• Anonym (Vet inte)

Abort eller ej? LÄS!!!!!!!!!!!!!

Hej!Jag skulle gärna villa ha lite råd av er mer kunniga inom ämnet. Jag har tidigare genom gått tre medicinska aborter och är nu gravid igen trots preventivmedel. Jag vet inte vad jag vill, men jag vill nog helst göra abort men jag är rädd för att i så fall inte kunna få barn i framtiden eller att det gör det svårare att bli gravid i framtiden när man planerar det.
    Vad hade ni gjort i min situation? Hur stora är chanserna att fertiliteten påverkas? eller att inte kunna få barn sen?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Abort eller ej? LÄS!!!!!!!!!!!!!
  • SatanLendMeADollar

Jag röstar på abort.

• Anonym (Vet inte)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-10-09 22:27:38 följande:

Jag röstar på abort.

Okej?
  • Anonym (dfgn)

Tror faktiskt inte att det påverkar alls. Det du gör när du genomgår en medicinsk abort är ju att framkalla ett missfall och ett missfall i sig påverkar inte din fertilitet. Sedan ska man alltid följa rekommendationerna efteråt (inget sex, ej tampong under tiden man fortf. blöder). Det gör du för att undvika infektion och infektion skulle kunna, om du har otur, leda till sterilitet. Mycket liten chans dock. Fråga under abortrådgivningen om du är orolig, men jag tror inte att du behöver bekymra dig, vi har så fin vård i Sverige så det är nog inte några problem.

• Anonym (Meni)
    Anonym (Vet inte) skrev 2014-10-09 22:26:40 följande:

Hej!Jag skulle gärna villa ha lite råd av er mer kunniga inom ämnet. Jag har tidigare genom gått tre medicinska aborter och är nu gravid igen trots preventivmedel. Jag vet inte vad jag vill, men jag vill nog helst göra abort men jag är rädd för att i så fall inte kunna få barn i framtiden eller att det gör det svårare att bli gravid i framtiden när man planerar det.
    Vad hade ni gjort i min situation? Hur stora är chanserna att fertiliteten påverkas? eller att inte kunna få barn sen?
    Tacksam för svar!

Vi kan ju inte svara på vad du borde ta för beslut. Du måste känna själv vad som känns som bäst beslut för dig. Men vi skulle kanske kunna ge mer tips och råd om du berättade mer om din livssituation. Du verkar ju övertygad om att du vill ha barn i framtiden, vad är det som gör att du inte tycker att det passar just nu?

Om du är osäker tycker jag att du borde kontakta en kurator på kvinnokliniken. Kuratorn kanske kan hjälpa dig att sortera dina tankar.
  • Stårschan

Väldigt svårt för någon utifrån att råda dig när vi inte vet något om din situation. Håller med övriga om att du bör tala med en kurator för att få stöttning och råd.

• Anonym (?)

Har du funderat på att byta preventivmedel? Verkar ju inte funka jättebra när du blivit gravid så många ggr?
    Eller missuppfattar jag något här?

• Anonym (-)

Medicinska aborter påverkar inte fertiliteten, så det behöver du inte vara orolig över. Hur ser din situation ut annars (ålder, förhållande, studier/jobb?)

Svar på tråden Abort eller ej? LÄS!!!!!!!!!!!!!