septemberbarn 2014
Hjälp hjälp hjälp!
Sonen blir 6 veckor idag. Amningen har funkat kanon och han har ätit som bara den och jag har haft massa mjölk. MEN ikväll vägrar han ta bröstet. I eftermiddag höll han bara munnen öppen och skrek. Jag har ju amningsnapp, för annars tar han inte tag. Tillslut så började jag mjölka för hand in i hans mun och då lugnade han sig tillslut lite och efter många tårar började han tutta. Nu hjälpte inte heller det och jag värmde tillslut utpumpad mjölk och gav på flaska. När han var lite mätt bytte jag så han fick amma från bröstet och då gick det. Jag bara tjöt och har nog aldrig kännt mig så värdelös!
Det är säkert inget att oroa sig för. Kan det inte varit så att han var väldigt hungrig och därför blev extremt otålig? Kanske den där tillväxtperioden vid fem veckor som spökar. Har för mig att min flicka, som blir åtta veckor idag, var extremt jobbig runt 5-6 veckor och det var då jag började ge flaska på kvällen. Jag vet precis hur det känns, har också suttit och storgråtit när amningen strular, men du är inte värdelös. Alla som jobbar för att få det att fungera är toppenföräldrar. Fortsätter det strula så tror jag att det kommer att ordna sig, det har det gjort för mig.
Jag har fått lära mig att om barnet är upprört så ska man först lugna och sedan mata. Inte jättelätt, men det är kanske värt ett försök. Svårt att få ett skrikande barn att ta både bröst och flaska.