• BjörkW

septemberbarn 2014

mirakelmamma skrev 2014-11-09 09:50:50 följande:

Va troligen så att han va super hungrig och att mjölken inte rann till fort nog enligt bebisen. Sen är det svårare att släppa mjölken när man blir stressad, vilket man ju lätt blir när de skriker. Jag försöker att aldrig låta det gå mer än tre-fyra timmar mellan matningarna på dagen. Äter hon ofta på dagen verkar det som att hon sover bättre på natten.

Skönt att det gick bra till slut!

Det sprutade mjölk så att släppa mjölken var inget problem. Men något var det helt klart som inte dög enligt sonen..

Han är helt klart i någon utvecklingsfas nu. Han har varit väldigt "jämn" i sin dygnsrytm men nu vet man inte hur dagen kommer se ut. Han blev ju vansinig i lördags eftermiddag/kväll. Sen vaknade han för dagen klockan 6 på söndagen och var vaken till 16, sov 45 min och var sen vaken till 21 då han somnade för natten. Idag har han istället sovit hela dagen och jag har bara väckt honom för mat varannan timme. På nätterna har han varit lugn i alla fall och vaknar runt 3 och sen 6 och äter snällt. Det händer mycket nu :)
  • BjörkW
    MammaTillBäbis skrev 2014-11-12 11:12:34 följande:

Någon mer här inne som har så ont i bröstet när ni ammar att ni gråtande gärna kör huvudet i betongväggen? Har typ haft sår sedan nån vecka i början och de har kollat flera gånger (även nyligen) att min son har rätt grepp. Men såret vill inte ge med sig och bröstet är stenhårt och smärtar så fruktansvärt i början på amning och efteråt och när jag inte ammar. Ammar mest på detta bröst för att han ska suga bort det onda. Alla säger att det går över men nu har jag haft så här ont i tre veckor. :(

någon mer med samma symptom eller erfarenhet? Så jag kan få en positiv bild att sträva efter...

Jag har haft amningsnapp från dag ett så har inga problem med vårtorna. Men om jag inte mjölkar ur 100-150 ml om dagen så blir brösten knöliga och ömma. Och hinner dom fylla på sig ordentligt mellan matstunderna kan det göra ont när sonen tar tag och börjar suga.

Prata med BM är väl det bästa kanske? :)
  • BjörkW
    septemberfjorton skrev 2014-11-13 08:43:55 följande:

Jag har förresten en fråga. Har varit så himla töntig med promenader, och har väl egentligen bara varit till affären och andra kortare promenader med bebisen.. Först var det kejsarsnittet som hindrade mig, sedan mjölkstockning med inläggning, och så vädret.. Men känner nu att jag måste ut på ordentliga promenader och undrar hur ni gör om bebisen bajsar?? Konstig fråga kanske, men Ingrid blir så ledsen när hon bajsat och tanken på att vara en halvtimme från hemmet, eller att klä av henne utomhus nu när vintern är här, känns inte helt okej..

Jag har börjat gå 5-10 km om dagen nu och sonen sover som en stock i vagnen och han brukar inte bajsa när han sover. Mitt största är om han blir hungrig men det är ju lätt löst eftersom jag ammar. Du får väl gå lite längre och längre för varje dag och känna på vad som passar er :)
  • BjörkW

Igår blev det samma historia som i lördags. Ungen bara skriker och vägrar bröstet :/ Får pumpa ut och ge på flaska. Händer två matstunder, precis som för en vecka sen, och sen har han sovit gott och ätit från bröstet som vanligt, precis som för en vecka sen.

Ska det vara såhär varje helg? Han blir 7 veckor idag.

• BjörkW

När våran son var 6 v vägse han 4 kg och då gått upp 1 kg sen vi kom hem från bb. Vi har det väldigt bra än. Har haft ett och annat vredes utbrott men inget ihållande. Pappa duger lika bra som mamma. Idag har jag bakat bröd som alla sa att man inte hinner och orkar med småbarn. Har tillomed kommit igång med hästarna, sonen är så nöjd med att hänga med!

Vi är sjukt bortskämda med både skratt och sömn! Kanske hör till ovanligheten?

• BjörkW
    linnéa001 skrev 2014-11-18 12:20:46 följande:

Min tjej var i fredags 58 cm lång och vägde 4,75 kg. I söndags blev hon nio veckor. De flesta härinne verkar ju vara ungefär samma storlek så det känns bra. Min tjej låg lite under medel när hon föddes men har klättrat upp till medelkurvan. Jag bara älskar hennes små knubbiga lår och kan kolla hur länge som helst när hon ligger och sprattlar på skötbädden. Jag kallar henne min lilla gris och min lilla sumobrottare. 

Hade två riktigt dåliga nätter i helgen, men fick i gengäld sova mellan 22 och 5 natten till idag. Så skönt.

Ni som ger ersättning, hur mycket, på ett ungefär, äter era barn varje måltid och hur ofta? Om man skulle ge utpumpad mjölk, går det åt mer då tror ni? Jag ska vara borta en kväll nästa vecka och en halv dag + kväll i december så jag försöker räkna ut hur mycket jag måste ha utpumpat så att mannen och lilltjejen klarar sig.

När jag ska iväg och pumpar ut så räknar jag med 150 ml/mål. Då har dom haft så lillen garanterat blivit mätt :)
  • BjörkW

Vår son har börjat få lite svårt att somna på dagarna. BM sa att det kunde bero på att hjärnan lärt sig registrera så mycket nu och att dom börjar drömma vilket kan vara lite "läskigt" ibörjan. Han blir två månader på torsdag :)

Jag ska börja jobba 1april är tanken. Då har jag varit borta från jobbet ett år pga sjukskrivningen under graviditeten... Ska bli skönt att komma ifrån lite samtidigt som sambon får se och förstå "min verklighet" mer :)

• BjörkW

Nu har lillemannen börjat växa ur några kläder och pappa tjatar om att vi ska ge bort allt. När jag säger att det är bättre att vi sparar så slipper vi köpa allt nytt nästa gång så har han svarat "Vi får se hur det blir.." Det har alltid varit han som velat ha fler barn men denna graviditet tog vist knäcken :/ Jag är absolut rädd för att bli gravid igen och behöva genomlida det hela en gång till. Men 9 månader är egentligen "ingenting" om man tänker sig resten av livet. Det är värt ett syskon, men sambon verkar rädd.

• BjörkW

Tycker inte vi ska duktoghetshetsa! Även om det inte var menat så var det verkligen fel ord att använda i sammanhanget. Det finns inget duktigt i vår biologiska utveckling.

Vi brukar somna runt 20-21 och vakna 6 (då jag går upp till hästarna). Där ammar han en gång per natt runt 2-3. Sen på dagen är det helt olika med sömnen men oftast vill han äta varanan timme och blir lätt övertrött. Försöker då tajma med promenader :)

• BjörkW

Jag har varit på efterkontroll och hon sa att det inte syndes att jag fött barn nydligen så det känns bra :) Eftersom graviditeten var så hemsk hade jag inte räknat med att må så här oförskämt bra i kroppen efter förlossningen som jag gjort! Så nu har jag kommit upp på hästen några gånger med ;)

Svar på tråden septemberbarn 2014