• Jessan

Laktosintolerant?

Hej!
    Min dotter på 3 1/2 år har den senaste veckan varit väldigt lös i magen, 1-2 gånger per dag. Pigg och kry i övrigt så jag misstänker ingen magsjuka.
    När hon går på toa är det som en - ursäkta uttrycket - bajsbomb som exploderar, det rinner liksom inte som diarré, hon verkar vara ganska gasig.

Nu har jag börjat fundera över laktos, och börjat se vissa sammanband. Idag till exempel, nr 2 direkt efter lunch och mellis, och hon drack mjölk vid båda tillfällena.
    Hon har alltid en ganska stor stor och uppsvälld mage, men har aldrig klagat över magont, och det gör hon inte nu heller iofs.

Hur vanligt är det att man som treåring plötsligt blir känslig mot mjölk (om det nu är det)?

• Svar på tråden Laktosintolerant?
  • Annelie 76

Känslig kan man bli när som helst. Men laktos är ju lätt att prova, köp laktosfria grejer och använd i ett par veckor. Blir hon bra så är det det, annars nåt annat.

• Mascaraklumpar

Laktosintolerans visar sig inte så tidigt som i treårsåldern, utan din dotter har nog fått ett virus eller så är det något annat hon reagerar på.

• Lindalij

Laktosintolerans ä extremt ovanligt innan skolåldern.

Det är däremot inte helt ovanligt med så kallad sekundär laktosintolerans hos barn. Sekundär laktosintolerans innebär att barnet har någon annan sjukdom som gör att tarmen är skadad och enzym som bryter ner laktos minskar och ger laktosintolerans till följd av detta. När man kommit till rätta med det underliggande problemet brukar barnet klara av laktos igen. Om barnet har problem med magen (kan vara både i form av lös och hård mage) och dessutom ofta har en svullen mage låter det som klassiska symptom på Celiaki (glutenintolerans). 
    Jag föreslår att ni uppsöker läkare snarast och tar blodprov för att undersöka om barnet har Celiaki.

Ni bör absolut inte utesluta gluten ur kosten (hur grymt det nu är känns om det är det som är orsaken) eftersom det då kan bli omöjligt att säkerställa diagnosen. Barnet kommer då inte få något kostintyg för att få glutenfri kost i förskola/skola och får heller inte rätt till andra förmåner barn med celiaki får.

Vid Celiaki blir tarmen skadad och detta kan ses vid blodprov. Efter en tid med glutenfri kost läker tarmen och blodprovet ger då ett falskt negativt svar och diagnos kan inte ställas. Det är mycket viktigt att diagnos ställs så fort som möjligt då Celiaki leder till försämrat näringsupptag, magproblem (inte alltid), dålig tillväxt, trötthet, dåligt humör etc. 

Det är fullt möjligt att barnet mår bättre om ni utesluter laktos det är dock väldigt troligt att det trots det inte är laktos som är det stora problemet. Det är vanligt att Celiaki inte ger som mycket symptom medan den sekundära laktosintoleransen ger mer problem. Obehandlad celiaki kan dock på sikt ha otrevliga följder. 

Celiaki är till viss del ärftligt och är dessutom nära besläktat med diabetes (typ 1) och sköldkörtelsjukdommar. Har ni något av detta i släkten ökar risken. 

Andra möjliga problem som kan uppstå vid mjölkintag är mjölkproteinallergi. Vid mjölkproteinallergi är det proteinet i mjölken man inte tål och alla mjölkprodukter måste uteslutas oavsett laktos. Mjölkproteinallergi är inte helt ovanligt hos små barn. Ofta uppkommer den allergin väldigt tidigt (spädbarn) och försvinner vanligen innan barnet kommer i skolåldern. 

P.S Jag är Leg Dietist och jobbar på barnklinik

• Dr Mupp
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-11 18:11:32 följande:

Laktosintolerans visar sig inte så tidigt som i treårsåldern, utan din dotter har nog fått ett virus eller så är det något annat hon reagerar på.

Det kan visa sig i den åldern, men det är ovanligt. Mina barn har visat i den åldern (ja de är konstaterade genetiskt laktosintoleranta).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jessan
    Lindalij skrev 2014-10-11 18:15:58 följande:

Laktosintolerans ä extremt ovanligt innan skolåldern.

Det är däremot inte helt ovanligt med så kallad sekundär laktosintolerans hos barn. Sekundär laktosintolerans innebär att barnet har någon annan sjukdom som gör att tarmen är skadad och enzym som bryter ner laktos minskar och ger laktosintolerans till följd av detta. När man kommit till rätta med det underliggande problemet brukar barnet klara av laktos igen. Om barnet har problem med magen (kan vara både i form av lös och hård mage) och dessutom ofta har en svullen mage låter det som klassiska symptom på Celiaki (glutenintolerans). 
    Jag föreslår att ni uppsöker läkare snarast och tar blodprov för att undersöka om barnet har Celiaki.

Ni bör absolut inte utesluta gluten ur kosten (hur grymt det nu är känns om det är det som är orsaken) eftersom det då kan bli omöjligt att säkerställa diagnosen. Barnet kommer då inte få något kostintyg för att få glutenfri kost i förskola/skola och får heller inte rätt till andra förmåner barn med celiaki får.

Vid Celiaki blir tarmen skadad och detta kan ses vid blodprov. Efter en tid med glutenfri kost läker tarmen och blodprovet ger då ett falskt negativt svar och diagnos kan inte ställas. Det är mycket viktigt att diagnos ställs så fort som möjligt då Celiaki leder till försämrat näringsupptag, magproblem (inte alltid), dålig tillväxt, trötthet, dåligt humör etc. 

Det är fullt möjligt att barnet mår bättre om ni utesluter laktos det är dock väldigt troligt att det trots det inte är laktos som är det stora problemet. Det är vanligt att Celiaki inte ger som mycket symptom medan den sekundära laktosintoleransen ger mer problem. Obehandlad celiaki kan dock på sikt ha otrevliga följder. 

Celiaki är till viss del ärftligt och är dessutom nära besläktat med diabetes (typ 1) och sköldkörtelsjukdommar. Har ni något av detta i släkten ökar risken. 

Andra möjliga problem som kan uppstå vid mjölkintag är mjölkproteinallergi. Vid mjölkproteinallergi är det proteinet i mjölken man inte tål och alla mjölkprodukter måste uteslutas oavsett laktos. Mjölkproteinallergi är inte helt ovanligt hos små barn. Ofta uppkommer den allergin väldigt tidigt (spädbarn) och försvinner vanligen innan barnet kommer i skolåldern. 

P.S Jag är Leg Dietist och jobbar på barnklinik

Tack för ditt svar! Nu blev jag ju orolig, men ska kontakta vårdcentralen på måndag!
  • Lindalij

Ingen orsak!

Jättebra att du går vidare och uppsöker vårdcentral! Det kan givetvis vara en infektion eller allmän magsjuka också. Dock alltid bäst att kolla upp. Om det är Celiaki eller komjölksallergi är det naturligtvis lite omständigt med kostomläggning. Efter ett tag brukar det dock inte vara några stora problem speciellt inte om barnet är litet när diagnosen ges. Efter ett tag med rätt kost i samband med celiaki återhämtar sig tarmen och så länge man är noggrann med kosten är barnet oftast lika friskt som alla andra barn. 

• liol1973

Jag tror inte heller på laktos, hon är lite för ung för det. Mjölkproteinallergi och glutenintollerans kan dock båda ge såna symptom.

För mjölkprotein allergi finns det inga tillförlitliga prover utan där ställer man diagnos via uteslutning och provokation. Mjölk kan du testa utesluta själv, men man ska alltid utesluta glutenintollerans hos läkaren också, även om symptomen verkar försvinna på mjölkfritt. Detta då mjölken ofta förvärrar symptomen vid glutenintollerans.

• Jessan

Bara en liten uppdate.
    Hon måste ha haft något tillfälligt strul den där veckan, för nu är allt ok igen, och hon äter allt möjligt.

• sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-11 18:11:32 följande:

Det kan det göra, men ovanligt, en släkting till mig fick (efter otaliga undersökningar av läkare) diagnosen laktosintolerant som 3-åring. Läkaren hade även sagt att det var ytterst ovanligt, men förekommer.
    Det finns även barn som föds laktosintoleranta, men de får en mycket tuff start.

Men troligen är det som du skriver, ett virus eller tillfällig intolerans efter magsjuka.
Svar på tråden Laktosintolerant?