Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Har man inte sytt tror jag nog att man kan raka sig när som. Jag längtar också men jag får nog vänta ett tag till.

Här har vi en bebis i femveckorsfasen. Igår var han jätteledsen hela dagen men levererade även sitt första riktiga leende och sov hela natten, vilket vägde upp tusen gånger. Men hjälp var trött jag var igår, han har ju varit så snäll så man är ju ovan att han skriker.

Har ni märkt skillnad på era bebisar runt fem veckor?

• Bebislängt

Min gör samma sak när han äter. Både mot bröstet och flaskan. I bland funkar det att ge honom nappen en stund. Ibland verkar han bara otröstlig. Konstigt nog kan det funka att lägga honom på en filt eller i babygymet. Trodde att det var jag som skulle vilja ha egentid, inte bebisen hehe.

Man märker på honom att han liksom är mer med. Följer med blicken och intresserar sig för saker. Det känns lättare att ta de besvärliga stunderna när man vet att det är för att han utvecklas :)

• Bebislängt
    BjörkW skrev 2014-10-27 08:36:11 följande:

Hur har ni det med röda rumpor?

Sonen fyller en månade idag och har fått ett tråkigt skav i ena jumsken :/ Hursmorstips? Han har blivit så ledsen för "ingenting" och vi tror det svider i jumsken, så klart man blir ledsen då..

Han kanske är i femveckorsfasen :)

Vi bytte nyligen blöjstorlek och det hjälpte mot vår bebis röda ljumskar annars.
  • Bebislängt

8 dagar enligt min app, så det beror väl på när det började. Men det är nog olika. Kan säkert flyta ihop också.

Min bebis har inte alls hajat det där med vintertid. Precis när han hade börjat sova hela natten ända till klockan sex.. Nu vaknar han ju klockan fem istället.

• Bebislängt

Vi masserar två gånger om dagen. Han älskar att ligga på skötbordet så vi passar på när han ligger där. Det är under massagen vi kan få leenden :)

Trodde förresten att de skulle le hela tiden när de väl börjat? Vår bebis är väldigt restriktiv med sina leenden än så länge.

• Bebislängt
    BjörkW skrev 2014-10-28 15:15:31 följande:
    Ne bara vanlig handduk så byter vi när det är dags för mat, vilket han tycker det är var och varannan timme. Så han ligger inte med en blöt handduk någon längre tid alls!
    Kissar han inte på sig själv? Vår har ju tom lyckats kissa sig i ansiktet när han har legat naken, haha.

Angående massage så har vi bara kört den basic med sol eller vad den heter. Fick en lapp med instruktioner från BVC.
  • Bebislängt

Vår bebis har fått som eksem på kinderna, någon som har erfarenhet av det och vet vad det kan vara? Han har haft det ett par dagar men han mår inte dåligt och han verkar inte ha besvär av det alls.

Vi ska till BVC i morgon och tänkte så klart fråga där då, tänkte bara om det var fler med bebisar med eksem i ansiktet och om det är nåt de har ibland.

• Bebislängt

Provade bröstmjölk men jag vet inte om jag tyckte att det hjälpte men skulle kanske ha gett det lite mer tid. Har provat med salva nu, då tyckte jag att det såg lite bättre ut efter en stund. Funderar på om det kan vara för att han har börjat kräkas lite oftare som gör att det kanske torkar ut för det kommer kräk och man torkar mer. Använder dock inte våtservetter :)

Hur reagerar era barn när de kräks? Min blir så ledsen.

• Bebislängt
    By Starlight skrev 2014-10-30 13:25:19 följande:

Tittar in här. Prickar ni pratar om, eksem - är med största sannolikhet hormonutslag. Min son har också det, och min kompis 4veckors har också det, och min dotter fick också det när hon var mini. Ni kan googla hormonutslag. Kan också vara lite värmeutslag uppblandat.

Älskade Ellen född 16 nov 2009
    Ja, det är nog hur som helst ingen fara eftersom de inte verkar lida av det. Tänker att om det hade varit tex mjölkproteinallergi så borde han ju reagera på fler sätt.

Hur mår du Starlight?
Svar på tråden septemberbarn 2014