Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2014-12-26 17:55:33 följande:

god jul!

läste inte tråden på ett tag (julstök osv), linnéa förlåt, du undrade om ec-andet

vill förtydliga att lillen nästan alltid har blöja på sig, och kissar i den ganska ofta emellanåt.

han kissar i handfatet nästan direkt, mycket på en gång, nästan alltid när jag håller honom över handfatet. Han bajsar där också när han behöver bajsa (alltid på morgonen, plus 1-2ggr på dagen).

jag håller honom max 3 minuter över handfatet, och bara när jag ser att han har redan börjat och mer är snart på gång. annars håller jag inte honom där mer än 15 sekunder, om inget kommer.

Tack. Har haft ec-paus då min flicka krånglat med amningen och jag kände att jag inte orkade allt, men nu har det blivit bättre och vi ska fortsätta med ec.

Hur ser du när han behöver bajsa? Min flicka vrider sig ofta i famnen vid amning och tar tag och släpper bröstet innan hon ska bajsa. Fast jag tycker det har blivit svårare att se numera. Hon bajsar flera gånger per dag, men inte speciellt regelbundet. Kissandet är helt hopplöst. Försöker när hon vaknar, men oftast är hon hungrig då och skriker bara eller så blir hon sur när jag sliter av henne kläderna och drar upp henne. Tycker det är jättesvårt. Ofta ger jag upp efter några minuter och lägger henne på skötbädden och så kissar hon då.

Kan du se på din kille när han behöver kissa?
  • linnéa001

God fortsättning!

Min dotter fick sitt vaccin fredagen innan jul och sov drygt 13 timmar natten till lördag med två ätpauser. Rekord! Ingen skillnad när det gäller bajsandet, hon bajsar 3-6 gånger per dag. Önskar verkligen att det kunde minska till två i alla fall. Försöker vara duktig och använda tygblöjor men det är rätt jobbigt när det bajsas så mycket. Hon fick ingen feber eller så.

På juldagen rullade hon från rygg till mage, jättekul! Sedan har hon gjort det några gånger till. Det blir lite tokigt bara. Hon rullar över höger axel och fastnar sedan på mage med högerarmen under kroppen och blir ganska arg. Hon kan bara rulla åt höger än så länge.

I julklapp fick hon en del kläder, skallror och en bok. Nu har vi massor av kläder i storlek 68 som hon närmar sig.

• linnéa001

Jag använder inlägg av bomull eller frotté. Det blir jätteblött,m en jag byter på min flicka varje gång hon kissat eller bajsat. det blir en del blöjbyten varje dag, men vi använder engångsblöjor när vi går ut eller åker bort.

Jag tror att meningen med tygblöjor delvis är att barnen ska känna att de är blöta. Har läst att barn med tygblöjor blir blöjfria tidigare. Min dotter protesterar dock aldrig när hon blir blöt och skulle säkert kunna ha samma blöja i en hel dag.

Jag har inte som syfte att potträna min dotter, men vill som sagt vara miljövänlig och ju tidigare hon kan sluta med blöja desto bättre. Ska väl erkänna att jag också är lite snål och inte vill köpa blöjor i flera år. Jag tycker också det är bra att min dotter tidigt får lära känna sin kropp, när hon behöver kissa och bajsa. Dessutom tror jag att hon kommer kunna kissa mer sällan och inte småskvätta hela tiden.

Problemet för mig är som sagt att det är helt omöjligt att veta när hon behöver kissa och ganska svårt att veta när hon behöver bajsa. Önskar att hon kunde göra något ljud eller i alla fall någon grimas. 

Inser att jag skrivit "jag" överallt, men min kille/dotterns pappa är så klart med på detta, även om han inte är lika delaktig (eftersom jag är hemma och han jobbar).

• linnéa001
    Dasha skrev 2014-12-28 23:34:43 följande:
    så skönt!
    linnéa001 skrev 2014-12-28 21:47:23 följande:

. Försöker vara duktig och använda tygblöjor men det är rätt jobbigt när det bajsas så mycket. 

det är säkert bra för miljön! jag kör ibland (sällan) med rumpan bar eller i byxor utan blöja.
    oftast har han libero blöja.

vet inte om man kan jämföra... men jag har haft en tygbinda på mig vid mens i många år, när bindorna inte fanns att köpa i mitt hemland. Ryser vid minnet! usch så äckligt det var! skulle jag haft tygblöja på mitt barn (vilket är ju bra för miljön) - skulle jag känt mig tvungen att även använda tygbindor själv, för att jag inte kan göra saker med mitt barn som jag inte önskar mig själv. Minns känslan av blöt mot underlivet...Skrikandes (och min son kissar ganska ofta i blöjan)  fast det är individuellt, en del kvinnor föredrar tygbindor.
    jätteroligt!Solig alltså jag tycker att det ät helt magiskt med barnets första år!

min son gjorde det första gången när jag inte såg. där stod jag och funderade: men har jag inte lagt honom på rygg? det har jag ju!Skrattande
    Jag använder inte binda alls utan menskopp. Förstår din tanke, men jag tycker inte det är riktigt jämförbart. Jag har inte fått tillbaka min mens (så skönt!) och använder alltså inget skydd, men jag kan ju inte låta dottern vara utan blöja. Jag tycker dessutom engångsblöjorna verkar hemska (avskyr bindor också) så jag tycker snarare att jag gör min dotter en tjänst som låter henne ha tygblöja. Hon har också libero, men det beror mest på att jag hade en massa rabattkuponger på sådana. Nu när de är slut ska jag börja använda pampersrabattkuponger.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2014-12-29 19:47:58 följande:

Vår bebis hade också glidit ner lite på sin kurva nu senast. Skulle egentligen vägt henne idag då hon skulle fått vaccin, men det blev uppskjutet pga vaccinet hade inte kommit.

Vi fick en bumbo i julklapp, är det någon mer som har en sån? Det är så hiiiimla gulligt att de plötsligt sitter upp :)

Min dotter sitter inte kvar i bumbon. Hon spänner ryggen och trycker ut magen så hon är på väg att falla ur stolen. Typ två gånger satt hon i kanske en minut innan hon började skrika och sedan började hon spänna sig. Som tur är har vi lånat och inte köpt bumbon. 

Tycker du den funkar bra?
    Dasha skrev 2014-12-29 11:28:16 följande:
    ungefär så tänkte jag med min dotter, och tänker köra samma med min son (om han är lik henne), nämligen:

när min dotter var 1år 5 månader, då tog jag av henne blöja dagtid. Hon pottränades superlätt, gick från första gången och hon kunde hålla sig och även säga till.
    Dasha, såg nu att du hade skrivit i min ec-tråd. Tack för det! Jag har inte fått något meddelande om nytt inlägg i den tråden, därför svarade jag aldrig där.

Min dotter kissade tre gånger på skötbordet i dag. Måste verkligen få henne att sluta med det, men det är så svårt. Idag bajsade hon i blöjan så jag bytte den. Efter att jag torkat av henne tvättade jag händerna och hon fick ligga kvar på skötbädden (på golvet). Då kissade hon. Jag har bara utgått från att det kommer kiss även när det kommer bajs så jag tyckte inte ens det var någon idé att hålla henne över handfatet.

Har någon ec-are potta eller ring till toaletten? Tycker det börjar bli tungt att hålla över handfatet och funderar på om det skulle vara lättare att hålla henne över toaletten och sitta på huk framför.

• linnéa001

Det här med klädstorlekar är så svårt. Min flicka har en tröja från Polarn & Pyret i storlek 56  som är mycket bredare och längre än de i storlek 62 från t.ex. H&M som jag upplever har ganska små storlekar. Överlag ligger hon dock på storlek 62. Vissa byxor i den storleken är stora i midjan men bra i längden. Hon var 61 cm 8/12 så lite till har hon förhoppningsvis växt.

• linnéa001

BVC har inte sagt ett jota om kudde till oss, har för mig att de nämnde det på BB, men då var jag inte så där jättefokuserad. I alla fall så har vi i en tunn kudde från IKEA. Tror inte att min dotter har platt huvud trots att hon har en favoritsida som hon vrider huvudet åt. Hon somnar alltid med huvudet åt samma håll, men vänder det under natten.

BVC har inte heller sagt något om platt huvud så jag utgår från att dottern inte har det. Min systerson fick problem med sin nacke och kunde knappt vrida huvudet åt ena hållet så han fick hårdtränas och bara ligga på ena sidan en period. Min mamma säger att hans huvud är lite platt, men jag kan inte se det, tycker att han är perfekt. Jag vet inte om han fick problem med nacken för att han låg med huvudet åt samma håll hela tiden eller om han låg med huvudet åt samma håll för att han hade problem med nacken.

Vad gäller att ligga på mage är det svårt då min dotter verkligen hatar det. Typ en minut går väl bra och jag säger som så många andra; hur kan det hjälpa om hon ligger 15 timmar på rygg? 

Lite platt huvud har i alla fall ingen dött av så jag funderar inte så mycket på det.

• linnéa001
    replica skrev 2014-12-30 21:16:30 följande:
    Såhär ser lillfisens kurvor ut efter sista besöket den 17/12.. Har skjutit iväg rejält på längden, BVC sköterskan var tvungen att mäta om honom Tungan ute Han väger ju över 6kg (säkert närmare 6,5kg nu) så en del 62:or börjar sitta lite tajt om magen.. Har plockat fram lite 68:or, ser hellre att kläderna är för stora än lite för små.. Det är med stor saknad man lägger undan kläderna han har växt ur.. Helt otroligt hur fort tiden går! Man hänger ju inte med alls..!Förvånad

Ang. platt huvud så har vår son fått det tyvärr.. Det går inte att vända huvudet på honom i sömnen, för han vänder det tillbaka lika fort igen.. Den senaste veckan har han dock mer eller mindre sovit varje natt på mig då han har varit så orolig.. Efter att i ett par nätter enbart fått sova 30-40min i sträck så orkade jag inte mer, och nu sover han ca 1-2½h i sträck innan han vaknar och ska ha käk.. Har märkt att bakhuvudet ser liiite bättre ut nuGlad

Har ni börjat fundera något på bilstol ännu? Jag funderar på om man ska hyra bilstol (från t.ex. IF) eller om det är bättre att köpa en? Rena djungeln där ute juTyst
    Du kan kanske köpa en speciell kudde för sidsovning som gör att han måste ligga på ena sidan. Min systerson hade en sådan.

Vad menar du med bilstol? Den stol man ska ha efter babyskyddet? Jag kallar allt för bilstol så blir osäker på vad andra menar. Det är väl inte förrän barnet kan sitta själv som man ska ha en bilstol? Ingen brådska menar jag.

Babyskydd köpte vi begagnat av en kompis kompis för 350 kr. Eftersom vi bor i innerstan och sällan åker bil så hade vi ingen lust att lägga ner för mycket pengar på ett sådant.
  • linnéa001
    Vii3 skrev 2014-12-30 01:50:34 följande:

Hej

Va roligt att denna tråden finns, känner igen många namn från tidigare tråden när alla var gravida :) jag hoppar gärna in i tråden.

Min son föddes den 7 septemer och är nu tre månader och tre veckor. De första tre månaderna sov han jättebra om nätternA, vakande ungefär var 4:e timma för att amma men grät aldrig och somnade om direkt efter han ammat. Efter att han blev tre månader har hans sömn förändrats totalt! Han somnar inte förrens seeent vid två tiden och sedan vaknar han varje timma ändra fram mot morgonen, sjukt jobbigt. Dessutom är han gnällig och gråter myclet när han vaknar på natten. Misstänker att tänder är på gång då han de Senaste veckorna haft näven i munnen hela dagen och bara biter så han spänner i hela kroppen.

Hur sover era små? Har ni några rutiner än?

Har någon av era barn fått tänder än eller något på gång?

Låter jättejobbigt. Inga tänder än för min tjej vad jag märkt. Vi har ganska bra rutiner som funkar bäst om vi är hemma. Ser ut så här:

19:30-20:00 Byta blöja, sätta på pyjamas, äta, läsa saga, mysa
    20:15-20:45 Somnar själv i sitt babynest
    02:00-03:00 Äter och somnar om på en gång
    05:00-06:00 Äter och somnar om på en gång
    08:15-08:45 Vaknar och äter
    FM (mellan 10 och 11) Sover 30 minuter i famnen eller i sitt babynest
    EM (mellan 12:30 och 13:30) Somnar i famnen och sover i ca 2 h
    EM (mellan 16 och 17) Sover 30 minuter i famnen

Är vi ute och går sover hon oftast bara 30 min åt gången, men somnar om efter kanske lika lång tid. Under sin långa tupplur kan man lägga ner henne, men hon vaknar och man måste buffa för att hon ska somna om. Sover bara mer än 30 minuter om man ligger bredvid.

Hon är jättelätt att lägga på kvällarna och somnar helt själv. Visst finns det vissa kvällar då det strular lite (idag t.ex.) men de är få. En del nätter vaknar hon bara en gång och natten till idag vaknade hon fyra gånger, men oftast två gånger. Hon är född 14/9.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2014-12-31 16:20:41 följande:

det har gått jättebra att potta bebisen, så nu bajsar han och/eller kissar på pottan ungefär 10 ggr om dagen.

några ggr har han flyttat på sig och rymde både från filt på golvet och från ikeas skötbädd och hamnade nån meter ifrån dem, på golvet. tror att han kanske rullar iväg.
    första gången låg han på rygg, andra ggn på mage. sååå rädd att glömma bort och lämna honom på skötbordet hemma! några sekunder kan ju räcka. Skrikandes

han är nu jätte täppt i näsan och snuvig, försöker andas med munnen när han ammar, sväljer luft, vänder sig själv på magen, rapar, vänder sig tillbaka och fortsätter amma. skönt för mig: jag slipper ta upp honom för att rapa, han sköter det själv (har hänt många ggr).

tack september14, nu börjar jag fundera på att be kompisen låna en bumbo åt mig, visste inte att det passade så små bebisar, så det var nytt.

Bra att kunna låna en Bumbo. Min dotter gillar den inte och tar sig nästan ur genom att spänna ryggen och trycka ut magen. Min systerson hade så tjocka ben så han inte fick plats. Det var synd för han behövde verkligen den.
Svar på tråden septemberbarn 2014