septemberbarn 2014
panik!
nu har min bebis börjat tjuta! alltså han är nöjd och glad, och tjuter bara för att prova rösten. tjuter oooofta
typ ligger lugnt, ger ifrån sig ett jättetjut, ler lite halvnöjt, halvförvånat, tjuter igen, osv.
det värsta är att precis vid 4,5 månader har hans syster börjat tjuta så. Det fortsatte tills hon var 4 år, och även nu tjuter hon ibland när hon tycker att nåt är roligt eller är missnöjd. men tills hon var 4 år så tjot hon så här jämnt, vi är alla hörselskadade hemma. vi la ner alla våra krafter på att få henne sluta tjuta, och funkade efter 2,5 år (innan dess var vi aldrig säkra: har hon kanske ont nånstans?)
alltså nu är det precis samma jobbiga bilden! det har börjat för en vecka sen, och då var vi beredda oh sa med sträng röst: nej. sluta. han är ju duktig på att läsa av ansiktsuttryck och slutade för en stund, sedan började igen.
hur får jag honom att sluta tjuta? är dwen någon annan som hör liknande från sin bebis? ska jag kanske vänta tills han blir runt ett år och börjar förstå ordet NEJ bättre? orkar inte med samma krig igen.
Av erfarenhet från förskolans värld är det heller inte ovanligt att barn tjuter långt upp i ålder, av glädje eller för att de är missnöjda. När de blir större och förstår mer vad man säger kan man givetvis försöka få dem att tjuta mindre men samtidigt så är det ju en del i utvecklingen. Det ger sig efter ett tag. Jag har iallafall aldrig stött på en femtonåring som går omkring och tjuter som bebisar/småbarn gör