• Kroken

septemberbarn 2014

Tilde sov ju som en kratta för någon vecka sen. Hon har iof varit krånglig med sömnen hela tiden, inte velat ligga själv utan enbart på mig, och lyckas jag lägga ner henne så måste hon ligga tätt intill. Det går inte att lägga henne i sängen på kvällen och gå därifrån utan hon sover i min famn tills jag går och lägger mig. Men för någon vecka sen blev det sju gånger värre. Hon vaknade ofta på natten, var inte hungrig utan skrek bara och somnade om när jag bar på henne. När vi la oss igen tog det max en timme så skrek hon igen. Ofta gick jag stå och vagga henne en halvtimme eller mer innan vi kunde lägga oss igen. Vi kunde vara vakna 7-8 ggr på en natt och jag hann ju knappt somna om innan hon vaknade igen. Jag mitt nöt fattade ju inte då att hon var i utvecklingsfaser som sker vid 4 månader. Hon började sin klängperiod i början av december och allt var som värst runt jul och nyår. Nu har det lugnat sig lite och hon sover lite bättre. Igår kväll kunde jag lägga henne i sängen och gå därifrån. Hoppas verkligen det håller i sig!

Tydligen så är hon väldigt känslig för utvecklingssprången. Har inget minne av att mina andra tre har reagerat så här starkt som hon gör.

• Kroken

Är det nån mer som har en bebis som sover dåligt inne på dagarna men hur bra som helst ute? Sover Tilde inne på dagen så sover hon ca. 30-45 min åt gången och oftast i min famn. Lägger jag ner henne blir det max 30 min. Lägger jag henne i vagnen däremot och låter henne sova ute så sover hon 3-4 timmar! Blir ju bra med frisk luft iallafall

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-01-11 14:37:21 följande:

Japp. Vår kan i princip bara somna och sova ute i vagn på dagarna vilket är lite jobbigt eftersom vi inte har någon balkong. Men det blir ju mycket frisk luft för både bebis och mamma ;)

Ja det är ju bra med frisk luft men blir ju lite jobbigt de dagar man absolut inte har lust att gå ut Nu har jag turen tt vi bor i hus på landet och har dessutom en inglasad altan så hon står där inne och sover
  • Kroken

Min lilla filur vägde vid 4 månader 7400 gram, längden mätte vi inte. Nu blir hon 5 månader på måndag och jag tippar på att hon väger runt 8000 gram nu och är runt 66 cm. Stl. 68 sitter bra på henne nu.

Vi har testat gröt vi med för att kunna införa ett mål på kvällen. Den här lilla tjejen verkar dock inte tycka gröt är nån höjdare. Ska pausa nu och försöka om nån vecka igen, ev. med risgröt då istället för havregröt. Potatis har hon också fått smaka och det var inte lika otäckt

Såg att nån för ett tag sen pratade om bilbarnstol, den som kommer efter babyskyddet. Vi är på gång att byta snart, inom en månad iallafall. När bebisen sitter hyfsat stadigt med stöd är det bättre att byta till bakåtvänd bilbarnstol då den skyddar bättre än babyskyddet.

• Kroken
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 13:30:25 följande:

Bra tips om bilbarnstol, vi har varit så veliga där, men då bör nog vi också byta inom en månad.

Ingrid var inte ett dugg förtjust i gröt, vilket jag tyckte var lite tråkigt eftersom jag dels älskar gröt och tänkte vi kunde äta samma, och dels ville få henne mättare till natten. Funderar på att köpa enagos gröt, men är inte alls sugen på köpegröt egentligen.

Idag var vi på fyramånaderskontroll med vaccinering. 6980g och 65cm. Ett skutt uppåt på viktkurvan.

Köpegröt brukar annars rekommenderas av BVC/ barnläkare när man ska ge det dagligen/ofta eftersom den är berikad med vitaminer och mineraler. Jag har för det mesta gjort egen barnmat men just gröt och välling har jag alltid köpt.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-01-21 15:01:37 följande:

Jag blandade i lite bröstmjölk i gröten de första gångerna. Min dotter grimaserade när hon fick första tuggan och sedan gapade hon. Jag gillade också bebisgröten, är inget stort fan av gröt annars. Min dotter har hittills gillat det jag gett henne. Smaskar glatt i sig potatis- och majspurén och skulle nog kunna äta en hel burk. I helgen fick hon lite banan. Först rynkade hon på ögonbrynen och sedan log hon jättestort så det var nog också gott.

Jag har inte ens tänkt på att byta bilstol. På de flesta står det från 9 kg så jag har trott att det är ett bra tag tills det är dags att byta, men man skulle kanske byta tidigare. Vi åker inte så mycket bil så det tar verkligen emot att lägga så mycket pengar på en bilstol. Begagnat vill jag inte köpa om det inte är av någon jag känner, som vi gjorde med babyskyddet, men tyvärr så är det ingen som har något till salu.

Jo blanda med bröstmjölk har jag också gjort, det knepet kör jag med allt till en början Men tydligen är gröten lite otäck. Jag gillar heller inte gröt, har aldrig gjort, så jag klandrar henne inte Potatis gick det bättre med så jag väntar med gröt nån vecka och ser om det går bättre sen.

Med tanke på att bilbarnstolen ska hänga med i minst 4,5 år, gärna längre, så blir det inte så dyrt om man slår ut det på åren. Men jag förstår dig, det är en stor kostnad på en gång. Vi ska dessutom ha två stolar så det blir ca. 6000:-.
  • Kroken
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 19:45:19 följande:

Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.

Ja gör man så är det ju en helt annan sak Tänkte mer på om du bara gjorde havregröt på vatten och havregryn. Men du får ju in det mesta
  • Kroken

Mina två stora var vällingbarn. De drack morgon och kväll. De gillade aldrig gröt annat än när de var pytte, när de blev runt 10-11 månader ratade de gröten. Så vällingen var kanon när de var petiga med frukost. Min minsta var ägg- och mjölkproteinallergiker och därtill väldigt selektiv i sin kost (det är han fortfarande, 9 år gammal). Så han åt varken gröt eller välling, han ammade jag i tre år istället

• Kroken
    Mrs West skrev 2015-01-27 19:54:50 följande:

Min lille har haft ett väldigt gott humör de senaste dagarna. Ler, pratar och är mkt sällskapssjuk:)

Har börjat att ge en hel portion gröt nu och han verkar stå sig lite bättre på det. Han äter dock ff ofta 2ggr på natten. Äter era ff ofta på natten?

Idag nästan 4 mån 64 lång och 7,2kg, tycker inte han ska behöva äta mer på natten nu...

Tilde blev 5 månader i måndags och äter ca. var tredje timme dygnet runt. Ibland vill hon äta oftare men då är det mer för mys och gos. Gröt har vi provat men det var ingen höjdare. Har gjort en liten paus med gröten och provar om någon vecka igen så får vi se.

Vi ska till BVC på fredag för vägning, mätning och vaccination. Vid fyra månader vägde hon 7,3 kg, mätte gjorde vi inte. Tippar på att hon väger runt 8 kg nu och är ca. 65-66 cm lång.
  • Kroken
    Emmask skrev 2015-01-28 12:08:59 följande:

Vi har haft det jobbigt i två-tre veckor nu. Barnet är 4 månader drygt. Från att ha sovit 23-09 mer två matpauser, till att vakna 6-7 gånger per natt. Först skrikandes i sömnen (hjälper att avleda med vattenkranen) sen pga förkylning. Vi vet inte längre vad som är vad. Utvecklingsfas helt klart men SJUKT jobbigt. Inatt "sov" hon 19.30-09.00 med tre skrika-i-sömnen-pauser, tre snorpauser och tre ätpauser. Jag hade svårt att somna om varje gång och sov uppskattningsvis tre timmar sammanlagt.

På dagarna är hon fantastisk och tidig i utvecklingen, så det sker på bekostnad av nätterna. Hur har ni det?

Förresten....

Jag tappat ofantligt mycket hår (!) och hittar det i barnets blöja, dvs hon sväljer mitt hår. Känns inte helt bra.

Våra nätter är också lite si och så. Nu är min tjej också förkyld och skriker i sömnen, hjälper bara att ta upp och vagga henne. Hon äter ca. var tredje timme men kan vakna flera ggr däremellan.

Jag tappar också massa hår nu, har gjort det sen Tilde var nån månad. Eftersom man inte tappar hår när man är gravid så tar kroppen igen det när barnet är fött och man tappar då allt hår man skulle tappat under graviditeten. Jag blir galen på det för mitt hår är överallt här hemma!!
Svar på tråden septemberbarn 2014