är nästan bara missnöjd på skötbordet, men hur kul kan det vara att ligga där liksom ;) Sen är han väldigt kräkig så tvättmaskinen går varm, men vi hinner med att både laga mat, äta, städa och sova :) Över förväntan än sålänge!

Känner likadant. Vår bebis skriker bara när han precis har vaknat och är hungrig. Han älskar att ligga på skötbordet :D. Men jag tror att de första veckorna är rätt lätta. Tror att det blir tuffare när de är runt månaden.

Jag har nästan slutat blöda nu efter två veckor. Så himla skönt! Hoppad det inte kommer tillbaka.
  • Bebislängt

Vi har varit hemma själva utan pappa första dagen idag. Det har gått hur bra som helst. :)

Jag tycker nästan att han har sovit lite för mycket idag, vilket inte bådar gott för i natt. Han har börjat vara vaken nu mellan elva och två på nätterna vilket är lite jobbigt. Kan man ens göra nåt åt sånt så här tidigt? Sen sover han i och för sig till fem, sex.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-10-06 17:00:10 följande:

Hur gör man med ersättning om man ska bort? Kan man värma den hemma och hälla i en termos och ta med? Tänker på om man är ute och inte har tillgång till micro.

Jag har gett min dotter 60 ml ersättning idag för jag är så galet trött på att amma henne hela dagarna och hon somnade bra nu på eftermiddagen. Känns som det ultimata är att blanda amning och ersättning. Är det någon annan som gör det? Har ni i så fall en vanlig nappflaska eller en Calma ("matningnapp till för barn som matas med bröstmjölk eftersom de kan suga, svälja och andas på samma sätt som de har lärt sig vid bröstet")? På amningshjälpen rekommenderade de den vid pumpning.

Jag delammar. Vi har drickfärdig ersättning i skötväskan och den ger vi rumstempererad när vi är borta. Har med en extra nappflaska så man kan hälla över det man ska spara. Vi har MAM anti colic flaskor men vi hade börjat med ersättning innan amningen kom igång pga kom igång så sent.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-10-06 16:44:28 följande:
    Jag har läst att det inte går att påverka dygnsrytmen för så små barn, de sover när de behöver. För min flicka var det likadant ett tag, vaken ett par timmar på nätterna, men plötsligt så vände det. Nu har hon bara en matpaus per natt som tar ca 20 minuter. Så totalt sover hon ca åtta timmar med denna matpaus. Förhoppningsvis vänder det för din kille också. Fast du kan ju alltid testa att tex vagga honom till söms eller så.
    Jag har också läst det. Hoppas det vänder. Han är ju väldigt lugn och ligger mest och suckar och tittar men har svårt att koppla av och sova själv när han ligger vaken och låter :)
  • Bebislängt
    Emmask skrev 2014-10-10 06:54:50 följande:

Det är så konstigt, men jag saknar min graviditet. Kanske en kombo av att jag älskade att vara gravid och att jag har svårt att fullt förstå att barnet är vårt. Hon är fantastisk men jag greppar det inte.

Jag blir avundsjuk på magar på stan och känner en stark längtan efter att bli med barn igen. Jag vill inte ha ett barn till om nio månader, bara vara gravid. Min sambo påminner om att jag ju alls inte vill vara gravid, jag vill ju börja träna och springa lopp i sommar. Och det vill jag ju! Men magen, förväntningarna...

Jag har ingen förlossningsdepression, men jag känner en oro över att den totala kärleken inte kommit efter två veckor. Det är mycket arbete och jag är så trött. När skulle den hinna drabba mig, känner jag. Någon som känner igen sig? (Behöver inte höra "jag tog mig an barnet från första stund"-historier, de skadar nog mer just nu).

Jag känner igen mig till viss del, just det där med graviditeten. Jag saknar magen och jag saknar att vara gravid och blir också avis på andra som är gravida. Framför allt saknar jag bebisen som låg i magen. Saknar att känna sparkarna och hickan och jag saknar liksom bilden jag hade målat upp av bebisen där inne och jag kan sörja det och den. Jag kan liksom inte koppla att min bebis ju ÄR den bebisen. Det är tydligen rätt vanligt enligt bm.

Det tog ett par dagar för mig att knyta an till den främmande varelsen som sen kom ut och jag har fortfarande inte kunnat koppla att det är samma person utan en ny förälskelse växte fram när vi kom hem från bb och ännu mer nu tredje veckan då vi har varit ensamma hemma. Men det är ju inte bara solsken hela tiden och det måste ju få ta lite tid att lära känna varandra. För mig som hade amningsproblem blev det mycket bättre när jag släppte den pressen och tänkte att det får bli som det blir.
  • Bebislängt
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 20:02:20 följande:

Tack för många svar. Känner sån stress för amningen. Det där med hur länge det får gå emellan och får panik och blir ännu mer stressad om han sover. Har han sovi tre timmar vill jag bara väcka honom och mata och check. Hur länge måste man ha detta tänk? Var nog lite naiv innan då jag trodde spädbarn vaknade när de var hungriga och att de skulle sova mycket så man fick lov att låta dem sova..

Hur gör ni? Blir lite extra nervös då det blir första natten hemma nu..

BVC kommer ju väga barnet varje vecka och då kommer ni märka hur ofta du måste amma så det ger sig. Jag fattade det som att man inte behövde väcka dem på natten efter att de nått födelsevikten igen samt går upp sina gram i veckan, om de inte själva vaknar och vill ha mat.
  • Bebislängt
    fiialotta3 skrev 2014-10-11 03:19:59 följande:

Är det någon som har fått ett leende än, alltså ett riktigt leende och inte bara en omedveten grimas ;)

Inte än men hoppas att det är på väg snart :) Fick däremot en rullning från mage till rygg idag när vi tränade nacken. Men det var nog bara tur, heh.
  • Bebislängt
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-12 19:42:14 följande:

Hade en jättebra natt när lillen vaknade när jag väckte honom för mat. Han åt och domnade om. Men sedan fem har han sovit totalt tre timmar idag, resten av tiden har han ätit.

Igår oroade jag mig för att han sov för mycket och åt för lite. Idag oroar jag mig för att han äter för mycket och sover för lite. Undrar hur natten kommer bli.

Är lite extra nedstämd då jag har så rysligt ont och svårt att röra mig öga stygnen efter klippet. Jag som vill njuta av den här tiden. Mest nedstämd blir jag för svärmor är så jobbig. Hon har väldigt mycket att säga till om och tror hon ska kunna uppfostra vår son vid sidan av oss då jonntror han kommer bli för snäll och mesig. Så har hon varit hela graviditeten och nu är han här och då har honnrätt till så mycket. Känner mig totalt överkörd och vill ju ha det på mitt sätt.

Känner med dig. Känner igen mig i den dåliga starten. Jag sprack rejält och fick sy jättemycket och kunde knappt sitta på två veckor. Men det blir bättre. Känner mig nästan helt återställd, det är bara att göra nr2 som fortfarande är lite besvärligt. Nu kan jag i alla fall njuta av min lilla älskling. Men amningen blev helt rubbad för mig tyvärr.

Och prata med din sambo om hans mamma. Jag har inte samma problem men har däremot en svärmor som "har vägarna förbi" och bara ringer på dörren emellanåt. Tur att hon är så trevlig men det är ändå lite irriterande. Jag vill själv välja när jag ska ha besök.
  • Bebislängt

Fler än jag som fortfarande känner av foglossning? Det blir ju inte bättre av att jag måste släpa liggdelen till vagnen med bebisen i upp och ner för trappen varje dag. Det blir inga långa promenader direkt..

Svar på tråden septemberbarn 2014