• Kroken

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2015-01-30 13:59:55 följande:

panik!

nu har min bebis börjat tjuta! alltså han är nöjd och glad, och tjuter bara för att prova rösten. tjuter oooofta

typ ligger lugnt, ger ifrån sig ett jättetjut, ler lite halvnöjt, halvförvånat, tjuter igen, osv.

det värsta är att precis vid 4,5 månader har hans syster börjat tjuta så. Det fortsatte tills hon var 4 år, och även nu tjuter hon ibland när hon tycker att nåt är roligt eller är missnöjd. men tills hon var 4 år så tjot hon så här jämnt, vi är alla hörselskadade hemma. vi la ner alla våra krafter på att få henne sluta tjuta, och funkade efter 2,5 år (innan dess var vi aldrig säkra: har hon kanske ont nånstans?)

alltså nu är det precis samma jobbiga bilden! det har börjat för en vecka sen, och då var vi beredda oh sa med sträng röst: nej. sluta. han är ju duktig på att läsa av ansiktsuttryck och slutade för en stund, sedan började igen.

hur får jag honom att  sluta tjuta? är dwen någon annan som hör liknande från sin bebis? ska jag kanske vänta tills han blir runt ett år och börjar förstå ordet NEJ bättre? orkar inte med samma krig igen.

Min bebis tjuter också och testar rösten. Det har mina andra tre barn också gjort och jag skulle aldrig komma på tanken att försöka hindra dem. Det är ju träning och olika läten uppmuntrar jag

Av erfarenhet från förskolans värld är det heller inte ovanligt att barn tjuter långt upp i ålder, av glädje eller för att de är missnöjda. När de blir större och förstår mer vad man säger kan man givetvis försöka få dem att tjuta mindre men samtidigt så är det ju en del i utvecklingen. Det ger sig efter ett tag. Jag har iallafall aldrig stött på en femtonåring som går omkring och tjuter som bebisar/småbarn gör
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-02-01 10:13:28 följande:

Gör ni något aktivt för att försöka få bebisen att sova hela natten? När kan de börja göra det? Vi har börjat ge en halv smakportion gröt innan läggning och upptäckt att han sover väldigt bra på det. Sover ca 20-08 och vaknar en gång. Men det vore skönt att slippa den där gången. Även om jag absolut inte klagar när han sover så bra. Vilket absolut inte är varje natt. Ibland sover han till 03 och vaknar sen varannan timme.

Nä vi gör inget aktivt för att få vår tjej att sova hela nätterna. Det är så individuellt när barnet är moget för det. En del sover hela natten redan vid två månader och en del sover inte hela nätterna förrän de blir uppåt ett år. Eller ännu senare. Från det att barnet är ca. 6 månader brukar BVC och läkare säga att de inte behöver äta på natten för matens skull.

Mina barn har sovit hela nätterna allt från att de varit två månader till 8-9 månader. Jag har aldrig gjort nåt aktivt för att få de att sova hela nätterna. De har oftast sovit hos mig i min säng. För oss har det löst sig med tiden, när de blivit äldre, ätit mer mat på dagen osv. Jag tror, och hoppas, att det blir så med Tilde också.
  • Kroken

Min plan är också att ge Tilde ett mål gröt på kvällen för att hon förhoppningsvis ska sova bättre. Men hon är väldigt skeptisk till havregröten. Ska testa banangröten med ris och se om det går bättre. Som det är nu somnar hon för natten mellan 20 och 23. Från klockan 19 ungefär ammar hon varannan timme fram till kl. 01 ca. Sen sover hon tre timmar och vaknar runt 04 för att amma. Sen vill hon amma igen 06 och så vaknar hon för dagen vid 08.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-02-02 14:02:30 följande:

Tack! Intressant att höra hur ni andra har det :)

Vad gör ni med era bebisar på dagarna? Kul och se om jag kan få någon inspiration. Det är rs-topp i Stockholm nu i februari så jag vill gärna inte vara ute bland så mycket folk.

Vi brukar kolla i böcker, busa, träna på mage och sjunga sånger men han får också sysselsätta sig själv i babygymet. Får lite dåligt samvete över det men känner samtidigt att jag måste få göra saker. Typ diska, gå på toa, äta lunch etc. Jag brukar ha honom i famnen men ibland behöver man ju båda händerna.

Jag tänker att han gnäller ju om han är missnöjd. :)

Jag går en promenad varje förmiddag och då somnar Tilde i vagnen. Sen fortsätter hon sova ute i vagnen allt mellan 2-4 timmar. Sen ligger hon på en filt på golvet i vardagsrummet framför kaminen där det är varmt (vi har kalla golv i huset) och då busar vi, leker "tittut", sjunger osv. Måste jag göra nåt i köket, äta lunch, plocka undan, laga mat osv. så sitter hon i babysittern. Vid 14.30 börjar syskonen komma hem och då är det roligt att prata och skoja med dem Försöker ha henne ligga på filten i vardagsrummet så mycket som möjligt för utvecklingens skull. Men är hon missnöjd så tar jag förstås upp henne. Tilde får också sysselsätta sig själv ibland när jag måste göra nåt annat. Så länge hon är nöjd så ser jag inte att det kan skada på nåt sätt
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-02-02 14:08:07 följande:

ursäkta mig, en bajsfråga

Är det vanligt att bebis får grönare bajs när han börjar äta gröt?

när jag ammade var bajset gult, sen jag började med smakportioner blir bajset grönare och grönare, och senast var det ganska grönt (inte ilsket grönt, med ganska mörkgrönt).

kan inte tänka mig att det är kokt morot och palsternaka eller kokt kyckling som påverkar.

jag själv fick väldigt grönt bajs när jag åt järntabletter vid graviditeten, och gröten är ju järnberikad...

sökte lääänge på 1177, hittade inget vettigt. det är iaf inte laktos från min mjölk som påverkar, det vet jag.

vet inte om det är vanligt och man kan strunta i färgen eller man ska börja utesluta produkter...

ska fråga bm 18 februari, men det är plångt tills dess. vad tror ni?

Bebisar kan bajsa grönt utan någon särskild anledning. Det kan även bero på att de enbart fått i sig den första, laktosrika, mjölken vid amning, men det visste du ju att det inte berodde på Sen kan det bero på nåt mamman ätit som färgat bajset grönt. Det kan även bero på en förkylning. Finns många saker det kan bero på. Däremot ska man vara uppmärksam på om bebisen bajsar grönt en längre tid samtidigt som det inte går upp i vikt och verkar "sjukt".

Fråga BVC nästa gång om du är orolig
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-02-02 15:59:29 följande:

Jag går också ut med vagnen såklart men han sover alltid bara en halvtimme åt gången och ungefär 1,5-2 timmar sammanlagt på dagen så det är ju rätt mycket tid han måste sysselsättas. :)

Ja det blir ju lite mer tid då när de sover lite på dagen Vi går oftast upp runt 08 och sen är hon trött igen efter 1,5-2 timmar. Och de timmarna på morgonen flyger iväg då jag tvättar och klär på Tilde, gör iordning mig själv, äter frukost och sen vill Tilde sova igen. Och sover hon sen 3-4 timmar i vagnen så hinner klockan bli runt 13 innan hon vaknar. Då leker vi på filten, jag ger henne smakportioner, hon ammar lite osv. Sen är hon trött igen efter ca. 2 timmar och sover då inne i vagnen (sover enbart i vagnen på dagarna, inne eller ut, eller i min famn) i allt mellan 30 min till 2 timmar. När hon vaknar så blir det lek på filten en stund, bus med syskonen och sen är det dags att börja fixa maten till kvällen. Då får hon hänga med ut i köket och sitta i babysittern. På kvällen är hon vaken mycket mer än på dagen. Fån 16-17 på eftermiddagen till 20-21 är inga problem. Däremot har hon lagt sig till med en "ful ovana". Hon somnar vid 20-21 och sover ca.40 min. Sen vaknar hon och är pigg som är lärka och då är ju jag rätt trött och vill sova. Sen tar det ca. två timmar igen innan det går att söva henne.
  • Kroken

Det är extremt mycket RS-fall i hela landet nu. Det var på tv om det imorse.

Jag bor i Södermanland och på vårt BVC satt det lappar om att det är många små som insjuknat i RS och att det även förekommit fall av kikhosta hos små barn/bebisar i Sörmland. Så är man sjuk/förkyld/hostig ska man stanna hemma!

• Kroken

Min dotter ammar varannan till var tredje timme dygnet runt. Ungefär. Ibland blir det mer och ibland mindre. Men det är sällan det är mindre än var tredje timme. Ibland är det inte maten hon är ute efter så då blir det bara en liten snutt. Hon bestämmer själv när hon vill tutta, jag försöker styra så lite som möjligt. Ska vi åka iväg ler om hon blir trött och ska sova brukar jag försöka få i henne en slurk innan för att undvika att hon skriker i bilen eller vaknar och är hungrig efter bara en liten stund.

Vi har börjat lite lätt med mat och gröt men hon är väldigt tveksam

• Kroken
    Dasha skrev 2015-02-08 21:08:05 följande:

vågar ni köpa vinteroverall inför nästa vinter nu? såg att reima har jätterabatter, det är ju skönt att betala 500 istället för 1100. men tänk om jag köper 74 och den blir för liten eller för stor? nej, vågar nog inte....

Jag köpte en från Reima nu på rean. Tog stl. 86, tror det blir perfekt
  • Kroken
    mirakelmamma skrev 2015-02-09 09:23:08 följande:

Jag vill inte ha fler barn men å andra sidan var detta vår fjärde. Det som känns lite tråkigt i det belutet är att minstingen kanske kommer bli lite "ensam" eftersom det är stor åldersskillnad mellan tre och fyran. OM jag hade velat ha fler så hade jag hellre försökt få dem tätt, max 2,5 år än att vänta flera år. De får oftast sååå mycket roligare tillsammans när det inte är så stor åldersskillnad.

Mina barn är 14, 10, 8 år och minstingen är 4 månader.

Jag är precis i samma sits. Jag vill inte heller ha fler barn och detta var min fjärde och dessutom sladdis. Har ungefär samma åldrarna på mina stora som du har, mina är 15, 13 och 9. Dessutom kommer hon inte ha några jämnåriga kusiner då den yngsta är i tonåren nu och den äldsta är 33. Det blir kusinbarnen som blir jämnåriga istället Och sysslingar har hon några jämnåriga Jag är själv sladdis, har tre äldre bröder som var 9, 13 och 17 när jag föddes. Och jag har inte lidit av det, snarare har jag haft en stor fördel av att ha stora syskon som engagerat sig i mig

Mellan mitt första och andra barn är det 2 år och 7 månader. Mellan tvåan och trean är det 4 år. Nu beror det ju självklart på hur barnen är själva men jag tycker fyra år mellan var bättre. Och då var det inte alls jobbigt när tvåan kom och storasyster var 2,5 år. Det har gått smidigt båda gångerna. Ja även nu när vi hade en betydligt större åldersskillnad
Svar på tråden septemberbarn 2014