• Kroken

septemberbarn 2014

Svansjön skrev 2015-02-13 21:24:41 följande:

Hur många dagar FP tar ni ut per vecka nu?

Jag tar ut 2-3 dagar i veckan. Brukar bli ca. 8-9 dagar i månaden.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-02-15 20:30:28 följande:

Har någon erfarenhet av Reggio Emilia? Många privata förskolor här omkring har den pedagogiken eller är inspirerade av det. Har läst en del, men kan inte bestämma mig (oss) för om det verkar bra eller inte. Börjar få lite ångest över det här med förskola, det finns vansinnigt många att välja bland!

Den förskolan jag arbetar på är Reggio Emilia-inspirerad. Jag tycker att pedagogiken är bra och barnen får använda sig av fantasin och konstruera själv inställt för att ges "färdiga" saker att leka med. Vår förskola är ju inte en ren reggio emilia, men googla lite (tror jag nog du redan gjort ) så hittar du lite mer att läsa
  • Kroken

Min lilla bebis är i utvecklingsfaser vi 6 månader. Hon blir 6 månader den 26:e och i snart två veckor har hon varit i "klängperioden". Hon sover värre än nånsin och hon äter dåligt. Håller på och trixar med fingrarna i munnen och låter och gör pruttljud samtidigt som hon ska äta. Då äter hon inte som hon ska och är sugen igen efter bara ett litet tag. Eftersom hon äter dåligt på dagen så tar hon igen det på natten, mestadels av nätterna de här två veckorna som varit har hon ätit med 1-1,5 timmes mellanrum. Däremellan kan hon vakna och gallskrika av mardrömmar. Hon är enormt svårsövd också och bökar, skriker, gnäller och har sig. Jag är helt svettig när hon tillslut somnar. Det enda som fortfarande är som det ska är att hon somnar lugnt i vagnen på förmiddagen under vår promenad. Men sen vaknar hon ofta och jag får gå ut och vagga vagnen för att söva om. Ser fram emot att det här ska gå över för jag känner mig lätt överkörd Hon är annars hemskt rolig nu med alla nya ljud hon lär sig och hur medveten hon är. Hon härmas och försöker få igång oss med bus hela tiden. Häromdagen "upptäckte" hon vår hund och våra katter på ett nytt sätt. Hon blir helt lyrisk nu när de kommer i närheten och ska prata med dem. Men prata i hennes värld innebär glädjetjut utan dess like så katterna drar och hunden går och gömmer sig

• Kroken
    Dasha skrev 2015-02-19 22:55:47 följande:

låter precis som att tänderna är på gång...

Mycket möjligt att det är tänder på G också. Men jag tror framförallt att hon är mitt i klängperioden i utvecklingsfasen.
  • Kroken

Min lilla tjej blir 6 månader nu den 26:e. Hon vänder sig inte från mage till rygg heller. Hon är på gång men fastnar med armen och när hon försöker resa överkroppen så ramlar hon tillbaka på rygg. Lägger vi henne på mage så stödjer hon sig på armarna och häver upp överkroppen. Men hon vänder sig snabbt till ryggläge igen. Hon sitter inte själv, sitter bara bra om man lutar henne mot en kudde. Då halvsitter hon en stund men ålar sen ner i liggläge. Kom ihåg att några barn måste vara "sena" för att några ska vara "tidiga" Och alla barn är olika!! De som inte är motoriskt tidiga kanske blir tidiga med språket istället. Vem vet

Hon är inte heller ett barn som tycker mat är det bästa som finns. Vi har testat potatis/palsternacka, morot, majs, päron, mango, havregröt och banangröten med ris. Hon grimaserar alltid när hon får första skeden i munnen. Sen får vi in två-tre skedar till och sen kniper hon igen munnen allt vad hon kan. Försöker man lirka in skeden så puttar hon ut den med tungan. En gång har hon ätit en hel smakportioner med potatis/palsternacka och en gång har hon ätit en hel smakportioner med banangröten. Så just nu gör vi inga stora försök med maten. Och det är ju ingen panik, det får gå i hennes takt.

• Kroken

Håller på och sorterar bort kläder som är för små för min lilla tjej och tar fram nytt i en storlek större. Lite sorgligt att hon aldrig nånsin kommer att ha kläderna som plockas bort igen, tror jag har lite separationsångest Nu åker en del i stl.68 bort och en del i stl.74 åker fram.

Hur är det med er andra, använder ni liggdel eller sittdel till vagnen (om ni nu har en sån vagn )? Vi har liggdelen kvar men med fårskinn i vagnen så blir den på gränsen på längden. Hon får precis plats i den nu. Men med sittdelen på tycker jag det blir mer öppet på nåt sätt, inte lika mysigt som i liggdelen. Och hon sover ute om dagarna och sover bra i liggdelen. Jag drar lite på att byta till sittdel ett tag till

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-02-21 22:50:37 följande:

Min bebis vänder sig bara från rygg till mage och håller sen på och stånkar och vrålar tills man vänder tillbaka honom och vips så ligger han på mage igen. Han vill väl helst börja ta sig framåt och har börjat dra in benen under sig men än kommer han tack och lov ingenstans. Han kan inte heller sitta, sitter dåligt med stöd också tycker jag, men han är ju bara fem månader och vi har inte bråttom :)

Vi ger honom ganska mycket mat. Både köper och gör själv. Eftersom han har kräkits så mycket och inte gått upp riktigt i vikt som han skulle fick vi rådet att skynda på introduktionen av mat om möjligt. Och han älskar mat och får oftast behålla den så vi kör på och så får han ersättning när han ska sova och om han vaknar på natten.

En grej han har börjat med nu är att ibland skrika ungefär efter att ha sovit en timme på kvällen. Ibland hinner jag inte ens fram innan han har slutat och ibland snyftar han och är ledsen så man får plocka upp honom. Känns som mardrömmar eller så :(

En annan sak som har börjat med är att tokgråta om han inte ser mig. Jag tror bestämt att vår första fas med separationsångest har börjat.

Roligt att se hur de har blivit så människor med små egenheter tycker jag :)

Det där med separationsångest känner jag igen!! Tilde börjar gnälla så fort nån annan än jag eller pappa håller i henne. Syrrorna går också bra men sen är det stopp. Tar nån annan henne tittar hon storögt, sen börjar hon "gråtgnälla" för att visa att det här tycker hon inte är ok. Tar jag inte henne då så börjar hon storgråta. Sen när hon kommer till mig så vänder hon på huvudet mot personen hon nyss var hos och skrattar Lite synd om farmor och mormor som gärna vill hålla och gosa men det vill inte Tilde
  • Kroken

Ja enda anledningen till att jag funderat på sittdelen är att liggdelen börjar bli för kort på längden. Tilde har inget emot att ligga ner i vagnen (helst vill hon dock bli buren) och hon sover mest i vagnen. Hon är inte alls så mycket för att sitta, hon ålar ganska fort ner till liggande istället. Vet att det har att göra med att hon inte har den färdigheter än, det kommer när hon blir stadigare, så liggdelen passar ju henne bäst än. Helst vill jag vänta med sittdelen nån månad till men vet inte om det fungerar pga längden.

• Kroken
    MNS skrev 2015-02-23 22:40:54 följande:

Jag brukar varva lite med liggdel och Sittdel för våran tjej sitter ganska bra utan stöd nu :) jag har dock en mjuklift i min vagn som jag lägger ovanpå liggdelen så är inte så krångligt. När vi är ute och går så har jag liggdelen då hon somnar nästan direkt men hemma så sitter hon gärna i vagnens Sittdel om vi ska äta osv. :) någon annan som har bytt till bilstol nr 2 ? Tösens babyskydd börjar bli för litet så idag var vi och köpte en axkid minikid och hon sitter så otroligt bra i den och ser skönt ut :) så imorgon ska jag ge mig på att montera den :p

Vi är på G att byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol. Har kollat runt lite för att få koll och uppdatera mig lite, det var ju några år sedan jag var i den svängen sist. Nu skulle vi behöva ta våra bilar och åka och prova lite olika alternativ. Har dock ett problem och det är att det finns en babybutiken på behagligt avstånd, den ligger i grannstaden. Nästa babybutiken ligger 12 mil bort. Och den babybutiken i grannstaden är jag inte riktigt sams med...hmm. De har inte riktigt den bästa kollen på det här med bilbarnstolar och säkerheten samt när man ska byta osv. Så jag vet inte riktigt hur vi ska göra faktiskt. Såg nu att Bilia säljer bilbarnstolar så jag ska nog ringa till Bilia i bår stad och kolla vilka bilbarnstolar de har inne och så kanske vi åker dit istället.
  • Kroken
    MNS skrev 2015-02-24 20:11:38 följande:

Janet är riktigt svårt att hittabrätt i den här djungeln :) jag kikade först runt på nätet för att se hur dom monterades och hur barnen sitter i dem. Kom då fram till att minikid är löjligt lätt att montera (vilket också stämmer då vi monterade den idag) och sen när vi var och provade den i butiken så satt hon så otroligt bra i den :) youtube har bra filmer där man kan kika på alla stolar :)

Ja youtube har jag också kikat på. Känner mig inte osäker att montera olika stolar. Är dock tveksam till vilka stolar som passar i våra bilar. Alla stolar passar ju inte i alla bilar, så det är främst det jag skulle vilja prova på en butik.
Svar på tråden septemberbarn 2014