• Anonym (Mår dåligt)

Jag vet inte hur jag ska göra. Sen abort

En närstående till mig har fått tid för en abort. Det stritter i kroppen på mig av flera anledningar. Jag är emot sena aborter men kan inte säga det till henne samtidigt som jag inte tror hon har fått information om fostrets utveckling. jag och hennes pappa skulle hjälpa henne om hon behöll. Hon har barnlängtan men tänker realistiskt. Jag vill inte puscha henne mot något beslut men det känns som enda alternativet är att göra abort och om vi erbjuder boende etc att hon då skulle få ångest för att hon gör abort eller tycker vi inte stödjer henne i vilket beslut hon än tar. Att vi moraliserar. Jag har till och med tänkt om hon skulle kunna adoptera bort till någon. Men det förstår jag ju att hon inte vill.
    Men är det lättare att föda fram ett friskt barn till döden? Hur kommer hon må sedan? Hur kan jag hjälpa? Får man all info från sjukvården?

• Svar på tråden Jag vet inte hur jag ska göra. Sen abort
  • Anonym (hjälp)

Hur sen är aborten, och av vilken anledning har den inte blivit av tidigare?

• Anonym (K)

Man får bra info om hur långt gånget det är och vilket utvecklingstadie fostret är i - om man VILL veta.

Jag förstår inte alls vad du har med din närståendes abort att göra. Håll din moral för digsjälv och låt henne fatta egna beslut.

• Anonym (Nej)

Jag börjar koka av bara tanken på att du skulle råda henne och skuldbelägga henne i den här frågan. Om behöver inte veta något om fosterutvecklingen. Om hon vill göra abort och det är lagligt enligt vården så är det hennes beslut allena. Det enda du kan göra är skuldbelägga och göra detta till ett större trauma än det redan än. Du måste vara större än så här, att du lägger dig i kan få långtgående konsekvenser. Detta är inte din sak.

• Anonym (S)

Du ska inte säga något eftersom det är hennes beslut. Du får tycka vad du vill och känner du att du inte kan stödja henne i detta så får du säga det på ett fint sätt.  Hon har fått all info och om hon egentligen har barnlängtan, men tänker realistiskt och ändå har fattat ett så svårt beslut så gör hon troligen det rätta och hon har nog inte kommit fram till det beslutet lättvindigt. 

• Anonym (Mår dåligt)

Nej jag skuldbelägger inte henne. Det är ju därför jag inte vill säga något. Jag är däremot rädd för att hon känner sig tvingad eller inte fått information innan vad det är hon ska gå igenom. Jag är rädd för att HON ska må dåligt och gör det för att hon tror att vi runt om inte vill att hon behåller. Men jag VILL inte säga något som gör att hon känner sig påverkad åt ena eller andra hållet. Så vadå skuldbelägga? Däremot tycker jag att sena aborter är sjukt sorgligt. Inte att kvinnan gör moraliskt fel. Hon gör vad hon har rätt till. Och att jag tycker det är obehagligt är något jag har rätt till men inte skulle jag vilja att hon behåller om hon inte vill.

• Anonym (S)
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2014-09-21 08:46:55 följande:
    Nej jag skuldbelägger inte henne. Det är ju därför jag inte vill säga något. Jag är däremot rädd för att hon känner sig tvingad eller inte fått information innan vad det är hon ska gå igenom. Jag är rädd för att HON ska må dåligt och gör det för att hon tror att vi runt om inte vill att hon behåller. Men jag VILL inte säga något som gör att hon känner sig påverkad åt ena eller andra hållet. Så vadå skuldbelägga? Däremot tycker jag att sena aborter är sjukt sorgligt. Inte att kvinnan gör moraliskt fel. Hon gör vad hon har rätt till. Och att jag tycker det är obehagligt är något jag har rätt till men inte skulle jag vilja att hon behåller om hon inte vill.
    Men du skrev ju att hon tänker realistiskt?  Hur kan hon då känna sig tvingad av era ev åsikter?

Nu kanske jag är ute och cyklar, men är det så att du själv inte har möjlighet  till barn just nu? Du kanske ska fundera lite över dig själv istället? 
Svar på tråden Jag vet inte hur jag ska göra. Sen abort