Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

Vår bebis hade också glidit ner lite på sin kurva nu senast. Skulle egentligen vägt henne idag då hon skulle fått vaccin, men det blev uppskjutet pga vaccinet hade inte kommit.

Vi fick en bumbo i julklapp, är det någon mer som har en sån? Det är så hiiiimla gulligt att de plötsligt sitter upp :)

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-12-29 22:39:59 följande:

Min dotter sitter inte kvar i bumbon. Hon spänner ryggen och trycker ut magen så hon är på väg att falla ur stolen. Typ två gånger satt hon i kanske en minut innan hon började skrika och sedan började hon spänna sig. Som tur är har vi lånat och inte köpt bumbon. 

Tycker du den funkar bra?Dasha, såg nu att du hade skrivit i min ec-tråd. Tack för det! Jag har inte fått något meddelande om nytt inlägg i den tråden, därför svarade jag aldrig där.

Min dotter kissade tre gånger på skötbordet i dag. Måste verkligen få henne att sluta med det, men det är så svårt. Idag bajsade hon i blöjan så jag bytte den. Efter att jag torkat av henne tvättade jag händerna och hon fick ligga kvar på skötbädden (på golvet). Då kissade hon. Jag har bara utgått från att det kommer kiss även när det kommer bajs så jag tyckte inte ens det var någon idé att hålla henne över handfatet.

Har någon ec-are potta eller ring till toaletten? Tycker det börjar bli tungt att hålla över handfatet och funderar på om det skulle vara lättare att hålla henne över toaletten och sitta på huk framför.

Vilken tur att ni hade chans att låna. Ingrid verkar tycka om den, men hon blir lite trött i ryggen efter ungefär fem minuter, så längre än så blir det inte än. Hon har alltid gillat att "sitta" upp, även i sele och i knät, och vi har bullat upp med kuddar tidigare så hon kunnat sitta i soffan, så vi misstänkte ju att hon skulle gilla bumbon.

Vi har förresten använt potta, handfatet funkade aldrig, och hon kissar i den lite då och då. Vi ec'ar dock inte aktivt, utan provar bara lite. Pottan står på ett soffbord, och så håller jag i henne medan jag har armbågarna i bordet. På så sätt hamnar vi i samma ögonhöjd och jag blir inte trött i armarna..
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-12-29 23:32:23 följande:

Hur har ni andra gjort för att motverka platt huvud? Får sköterska sa sist när jag frågade att sonens huvud såg lite platt ut och sa att vi skulle ha honom på mage mer. Och jag kan väl erkänna att vi inte är så duktiga på det men å andra sidan har vi honom väldigt sällan så att han belastar huvudet när han är vaken. Så jag tycker ändå att det verkar svårt att göra mer åt det ön vad vi gör nu. Tänker att det borde bli bättre också så snart de kan sitta själva.

Hon sa även att vi ska vända på bebisens huvud när han sover men han ligger ju alltid åt olika håll och skulle vi börja vända på hans huvud skulle han ju vakna..

Ingrid har en platt fläck, och vi använder en mjuk kudde samt har henne på mage de få gångerna hon tillåter det. BVC verkade nöjda med det och sa att det försvinner för det mesta.
  • septemberfjorton

Vi fick en bilstol av mina föräldrar i julklapp, den ska passa från födsel och upp till 19(någonstans)kg. Eftersom vi varken har bil eller körkort tänkte vi sätta den i deras bil, och använda våran på buss/i andra bilar tills hon växer ur den. Väldigt skönt att slippa tänka på det.

• septemberfjorton

Hur kommer det sig att ersättningsbarn sover så länge? Ingrid vaknar fortfarande för att amma runt var tredje timme på natten, och jag känner ibland att det vore skönt att börja med ersättning dels pga sömnen. Men så får jag dåligt samvete för att amningen trots allt fungerar(pumpar dock nu) och för att jag verkligen inte vill att hon ska äta ersättning. Usch, önskar tiden kunde gå fortare så hon vi börja med vanlig mat.

• septemberfjorton

Dasha: jag och bebisen samsover på vardagar då sambon jobbar, och då liggammar jag och det är så mycket enklare. Problemet är att jag har sömnsvårigheter(äter i vanliga fall sömnmedicin), så jag har så svårt att somna med henne och somna om när hon ätit. Nu har jag dessutom fått eksem på brösten och måste använda kortison och kan inte amma utan att tvätta innan. Men å andra sidan är det en såååå kort tid man gör det, och jag vill ju gärna amma så länge det finns mjölk..

• septemberfjorton

Jag har aldrig riktigt velat ha barn, alternativt skaffa ett i trettioårsåldern. Nu kändes det rätt att behålla(åt p-piller), men det blir nog inga fler. Har dock blivit så kär så jag vågar inte längre säga aldrig :) dessutom är jag knappt 25, så kanske blir det en bebis i trettioårsåldern ändå, hehe. Men än så länge försöker vi få ihop boende till oss tre, vilket inte är helt enkelt då vi bara har en etta i Göteborg(jag bodde där förut och skulle bara flytta hit under två år då min syster lånade lägenheten. Hade vi haft boende kanske det blivit en lillasyster/lillebror om ett par år.

• septemberfjorton

Är det någon som tänkt ge sin bebis mat enligt BLW(baby led weaning)? Jag tycker det känns mycket bättre att ge Ingrid små bitar av riktig mat, snarare än att bara ge puréer. Nu är hon inte riktigt fyra månader än, men visar stort intresse av vår mat, så på fyramånadersdagen tänkte vi ge henne en bit potatis :)

• septemberfjorton
    Jensa85 skrev 2015-01-10 16:27:20 följande:

Ja det är knepigt att alla säger så olika men man får väl testa sig fram :)

Ludwig älskade maten o ville bara ha mer o mer..

Okej då kan man kanske testa gröt också?

Men välling när introducerar ni det?

L tar ej napp o flaska (jag helammar så det behövs inte än heller) men när min sambo ska ha honom själv hade det varit skönt om flaskan gick hem.. Funderar på om man ska testa flaska ngngång o men vad man ska ha i...? Bröstmjölk är kanske bäst..

Jag skulle nog ha bröstmjölk, så han känner igen det. Ingrid äter ur alla sorters flaskor, men bara bröstmjölk.

Vad gäller mat kommer vi som sagt skippa purén till en början, och ge henne vanlig vegansk mat. Så sjukt spännande, haha. Nästa vecka blir det premiär. Vi tänkte först lakto-ovo, men då skulle jag dels behöva göra annan mat till henne vilket jag är helt emot, sedan läste jag på om komjölk och det kändes bara fel att ge henne det. Särskilt då jag själv inte äter det. Hon får självklart välja när hon blir äldre.
Svar på tråden septemberbarn 2014