• Anonym (..)

Abort trots friskt foster

Hej!

Jag sitter i en kontroversiell sits antar jag..jag är gravid och vi har ärftliga kromosomavvikelser i släkten så jag ska därför göra ett moderkaksprov.

Nu är det så att jag inte vet om jag är redo för ett barn. Jag vill veta om barnet är friskt eller inte. Men det kan vara så att jag kanske väljer att göra abort även fast barnet är friskt? Är det mitt val? Mitt val som kvinna som bär på fostret? Får jag göra abort trots konstaterat friskt foster?

• Svar på tråden Abort trots friskt foster
  • BCH52

Ja, det är ditt och bara ditt beslut. Du behöver inte ange något skäl helller. Dock är det ju bra att även pappan (om han finns med i bilden) är med i beslutet. Men beslutet är i alla fall ditt.

• Anonym (Wildrat)

Klart du får göra abort. Du har helt fritt val fram tills vecka 18, tror jag. Ingen har rätt att förbjuda dig. Men jag tycker nog du ska prata om dina tankar med kurator eller nåt och komma fram till ett beslut.

Det jag kan säga är att man är aldrig helt redo att bli förälder. Jag tvekade många gånger när jag blev gravid trots att barnet var efterlängtat så att du tvekar är normalt. Men prata med nån som inte är involverad i din graviditet så du får bolla dina tankar med opartisk.

• Anonym (ja!)

Ja, du ska inte ens ställa frågan. Bara du som bestämmer, ingen annan har rätt att påverka.

Är det så att du kanske "hoppas" på avvikelser för att få ett bra skäl till abort? I så fall kanske det är tecken på att du borde göra abort oavsett.

Svar på tråden Abort trots friskt foster