Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Ska kolla vad BVC säger också. Det är värre på mornarna upptäckte jag i morse Så tror han kanske blir lite varm. Ska testa med en tunnare filt i natt.

Jag har också upptäckt det gudomliga med dregelhaklappar :D

• Bebislängt

Men hu! Vad mycket skit du får utstå. Och jag som gnäller till alla i min omgivning att mitt blygdben fortfarande gör ont. Och bristningarna...

Vad lång han är, din Albin :). Ska väga och mäta min bebis i morgon. Vid en månad var han 55cm och hade då växt 6cm sen födseln. Kändes ändå rätt mycket på 4,5 vecka.

• Bebislängt

Min plutt är så söt! Han ler hela tiden och jag bara smälter. Han kommer ju att komma undan med vad som helst när han blir äldre. Hade lovat mig själv att inte bli en sån som lägger upp massa bebisbilder på instagram men jag kan inte låta bli. Jag ger mig själv dispans första året heh.

Idag var vi på BVC. 6 veckor gammal, 56,5 cm lång och 4600g tung. Sköterskan sa att vi hade ett jättefint samspel, kändes jättefint att höra. Antar att jag har varit lite orolig över det eftersom jag inte helammar. Ska försöka ta in det hon sa på BVC att det inte är amningen som gör en till en bättre eller sämre mamma. Förstår inte varför det ligger så mycket skuld i amning. För det är ju sant det hon sa.

• Bebislängt
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-31 08:48:23 följande:

Någon som har koll på var jag kan läsa om mina rättigheter om att komma tillbaka och jobba efter föräldraledighet?

Har sagt till på jobbet att jag skall börja jobba i maj. Dr trodde mars och nu säger de att jag inte får komma tillbaka förrän i juli efter semestern och jag har ju inte dagar till det...

Vet inte hur det ligger till men spontant känner jag att så kan de väl inte göra? Du måste ju själv få bestämma över din föräldraledighet.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-11-01 10:30:46 följande:
    Nästan som min tjej. Hon blir 7 veckor på imorgon och var igår 56,3 cm och vägde 4,4 kg. Hon hade precis tagit sig upp på medelkurvan sa sköterskan.

Kul att höra att ni har ett fint samspel. Tror absolut inte att du behöver oroa dig för att du inte ammar. Alla känner förstås olika, men jag gillar inte att amma. Skulle mycket hellre flaskmata. Så jag tycker inte att det är något du missar. Min plan är att börja med smakisar på 4-månadersdagen och målet är att dottern ska äta mat när hon är runt 6 månader. Allt för att slippa amma så snart som möjligt. Sen så får vi väl se hur det går.

Jag förstår verkligen inte denna amningshysteri som råder. Ser man på relationen mellan min kille och hans mamma kan man tro att han blev ammad till skolåldern, men han har bara fått flaska, så som var brukligt på 70-talet. Kan tillägga att det är ganska skönt att svärmor bor utomlands, även om hon är jättesnäll och rar.
    Jag ville så gärna amma och hade gladeligen suttit med honom vid bröstet hela kvällar. Å andra sidan kanske det är lätt att säga när man inte behöver det :) Min kille tar ofta över bebisen när han kommer hem från jobbet så jag har kvällarna relativt fria. Och det är ju skönt att få sova på nätterna. Så det har ju sina fördelar med flaskmatning. Men jag är ändå lite avis på er som ammar helt. Fast vi har ju andra mysiga stunder istället :)
  • Bebislängt
    Steph91 skrev 2014-11-01 12:04:14 följande:

Nu är vi inne på sista flytthelgen. Vad jag längtar tills vi lämnat nycklarna till den gamla lägenheten och bara kan gosa med Ellen. Härmed lovar jag att när renoveringen är klart aldrig flytta till något som behöver totalrenoveras.

Inte avis! Vi håller på att leta lägenhet för fullt men vill på sätt och vis inte hitta nåt pga orkar inte flytta.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-11-01 22:51:15 följande:
    Men det måste ju vara bättre att ha mysstunder som inte är kopplade till mat. Att skilja på äta och mysa liksom. Nåja, gräset är väl alltid grönare på andra sidan.
    Det är väl så, förstås.

Jag tycker att du ska göra som DU vill angående ersättning för det är inte din kille eller någon annan som måste sitta med barnet. Och barnet mår inte sämre av ersättning. Däremot ska man kanske ha i åtanke att barnet kan vara mer obenägen att ta bröstet efter att ha fått flaska. Så blev det för mig. Men då kom ju jag aldrig riktigt igång med amningen heller och han fick ju flaska redan vid en vecka på bvc's inrådan eftersom han inte gick upp i vikt. Det är kanske annorlunda om man har mycket mjölk.
  • Bebislängt

Min bebis har sovit exakt hela dagen. Hur stor är chansen att han fortsätter att sova exakt hela natten tror ni? ;D

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-11-02 22:16:55 följande:
    Inte så stor tror jag. Rapportera gärna imorgon bitti.
    Han sov till 23 och sen från 00-03.15 och från 03.45-06.30 så det får vi vara nöjda med. Själv sov jag från 22 så jag var beredd på det värsta. Men vad trött han måste ha varit. Förklarar också varför han var så grinig de korta stunder han var vaken igår.
Svar på tråden septemberbarn 2014