Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

BjörkW skrev 2014-11-08 19:47:01 följande:

Hjälp hjälp hjälp!

Sonen blir 6 veckor idag. Amningen har funkat kanon och han har ätit som bara den och jag har haft massa mjölk. MEN ikväll vägrar han ta bröstet. I eftermiddag höll han bara munnen öppen och skrek. Jag har ju amningsnapp, för annars tar han inte tag. Tillslut så började jag mjölka för hand in i hans mun och då lugnade han sig tillslut lite och efter många tårar började han tutta. Nu hjälpte inte heller det och jag värmde tillslut utpumpad mjölk och gav på flaska. När han var lite mätt bytte jag så han fick amma från bröstet och då gick det. Jag bara tjöt och har nog aldrig kännt mig så värdelös!

Hur gick det i natt?

Det är säkert inget att oroa sig för. Kan det inte varit så att han var väldigt hungrig och därför blev extremt otålig? Kanske den där tillväxtperioden vid fem veckor som spökar. Har för mig att min flicka, som blir åtta veckor idag, var extremt jobbig runt 5-6 veckor och det var då jag började ge flaska på kvällen. Jag vet precis hur det känns, har också suttit och storgråtit när amningen strular, men du är inte värdelös. Alla som jobbar för att få det att fungera är toppenföräldrar. Fortsätter det strula så tror jag att det kommer att ordna sig, det har det gjort för mig.

Jag har fått lära mig att om barnet är upprört så ska man först lugna och sedan mata. Inte jättelätt, men det är kanske värt ett försök. Svårt att få ett skrikande barn att ta både bröst och flaska. 
  • linnéa001

Gjorde en supermysig grej med dottern idag som jag verkligen rekommenderar. Bada tillsammans i badkaret! Hon har bara badat ett par gånger i sin badbalja tidigare och det var väl sådär, men idag såg hon verkligen ut att gilla det. Log mycket och låg i ganska länge. Jag satt upp och hade henne mellan mina ben och så fick hon ligga där. Jag tryckte ner överkroppen så hon inte blev kall eller öste vatten över den. Så smorde jag in henne med olja (hon har torr hud) och sjöng och bara myste. Verkligen en mysig sak att göra tillsammans. Visserligen kräktes hon i vattnet, men att bada i mjölk ansågs väl förr vara fint så jag brydde mig inte så mycket om det :)

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-11-11 07:47:49 följande:

Vi duschar med vår bebis, också supermysigt :)

Har ni fasta rutiner på dagarna än? Jag vet aldrig när min bebis sover på dagarna. Han sover olika varje dag. Ska försöka nu att gå ut på promenad ungefär samma tid men kan man göra något mer? Eller går det inte alls innan tre månader?

Nja, inte så fasta. Jag har dock upptäckt ett mönster för förmiddagarna. Lilltjejen vaknar mellan halv sex och halv sju oftast. Äter och somnar om, men sover bara en kort stund, max en halvtimme. Så jag blir då väckt igen, ger upp att försöka söva henne och går upp. Byter blöja, klär på henne, äter frukost medan hon sitter i sin babysitter. När jag är nästan klar med min frukost tröttnar hon och vill upp. Äter lite igen och somnar om i min famn eller i sitt babynest som jag flyttat till vardagsrummet. Efter ca 30-60 min vaknar hon och vill äta, men sedan har hon svårt att somna om. Jag sätter henne då i bärselen och går omkring lite. Då brukar hon somna.

Ibland tar vi en promenad vid halv elva och ibland efter lunch. Hon somnar alltid i vagnen om hon är mätt.

Eftermiddagarna är lite mer oregelbundna. Denna tid är hon oftast vaken, men just idag sover hon som en gris och har gjort det i tre timmar ungefär.

Inatt var det rekord. Hon somnade ca 21:45 och vaknade första gången 4:45, alltså 7 h sammanhängande sömn! Jag vaknade kl 4 av bröst som kändes som om de skulle explodera. Fick gå upp och pumpa ur lite. Kändes så fånigt att inte få sova när hon hon sov så bra.

Våra morgonrutiner ser alltså lite ut som Jensas.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2014-11-12 10:55:37 följande:

Vill ni se nåt hemskt?

Minns ni hur läkaren indersökte er bebis på BB innan hemgång? Så här går det till i ryssland.

www.yapfiles.ru/show/979183/bfcbe0b5855f916a3c03810a2155eca7.flv.html

orkade ni se det?
    och så finns det också det här: baby-yoga, kallas också för dynamisk gymnastik. Har blivit populär i ryssland senaste tiden...Förvånad

www.snob.ru/selected/entry/30262

Kollade typ 10 s och började nästan gråta. Vågade inte ens starta den andra filmen. Fy fan
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2014-11-13 08:43:55 följande:

Jag har förresten en fråga. Har varit så himla töntig med promenader, och har väl egentligen bara varit till affären och andra kortare promenader med bebisen.. Först var det kejsarsnittet som hindrade mig, sedan mjölkstockning med inläggning, och så vädret.. Men känner nu att jag måste ut på ordentliga promenader och undrar hur ni gör om bebisen bajsar?? Konstig fråga kanske, men Ingrid blir så ledsen när hon bajsat och tanken på att vara en halvtimme från hemmet, eller att klä av henne utomhus nu när vintern är här, känns inte helt okej..

Min dotter säger aldrig till när hon bajsat så oftast går vi bara tills vi (jag) tröttnat. Vi går ibland till ett köpcentrum 30 min bort och där finns sköt- och amningsrum. Dottern får ny blöja och mat, jag fikar och så går vi hem igen (lite shopping blir det också). 

Jag har väl egentligen inget bra tips eftersom min dotter inte brukar bli ledsen av en bajsblöja, förutom att gå till något ställe där man kan byta. Jag vet inte var du bor, men jag har nästan alltid möjligheten att gå in på någon tunnelbanestation då jag bor i centrala Stockholm. Tycker nästan det är jobbigare om hon blir hungrig för det är inte kul att sitta ute och amma nu. Sist fick jag sätta mig i en park på en blöt bänk och det var inte skönt. Har dock alltid ett sittunderlag med mig.

Fint namn förresten, Ingrid heter jag i andranamn.
  • linnéa001
    BjörkW skrev 2014-11-13 13:05:25 följande:
    Jag har börjat gå 5-10 km om dagen nu och sonen sover som en stock i vagnen och han brukar inte bajsa när han sover. Mitt största är om han blir hungrig men det är ju lätt löst eftersom jag ammar. Du får väl gå lite längre och längre för varje dag och känna på vad som passar er :)
    Jag tycker det är krångligare att amma än att ge flaska när jag är ute. Ska man amma måste man ju först hitta någonstans att sitta och sen ska jackan av och sedan ev. tröja och så upp med tröjan som är under och så slutligen knäppa upp amningslinnet och krångla ut skyddet som ligger i. Sedan lägga lilltjejen och hala fram bröstet och så täcka över. Hatar att amma offentligt. 

Jag har alltid ersättning med när jag är ute. Hälla i flaskan, blanda och så ge dottern när hon ligger i vagnen, eller ha henne i knät om det finns lämplig plats.
  • linnéa001

Min tjej var i fredags 58 cm lång och vägde 4,75 kg. I söndags blev hon nio veckor. De flesta härinne verkar ju vara ungefär samma storlek så det känns bra. Min tjej låg lite under medel när hon föddes men har klättrat upp till medelkurvan. Jag bara älskar hennes små knubbiga lår och kan kolla hur länge som helst när hon ligger och sprattlar på skötbädden. Jag kallar henne min lilla gris och min lilla sumobrottare. 

Hade två riktigt dåliga nätter i helgen, men fick i gengäld sova mellan 22 och 5 natten till idag. Så skönt.

Ni som ger ersättning, hur mycket, på ett ungefär, äter era barn varje måltid och hur ofta? Om man skulle ge utpumpad mjölk, går det åt mer då tror ni? Jag ska vara borta en kväll nästa vecka och en halv dag + kväll i december så jag försöker räkna ut hur mycket jag måste ha utpumpat så att mannen och lilltjejen klarar sig.

• linnéa001

Jag älskar min dotter av hela mitt hjärta. När hon ler mot mig eller jollrar så smälter jag som en isbit i Sahara, men denna tid på dagen är så skön. Hon sover nästan alltid och då jag brukar då dricka te och äta choklad samtidigt som jag kollar på något avsnitt av någon tv-serie. Så himla skönt med lite engentid, även om jag egentligen ogillar det ordet.

Killen var bortrest hela förra veckan. Kom hem i lördags och åkte iväg i morse igen, men är åter på onsdag. Sedan tror jag att vi får ha honom hemma till början av januari. Han reser mycket utomlands i sitt jobb tyvärr. Är faktiskt lite orolig att dottern och han inte ska få en så bra relation som jag och dottern har eftersom han är borta ganska länge i taget (för ett spädbarn, jag klarar mig ju utan problem i en vecka). 

Hur länge ska ni vara hemma med era barn? Jag ska börja jobba en dag i veckan när dottern är fyra månader och så ev. öka till två dagar när hon är runt sex månader. Just för att hon och pappan ska få en bra relation (och för att han ska få se hur det är att vara hemma). Som väl är har jag en toppenchef och kommer kunna vara flexibel i mitt arbete.

• linnéa001

Lilltjejen är 10 veckor nu. Vägde 4,8 kg och var 59 cm lång igår. Hon var minst av alla som vi träffade på föräldraträffen igår, men inte yngst. Dock var hon enda tjejen och killar är kanske större. Någon som vet? Tror hon ligger på genomsnittskurvan så jag är inte orolig.

Min dotter somnar bra själv, vilket är otroligt skönt. Det enda man måste göra är att stoppa tillbaka nappen ett par gånger, men när hon väl sover riktigt hårt så gör det inget att den faller ut. Hon var grymt snuttig förut och jag tror att hon gärna skulle ligga vid mitt bröst, men flyttar jag henne så gnäller hon inte, om hon inte är trött förstås. Är hon mätt så fungerar det lika bra med nappen. Är så glad att jag hittat en napp som hon gillar.

• linnéa001

Min dotter skriker iofs när jag lägger ner henne, men får hon sin napp så slutar hon och blir hur lugn som helst.

septemberfjorton skrev 2014-11-24 23:48:21 följande:
    Min bebis somnar knappt någon annanstans än i knät/vid bröstet. Vet inte om det beror på hennes envisa snuttande, eller om det bara är min torra hy, men har fått en jobbig torrfläck på vårtgården som bara kliar och kliar och vätskar.. Otroligt irriterande. Känns som jag bara blir sjuk sen sambon började jobba(problem med ögonen, eksem lite här och var, en inflammerad tumled, förkyld osv).

Har dessutom bara gått ner fyra kilo sen hon föddes, vilket är ganska konstigt eftersom jag ändå rör mig mer, om än ganska lite pga är så allmänpåverkad av allergi/medicin/sjukdom, och inte äter mer än innan. Detta hade inte stört mig egentligen om det inte var för att allt är så tungt just nu ändå. Nej, jag lever för helgerna då jag får sova utan bebis och bara vila, hehe.
    Låter inte så skönt. Funkar det att amma på bara det andra bröstet ett tag? Så att såret får läka. Testat napp för att få bukt med snuttandet?

Jag har bytt sju bajsblöjor idag. Har precis börjat med tygblöjorna som vi köpte, men ska det fortsätta så här så vet jag inte om jag orkar. Hon lägger ett jättelass på morgonen och så några mindre under resten av dagen. Inte så kul.
Svar på tråden septemberbarn 2014