septemberbarn 2014
Tilde sov ju som en kratta för någon vecka sen. Hon har iof varit krånglig med sömnen hela tiden, inte velat ligga själv utan enbart på mig, och lyckas jag lägga ner henne så måste hon ligga tätt intill. Det går inte att lägga henne i sängen på kvällen och gå därifrån utan hon sover i min famn tills jag går och lägger mig. Men för någon vecka sen blev det sju gånger värre. Hon vaknade ofta på natten, var inte hungrig utan skrek bara och somnade om när jag bar på henne. När vi la oss igen tog det max en timme så skrek hon igen. Ofta gick jag stå och vagga henne en halvtimme eller mer innan vi kunde lägga oss igen. Vi kunde vara vakna 7-8 ggr på en natt och jag hann ju knappt somna om innan hon vaknade igen. Jag mitt nöt fattade ju inte då att hon var i utvecklingsfaser som sker vid 4 månader. Hon började sin klängperiod i början av december och allt var som värst runt jul och nyår. Nu har det lugnat sig lite och hon sover lite bättre. Igår kväll kunde jag lägga henne i sängen och gå därifrån. Hoppas verkligen det håller i sig!
Tydligen så är hon väldigt känslig för utvecklingssprången. Har inget minne av att mina andra tre har reagerat så här starkt som hon gör.