• Anonym (Funderar)

Tänk om jag är gravid

Jag skulle ha fått mens för 3 veckor sedan. Detta har hänt innan och när jag gjort ett graviditetstest har det alltid varit negativt. Det kommer det säkert att vara nu också men om inte...

Vi skyddar oss alltid men det är ju inte säkert till 100%. Jag är 44 och min man 49. Vi är för gamla för att bli föräldrar. Vi har inga barn sedan tidigare så vi är helt oerfarna. Min make är helt emot abort egentligen, men han vill samtidigt inte ha några barn. Själv vet jag inte. Jag har aldrig haft någon större barnlängtan. Anledningen till att min make inte vill att vi skaffar barn är att jag har en neurologisk sjukdom som dels kan bli värre av en förlossning dels gör att jag inte kan ta hand om barnet så som jag hade kunnat om jag varit frisk. Jag kan till exempel inte springa efter det.

Om jag skulle vara gravid, hur gör vi då? Skulle vi klara av att ta hand om ett barn? Om barnet inte är helt friskt, vilket ju är en risk när vi är såhär gamla, kommer jag att få ännu svårare att ta hand om det. Hur skulle ett barn må med gamla föräldrar varav den ena är sjuk (jag jobbar dock heltid)?

Å andra sidan, hur skulle jag må efter en abort?

Gissningsvis är detta bara ett förstadium till klimakteriet, men jag kan inte låta bli att fundera. Ska göra ett gravtest i morgon.

• Svar på tråden Tänk om jag är gravid
  • Anonym (Funderar)

Jag missade såklart att göra testet i morse. Får bli i morgon.

• LillaJag06
    Anonym (Funderar) skrev 2014-10-07 09:22:12 följande:

Jag missade såklart att göra testet i morse. Får bli i morgon.

Eftersom du gått över tiden 3 veckor kan du ta tester när som helst. Är du gravid kommer det att synas på testet.
  • Anonym (Funderar)
    LillaJag06 skrev 2014-10-07 09:30:43 följande:
    Eftersom du gått över tiden 3 veckor kan du ta tester när som helst. Är du gravid kommer det att synas på testet.
    OK. På testet står att man kan ta testet när man vill om man tar samma dag som man skulle haft mens, men på morgonen om man tar testet innan man ska ha mens.
  • LillaJag06
    Anonym (Funderar) skrev 2014-10-07 10:37:39 följande:
    OK. På testet står att man kan ta testet när man vill om man tar samma dag som man skulle haft mens, men på morgonen om man tar testet innan man ska ha mens.
    Ja men du skrev ju i din TS att du skulle haft mensen för 3 veckor sen?

Läser jag fel? Haha blir förvirrad nu.
  • Anonym (Funderar)
    LillaJag06 skrev 2014-10-07 11:05:08 följande:
    Ja men du skrev ju i din TS att du skulle haft mensen för 3 veckor sen?

Läser jag fel? Haha blir förvirrad nu.
    Jovisst. Jag tar alltså testet efter att jag skulle fått min mens, eller före eftersom jag inte vet när nästa mens eventuellt kommer, om jag nu inte är gravid. Det var ju bara om man tar testet samma dag som man skulle fått mens som man kunde ta det när som helst enligt bipacksedeln. Hur som helst. Jag tänker ändå vänta till i morgon bitti - för säkerhets skull.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Funderar) skrev 2014-10-07 11:17:43 följande:
    Jovisst. Jag tar alltså testet efter att jag skulle fått min mens, eller före eftersom jag inte vet när nästa mens eventuellt kommer, om jag nu inte är gravid. Det var ju bara om man tar testet samma dag som man skulle fått mens som man kunde ta det när som helst enligt bipacksedeln. Hur som helst. Jag tänker ändå vänta till i morgon bitti - för säkerhets skull.
    Vad de menar är att i början är hormonkoncentrationen i urinen under dagen inte så hög, så det är bättre att ta på morgonen när det har hunnit samlas under natten. 

Efter att du gått över tiden, kan du ta testet när som helst på dygnet.

Behåll babyn om ni vill, åldern spelar ingen roll...
  • Anonym (Funderar)
    Mrs Moneybags skrev 2014-10-07 11:20:32 följande:
    Vad de menar är att i början är hormonkoncentrationen i urinen under dagen inte så hög, så det är bättre att ta på morgonen när det har hunnit samlas under natten. 

Efter att du gått över tiden, kan du ta testet när som helst på dygnet.

Behåll babyn om ni vill, åldern spelar ingen roll...
    Aha. Nu fattar jag (det kunde de ju skrivit lite tydligare i bipacksedeln).

Nu tror jag som sagt att det bara är så att det inte fanns något ägg den här månaden. Det har hänt tidigare. Om jag är gravid tänker jag prata med en kurator. Det blir ju lite komplicerat med min sjukdom och min man måste troligtvis sköta det mesta. Det orkar han inte har han sagt.
  • Anonym (Funderar)

Jag var inte gravid.

• LillaJag06
    Anonym (Funderar) skrev 2014-10-08 08:51:28 följande:

Jag var inte gravid.

Okej. Kanske är påväg in i klimakteriet då.

Hur känns det? Är du ledsen?
  • Anonym (Funderar)
    LillaJag06 skrev 2014-10-08 10:30:44 följande:
    Okej. Kanske är påväg in i klimakteriet då.

Hur känns det? Är du ledsen?
    Jag kollade i åras. Jag är inte på väg in i klimakteriet.

Jo, det känns lite vemodigt faktiskt, men om vi skulle ha barn skulle vi skaffat det redan för 10 år sedan.
Svar på tråden Tänk om jag är gravid