Bebislängt skrev 2014-12-05 16:42:16 följande:
Jag är nyfiken på hur era bebisar sover och hur mycket. Har ni börjat få in några rutiner än?
Min bebis sover 2timmar på förmiddagen, 1 timme mitt på dagen och 2 timmar på eftermiddagen typ 16.30-18.30 och det har vi fått in rutin på, superskönt. Samt att vi kliver upp mellan 8-8.30. Däremot är kvällarna lite stökiga och ibland somnar han inte förrän 23 och är då jätteledsen. Nu håller vi på att försöka få honom att somna 21 istället. Men det går sådär. Kan en bebis sova för mycket på dagarna?
Min flicka somnar runt 21:30, vaknar mellan 2 och 3 för att äta, vaknar igen mellan 5:30 och 6:30 för att äta och sedan igen vid 8:30. Hon somnar om snabbt efter alla måltid. Finns dock lite undantag. Det har hänt att hon sovit enda till 4 innan hon vaknat för mat första gången och igår somnade hon redan vid 20 på kvällen och vaknade vid 23 för att äta. Nu har hon precis somnat så vi får väl se hur länge hon sover. Det händer också att hon inte somnar om när hon vaknat vid 6:30, men då slocknar hon ofta vid 8 igen.
Rutiner på dagarna har vi inga. Hon sover bäst på förmiddagarna. Det händer att hon sover fram till 12 efter att ha ätit vid nio. Igår sov hon uruselt under eftermiddagen; sov tio minuter, vaknade, var vaken kanske 20 minuter, sov 30, o.s.v. Det var nog därför hon somnade så tidigt som 20 igår. Idag var vi borta en stor del av dagen och hon blir alltid tröttare när vi inte är hemma.
Kan har vara övertrött? Trött, men samtidigt lite hungrig? Det problemet hade min flicka ett tag. Hon var för trött för att äta ordentligt, men för hungrig för att somna för natten, hon sov, vaknade, sov, o.s.v. i flera timmar på kvällarna/nätterna. Kanske fungerar det att vid 20 sätta på pyjamas, byta blöja och liksom göra sig klar för natten för att därefter bara ta det lugnt. Dämpa belysningen, låta honom äta och bara mysa lite. Att vara vaken från 18:30 till 23 låter väldigt jobbigt för er kille, det är många timmar.