Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Inatt sov min bebis från tolv till fyra och somnade inte om förrän vid åtta. Han skrek inte eller så utan låg i sin vagga och sträckte på sig, grymtade och "pratade".

Jag kunde inte alls komma till ro och sova när jag visste att han var vaken. Funderade ett tag på att lägga honom i vår säng men ville inte att sambon skulle vakna. Så Jah försökte söva bebisen i fyra timmar. Hur hade ni gjort!

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-11-05 16:36:00 följande:
    Jag hade nog också haft svårt att somna om. Ligger liksom och lyssnar och väntar på att dottern ska skrika eller signalerar att hon vill ha något (mat mest troligt), men jag har faktiskt börjat ignorera henne mer när hon verkar nöjd. På nätterna alltså. Jag försöker koppla bort ljuden och sova och tänker att även om hon väcker mig om en halvtimme så har jag iaf fått sova 30 min.

Jag hade nog inte försökt söva i fyra timmar om bebisen verkat nöjd. Hade definitivt gett upp efter max 20 min och försökt sova lite själv istället.
    Inatt somnade han om på min axel efter en timme men vaknade när jag la ner honom i vaggan men han såg väldigt trött ut när han låg och tittade runt. Jag gick på toa och när jag kom tillbaka var han fortfarande vaken och då gick jag och la mig och låg och lyssnade men hörde inget så jag tror att han somnade. Men jag får så dåligt samvete när han får somna själv. Men jag tänker ändå att så länge han är nöjd så kan det väl inte skada.
  • Bebislängt

Jag får dåligt samvete också när jag lägger ner den sovande bebisen i vaggan och känner mig så elak när han somnade så tryggt på min axel så får han vakna upp ensam i sin säng.. Babysitten tycker han är så kul så där har jag inget dåligt samvete. Men visst blir man stressad när han värkar gråta när man står i duschen.

Vårt förhållande har sen igår blivit ojämställt. Min sambo tog ju alltid bebisen på kvällarna och nattade honom så jag kunde gå och lägga mig tidigt. Nu har bebisen blivit skrikig på kvällarna (tror magont) och då är det bara jag och min axel som duger. Eller att jag ska bära runt honom. Visste inte att de kunde bli mammiga så tidigt?

• Bebislängt

När vår ligger på filt på golvet så kan han hålla på i ett par minuter innan han lessnar men om jag själv (eller sambon) lägger sig halvliggande på rygg och lägger bebisen på magen så kan han hålla på mycket längre.

• Bebislängt
    Patricia Helena skrev 2014-11-06 09:45:02 följande:

Är också väldigt tacksam att min man är sjukskriven, han är bra på att själva se vad som behöver göras utan att jag säger nått.

Jag är ju mer tvärt om, måste dubbel Cheka allt han gör, byter han blöja, kollar jag i smyg att han satt den rätt, ligger dem o myser i soffan, måste jag kolla så bebisen inte ligger konstigt. Men jag skulle aldrig säga att han gör nått fel (vilket han gör ibland) då vet jag att jag bara förstör. Jag berömmer han hela tiden att han är en bra pappa. Och så rättar jag till saker i smyg i stället :) hihi...

Sedan är det jag som tar nätterna och han sju sover till på eftermiddagen, nu har vi en snäll bebis, som bara vaknar äter sedan somnar om. Men skulle han våga säga att han är trött när jag går upp 6-7 varje morgon, skulle de bli liv här hemma kan jag lova ;)

Jag är en jätteorolig mamma och måste bli bättre på det där, släppa kontrollen och INTE säga något till min sambo. Jag har gnällt alldeles för mycket redan, så pass mycket att min sambo har blivit sur ett par gånger. Men nu har jag bestämt mig för att bara säga något om det verkligen är något som oroar mig annars ska jag vara tyst. Även när han håller honom fel vid matning eller när JAG tycker att han inte håller ordentligt vid nacken.. ;)
  • Bebislängt
    Patricia Helena skrev 2014-11-07 14:02:02 följande:
    Så har vi också gjort här. Våran son är ju född utan sin vänstra under arm, han har inte det stödet som andra bebisar har med 2 armar/händer.

Lägger vi han på mage i sängen funkar det en stund, lägger vi oss i soffan halv sittande, är han grymt duktig och håller huvudet högt och stilla tittar han runt :)
    Jag tänker att det inte är lika jobbigt eftersom de inte måste lyfta huvudet lika mycket kombinerat med att det är mycket roligare att hänga på mamma eller pappa :)

Förstår att det måste vara lite tuffare för din kille att balansera men han kommer säkert snabbt lära sig att kompensera för sin vänsterarm.
  • Bebislängt
    Stepph skrev 2014-11-10 19:46:00 följande:

Jag har haft det så här fram tills för en vecka sedan. Nu vägrar lillkillen sova någon längre sammanhängande tid och någon av oss får gå upp. Är så trött, redan...
    Hur gammal är han? Min har nyligen också haft en period där han har vaknat oftare men kanske två gånger istället för en eller ingen. Nu vaknar han fyra oftast och sen klockan sex men har man otur somnar han inte om...
  • Bebislängt

Vi duschar med vår bebis, också supermysigt :)

Har ni fasta rutiner på dagarna än? Jag vet aldrig när min bebis sover på dagarna. Han sover olika varje dag. Ska försöka nu att gå ut på promenad ungefär samma tid men kan man göra något mer? Eller går det inte alls innan tre månader?

• Bebislängt

Min unge vaknar sällan när han ligger i vagnen. Den här veckan har mina fogar äntligen tillåtit mig längre promenader i normaltakt så nu går vi ca 5-7 km per dag.

Ni som byter i vagnen, är ni jättenoga med att få bort precis allt bajs eller fixar ni det bättre när ni kommer hem? Och ni med pojkar, hur undviker ni att de kissar i vagnen? Jag är ännu vagnbytaroskuld som ni märker :D

• Bebislängt

Min bebis vägrar somna på kvällarna sen i förrgår. Man måste gå omkring med honom från klockan nio på kvällen. Om man sätter sig ner börjar han skrika och han blir hysterisk om han råkar somna till. Han är dock lugn och glad om han får ligga på skötbordet.

Framåt elva, tolv blir han otröstlig och gallskriker till man lyckas få honom att somna vid halv ett, ett. Det är jättejobbigt! Jag tror att det är 8 veckorsfasen och hoppas att det går över snart. Men är jätterädd att han har fått kolik. :(

Svar på tråden septemberbarn 2014