• Anonym (Hhh)

Vart vänder man sig?

Ja vart vänder man sig för att få hjälp när man inte lyckas bli gravid på egen hand? Jag vet att man försöka själv i minst ett år. Men har varit hos många olika gynekologer och dylikt det senaste och nämnt detta. Dom misstänker med att jag har endometrios, vilket jag själv tror starkt på, och där tror jag boven är i det hela. Men varje gång jag nämner detta till någon gynekolog så säger dom bara okej. Vi har försökt i över ett år nu, och förra året i sep blev jag gravid, alltså direkt när vi skulle börja försöka.. Detta slutade i ma i dec -13 och sen har det inte hänt någonting. Endon verkar bara bli värre och min mens är jätte oregelbunden, samt massa mellanblödningar. Så är i stort sett kanske blödningsfri 1 vecka på 1 månad. Jag har nämnt detta och vill utreda min endo för att vara säker på att jag har det, då vet jag. Och sedan få hjälp. Men vart vänder man sig?

• Svar på tråden Vart vänder man sig?
  • Anonym (Hhh)

Såg att jag glömde ta bort att inga anonyma fick svara, hur ändrar man?

• Angels

En fertilitetsklinik i närheten kan säkert hjälpa dig. Var bor du?

• Jag är bara jag

Gynkliniken på ditt sjukhus eller en fertilitetsklinik,men de finns bara på de stora sjukhusen.

• Anonym (Hhh)

Jag vet ingen sådan klinik i närheten. Jag bor bara i en liten stad. Närmsta storstad (Göteborg) ligger ca. 18 mil ifrån :/

Angels skrev 2014-09-25 14:47:03 följande:

En fertilitetsklinik i närheten kan säkert hjälpa dig. Var bor du?

• Anonym (Hhh)

Gyn på 2 olika sjukhus verkar inte vilja hjälpa mig.

Jag är bara jag skrev 2014-09-25 16:03:16 följande:

Gynkliniken på ditt sjukhus eller en fertilitetsklinik,men de finns bara på de stora sjukhusen.

• Angels

Då föreslår jag att du vänder dig till fertilitetskliniken på Sahlgrenska. Det är ändå de ni kommer hamna hos om det blir aktuellt med ivf eller andra åtgärder.

Har du påbörjat en utredning ang endon?

• Angels

Såg nu att du ville göra utredning. Ring salgrenska och prata med dem. Det måste ju inte leda till ett besök och kanske de kan ge dig några råd och hjälpa dig vidare om inte annat.

• Anonym (Hhh)

Ne endon vill jag ha utrett även om jag är 99% säker på att jag det. Min mamma och syster har detta med. Jag vet ju inte vad som är bäst i min situation att lyckas bli gravid, allt känns så hopplöst :(

Angels skrev 2014-09-25 18:03:49 följande:

Då föreslår jag att du vänder dig till fertilitetskliniken på Sahlgrenska. Det är ändå de ni kommer hamna hos om det blir aktuellt med ivf eller andra åtgärder.

Har du påbörjat en utredning ang endon?

• Angels

Som sagt, ring salgrenska och prata med dem. De kan säkert lotsa dig rätt.

• Anonym (Hhh)

Ska göra det. Tack så mycket.

Angels skrev 2014-09-25 18:28:36 följande:

Som sagt, ring salgrenska och prata med dem. De kan säkert lotsa dig rätt.

• Jag är bara jag

Vadå inte vill? Skyller de på att ni försökt för lite länge eller din ålder eller vad liksom? Vid stora problem kan man få utredning innan det gått ett år! Ska få en utredning snarare.

• Angels
    Jag är bara jag skrev 2014-09-25 19:59:33 följande:

Vadå inte vill? Skyller de på att ni försökt för lite länge eller din ålder eller vad liksom? Vid stora problem kan man få utredning innan det gått ett år! Ska få en utredning snarare.

Absolut, men hur lätt är det när de inte lyssnar. Då är det enligt min erfarenhet bättre att vända sig till någon som lyssnar och som man kan känna förtroende för.
  • Jag är bara jag
    Angels skrev 2014-09-25 20:34:23 följande:
    Absolut, men hur lätt är det när de inte lyssnar. Då är det enligt min erfarenhet bättre att vända sig till någon som lyssnar och som man kan känna förtroende för.

Jo,men man ska ju inte låta dem hållas heller anser jag, 18 mil att åka är ingen barnlek när ts kunde få hjälp på hemmaplan!
  • Anonym (Hhh)

Ja, varje gång jag nämner det så säger som bara okej och inget mer. Har iof frågat när jag har kollat upp en mysko cysta som dom gärna vill utreda. :S men när jag var på de andra sjukhuset som är 7 mil enkel resa så sa hon att jag ska prata med Gyn på hemmaplan för att få utreda min endo, för att slippa behöva åka så långt. Men ska tillbaka till Gyn igen om ca. 6 veckor för att kolla upp cystan för 3:e gången. Men då ska jag försöka ännu hårdare att få utredning på endon med och hjälp. Har kanske inte varit tillräckligt tjatig :/

Men åldern kanske spelar roll med att de inte vill hjälpa, vart går gränsen liksom?

Jag är bara jag skrev 2014-09-25 19:59:33 följande:

• Jag är bara jag

Åldersgränsen är olika mellan landstingen men jag vet att vissa t.o.m fått göra IVF redan vid 22 så det ska inte gå skylla på det heller tycker jag. Stå på dig mer,du har rätt till hjälp!

Svar på tråden Vart vänder man sig?