• misa85

septemberbarn 2014

Kroken skrev 2015-03-18 11:12:10 följande:

Man ska byta när barnet sitter med stöd, det behöver inte sitta själv. Den bakåtvända är mycket säkrare än babyskyddet så det är bra att byta så fort som det är möjligt. Vi har Axkid minikid till vår tjej och hon sitter bra i den. Valde mellan den och maxway. Axkid kan dock användas längre så därför föll valet på den, den är längre i ryggen.

Den stolen är inte säkrare såvida barnet inte sitter som det ska i stolen, då är det farligare. Idag byter man allt tidigare men de flesta tillverkare rekommenderar fortfarande att ha babyskyddet fram tills ca 9 månader. Finns en stor grupp på Facebook som heter bilstolar. Där finns massa matnyttig information.
  • misa85
    Kroken skrev 2015-03-19 14:22:47 följande:

Jo jag är väl insatt i det här med bilbarnstolar och har full koll Uttryckte mig nog lite dumt, eller skrev inte vad jag menade fullt ut. I en bakåtvänd stol så sitter barnet mer upprätt än i ett babyskydd. Och ju mer barnet lutar ju större kraft får nacken ta vid en ev. krock. Därav att det oftast anses att det är säkrare med bakåtvänd bilstol än babyskydd.

Det håller jag med om men det förutsätter att bebisen sitter rätt och bra i stol nummer två. Annars blir den inte säkrare.
  • misa85
    replica skrev 2015-03-19 22:08:09 följande:

På tal om bilstolar; vilken stol skulle ni ha valt o varför?

? Britax Max-Way

? Maxi-Cosi Mobi

Ska monteras i en Volvo V70-03, antingen bakom föraren eller i mitten bak..

Vi var helt inne på en Max-Way innan, men blev lite sugna på en MCM när vi var på Babyproffsen och spanade häromdagen..

Vi ska ha mawmay, mobin är mkt större och tar mer plats. Vi har två Britax hiway bak till twinsen på 4, 5år varav en i mitten och måste därför ha syrran fram. Maxi cosi tar mycket större plats så den går bort!
  • misa85

Vi har som sagt två hiway men kommer köpa en maxway nu till syrran. Hiwayen tog större plats i framsätet än maxway. Så hiway behöver inte ta mindre plats. Angående kilen så fanns de iaf ingen maxvikt på den för 4,5 år sedan, vi har den på pojkarnas stolar och de väger iaf 15-16 kg nu. Det är samma kil till hiway och maxway.

• misa85
    BjörkW skrev 2015-04-08 05:54:25 följande:

Någon mer som börjat jobba än föresten? :)

Jag skulle börjat i går men blev vab istället. Får se om ja kommer iväg imorgon.
  • misa85

Mina barn har alltid sovit bättre på natten om de fått sovit bra på dagen. Syrran är likadan, hon kan sova 3-4 timmar på dagen och sen runt 10-12 timmar på natten men hon sover inte non stop på natten. Hon äter 5128742587963 ggr och vänder sig precis lika mycket. När min man tar henne så sover hon bättre utan att amma/snutta/äta men nu har han varit sjuk så då har jag tagit nätterna och de är vidrigt. Men men, hon kommer inte snutta på natten för all framtid.

• misa85

Vi får fortfarande ca var 3-4 vecka på BVC då hon inte riktigt går upp som hon ska. Vikten är ok men längden har i princip stått stilla.

Vid 8 månader vägde hon 7,9 och var 65 cm.

Hon äter:

06:00 ammar/snuttar lite.

08:00 gröt

11-11:30 1/2 burk mat

13:30 lite frukt och leverpastejsstavar eller lite macka. Alt bröstmjölk i flaska

16:00 1/2 burk mat

18:30 gröt

19:00 ammar/snuttar

Har precis slutat amma hela nätterna så lagt till en portion gröt på kvällen plus om hon vaknar får hon ersättning av mannen. Jag fick noll sömn i 8 månader och min kropp pallade inte mer att hon låg och snuttade heeeeela natten. Känns skönt att fått bort amningen på natten. Jag jobbar på dagarna annars hade jag kunnat fortsätta amma på dagen nån gång men hon är nöjd som det är nu, och jag med :)

• misa85
    Kroken skrev 2015-05-06 10:25:13 följande:

Jag har inte heller fått någon sömn att tala om under dessa åtta månader. Skulle vilja ta bort amningen på nätterna men min lilla äter ju ingen mat! Får hoppas det släpper snart och hon börjar äta för jag behöver få sova!! Som det är nu vaknar hon med 1-2 timmars mellanrum och vill äta. Har jag tur kan jag få sova tre timmar i sträck men det är ytterst sällan.

Det gjorde inte min heller men när jag började jobba fanns inget annat alternativ så hon började sakta med säkert att äta. Det tog ett tag men ju äter hon på dagarna och tar ersättning på natten när min man ger henne.
  • misa85
    MNS skrev 2015-05-13 16:39:04 följande:

Jag fick med två tester från sjukhuset hem och tog det ena nu med ett synbart positivt. Har ju svårt att tro att jag skulle ha kvar hcg från min graviditet för 8 månader sen :/ men ska ta ett imorgonbitti och se om det blir starkare. Annars kanske jag har tur i oturen och får missfall. Hemskt att säga så men tyvärr så jag känner just nu.

Hur har det gått?

När vi blev gravida första gången tyckte vi heeeeelt olika. Det vart en cirkus som jag aldrig trodde vi skulle klara oss igenom. Vi gick tillsammans och pratade och hon gjorde så vi verkligen lyssnade på varandra. Att jag hörde vad min man sa och att han hörde vad jag ville. Det hela slutade med att vi tillslut behöll barnet (som senare visade sig vara två=lite nytt kaos) men det hjälpte oss att förstå och respektera varandras känslor. Vi kom fram till det bästa beslutet enligt mig för han säger själv att han var livrädd för allt det praktiska i början, och om han skulle bli en bra pappa osv. Rädsla helt enkelt. Din sambo kanske är rädd? Behöver lite tid att smälta och gå igenom scenarion?
  • misa85
    Svansjön skrev 2015-05-14 20:54:50 följande:

Har ni köpt bilstol 2?

Vad blev det?

Vi har köpt britax maxway men hon är ännu för liten så kan inte byta än. Men den väntar i förrådet :)
  • misa85
    replica skrev 2015-05-22 15:38:31 följande:

Dasha: En sån söt grabb!

W har börjat ställa sig på alla fyra men sjunker ihop snabbt igen. Snurrar runt på stället och har vid några tillfällen backat lite bakåt. Lärt sig att klappa händerna när vi ber honom om det och är på väg att lära sig dansa också

När det gäller mat så ammas han till 99% fortfarande.. Började med BLW vid 6 månader, men sedan han fick sin första tand så har han totalvägrat bitar.. Började då ge lite mer gröt, men då ballade hans mage ur.. Så nu har vi backat och börjat om med att introducera mat, fick enbart katrinplommon och päron en vecka, men han är fortfarande hård i magen.. Fått ge honom Resulax en gång, men blir nog till att göra det idag igen (bajsade sist i måndags när han fick Resulaxen sist).. Han har dock inte ont utav det, men bajset är väldigt hårt..

BVC var hemma på 8-månaders kontroll i onsdags, då vägde han 8880g (upp 190g på 1 månad).. Men BVC tyckte det var helt OK ändå!

Någon annan vars bebis har varit eller är hård i magen? Hur har ni löst det i så fall?

www.dropbox.com/s/mgyiizy8oruncws/William%20h%C3%A4nder.3gp?dl=0

(Hoppas det funkar, o ursäkta harklandet i början)

Vi ger 15 ml lactulos varje morgon och fått göra sen hon var ca 5,5-6 månader,nu snart 9 månader. Försöker vi dra ner blir det direkt förstoppning och det lider hon enormt av. Ger endast päronpure om hon får frukt. Vi har inte behövt öka när vi ökat maten och ny äter hon i princip bara mat och går fortfarande på 15 ml. (ammar på kvällen men det är typ tomt i tuttarna så det gills nog inte).
  • misa85

Här går det bra. Hon äter mer och mer och det känns som en lättnad. Valde själv att sluta amma på kvällen inför nattningen (kan iofs förstå henne då hon icke fick nåt bra grepp och bet mig bara). Hon äter gröt innan sängdags och vi sjunger o myser lite i stora sängen nån minut så somnar hon. Hoppas det håller i sig! Brukar vakna runt 05 och då får hon en flaska ersättning och somnar i regel om liten stund till. Brukar göra morgon runt 06-06:30.

I övrigt har hon 9 tänder nu, det small till så satt de där. Hon åker fram på rumpan, står gärna och går gärna när vi håller i. Drar sig upp mot oss men inte mot nåt annat. Skulle tro att hon går innan hon kryper, envis liten rackare.

Vägde sist 8,5 kg till sina 66 cm då hon var drygt 9 månader.

• misa85
    0610 skrev 2015-06-12 07:24:37 följande:

Någon mer som har problem med sömnen? Vi har kämpat på till och från i fyra månader nu (på bvc's inrådan) att lägga sonen utan bröst. Blir mycket skrik. Nu har vi kört stenhårt i en månad med inget bröst vare sig dag/kväll eller natt. Han skriker sig hes. Om han får bröstet för att se om han är hungrig då suger han lite men sedan släpper han.

Jag är så jäkla trött nu så hjärnan inte funkar på dagarna, somnar nästan när jag går

På promenad.

Han får ingen ro känns det som, bara skriker och sparkar å vrider å vänder och kryper och sitter osv.

Vet inte vad vi ska testa istället. Ingen ork.

Nån som varit med om liknande? Nån som sitter med den gyllene nyckeln för god sömn?

Om han somnar med bröstet, varför så sluta? En trött mamma blir inte en bra mamma. Bättre att du får sova och vila. De kommer sluta äta på natten tids nog iaf, när de är redo. Amma och bröstet är mycket mer än bara mat.

Jag skulle aldrig låta mina barn vara ledsen vid sömn, jag tror inte det gynnar nån.
Svar på tråden septemberbarn 2014