• BjörkW

septemberbarn 2014

Jag har 3 syskon men jag har alltid känt att min mamma haft tid för mig och gett mig justden uppmärksamhet jag har behövt, trots att hon tagit hand om oss själv. Det har nog mycket mer med hur föräldrarna är som personer, och som sagt blir det nog bäst om man gör det som känns rätt :)

Jag vill inte vara gravid igen då jag mest upplevde det som tortyr. Men vill ha ett barn till, både för vår och för sonens skull.

• BjörkW
    linnéa001 skrev 2015-01-06 20:23:38 följande:

Ikväll gav jag min dotter gröt för första gången. Gjorde en halv smakportion (10 g grötpulver) och hon gillade det! Gapade hela tiden och hade säkert kunnat äta en hel portion. Tänkte dock att jag skulle ta det lite lugnt. Är det någon som vet om det på något vis är farligt att sluta helamma innan 6 månader? Kan barnet skadas på något vis (t.ex. tarmen)? Jag har googlat lite men inte direkt hittat någon information om varför man ska helamma till just 6 månader. Det enda jag hittat information om är att det är bra att introducera gluten mellan 4 och 6 månader medan man fortfarande ammar. Sedan har jag läst att "bröstmjölken innehåller all den näring ett barn behöver för att växa och utvecklas under de första sex månaderna" (Livsmedelsverket). Jag får dock ingen klarhet i om det är skadligt att t.ex. byta ut ett mål mot t.ex. gröt innan 6 månader. Kan ju höra med BVC, men om någon vet något så vore det intressant att höra.

Jag har hört att studier visar att barn som dricker bröstmjölk till dom är minst 6 månader får mindre allergier. Vet dock inte om det rubbas av att man byter ut enstaka mål. Ska till läkaren imorgon så ska försöka komma ihåg att fråga då vi tänkte börja ge lite "vanlig mat" när sonen blir 4 månader :)
  • BjörkW

Nu har vi varit hos läkaren och dom (fyra olika läkare) hittade inget fel på lillens mage. Skönt! Så vi får hoppas att han vänder och börjar gå upp i vikt ordentligt snart.

Läkaren sa iaf att amningen räcker gott och väl i normala fall, och magen klarar av "vanlig mat" vid 4 månaders ålder men har man möjlighet ska barnet få bröstmjölk till 6 månader.

• BjörkW
    replica skrev 2015-01-10 21:59:08 följande:

Wille älskar att bada! Speciellt med pappa i badkaret då sprattlar han som en liten fisk Hade gärna börjat på babysim med honom då han verkar vara så förtjust i vatten, men det är tyvärr alldeles för dyrt (1000kr per steg, och då är det 3 steg man går....).. Vet inte om man vågar åka till simhallen själv och prova.. Jag har inte varit där sen jag var liten.. Ingen badfantast själv

Vi har varit i simhallen några gånger och sonen verkar tycka det är jättespännande och roligt :) Tycker också att babysim är så dyrt så vi går dit och badar "själva" varje helg. Det är även skönt då han oftast sover några timmar extra den dagen ;)
  • BjörkW
    Kroken skrev 2015-01-11 14:21:14 följande:

Är det nån mer som har en bebis som sover dåligt inne på dagarna men hur bra som helst ute? Sover Tilde inne på dagen så sover hon ca. 30-45 min åt gången och oftast i min famn. Lägger jag ner henne blir det max 30 min. Lägger jag henne i vagnen däremot och låter henne sova ute så sover hon 3-4 timmar! Blir ju bra med frisk luft iallafall

Japp. Exakt så är det här med :)
  • BjörkW
    Bebislängt skrev 2015-01-11 16:57:27 följande:

Ungefär hur många timmar per dygn skulle ni säga att era bebisar sover?

10-12. Var av 2-3 är på dagen lite beroende på vad vi gjort under dagen. (Som idag har vi simmat och då har han sovit lite mer.)
  • BjörkW
    replica skrev 2015-01-11 22:57:53 följande:

Förlåt dum fråga.. Men rent praktiskt hur gör du/ni i simhallen med bebis? Alltså vid ombyte/dusch etc.

Det finns "bb-vagnar" som vi lägger handdukar i och så ligger han där och är oftast upptagen med att titta på allt så de brukar gå bra :) Annars skulle man nästan behöva vara 2 vuxna.
  • BjörkW
    Bebislängt skrev 2015-01-11 20:24:15 följande:

Vad skönt Steph91! Är hon lättsövd? :)

BjörkW, vilken pigg rackare! jag som tyckte att min sov lite, heh.

Apropå skratt så bara längtar jag efter första skrattet! Min son har börjat le med jätteöppen mun så det ser ut som om han skrattar och ibland liksom skriker han till lite. Så sött!

Vet inte alls var "gränsen" för lite/mycket sömn går på domhär små. Men ibland kan jag inte förstå att han kan vara så pigg. Fast sålänge han är glad är vi glada ;)
  • BjörkW

Läkaren sa till oss att man INTE skulle ge någonting annat än bröstmjölk/erättning innan barnet är MINST 4 månader.

• BjörkW
    Bebislängt skrev 2015-01-13 19:30:13 följande:

Till oss sa BVC att vi kan börja prova från det att han är fyra månader även fast han är född en vecka tidigt. Dom sa 1-2 skedar havregrynsgröt per dag för att introducera gluten. Alternativt en bit kex eller vitt bröd. Och den bara låta honom smaka pyttelite av vår mat ett par ggr i veckan. Fast jag tänker nog göra puré han får smaka av istället. Spännande det ska bli :)

Men havregryn innehåller väl inte gluten? :)
Svar på tråden septemberbarn 2014