• tjugohundrafjorton

Hur tvätta underlivet på tjejer?

vi tvättar rent underlivet varje morgon med vatten och babyolja på en tvättlapp på våran 5 åring, är det för mycket/ofta?

• Svar på tråden Hur tvätta underlivet på tjejer?
  • Lena

Utsidan kan du tvätta men det behövs inte förutom efter bajsblöja. Insidan av blygdläpparna kan sköljas med vatten för att få bort bajs annars ska insidan lämnas i fred.

• tjugohundrafjorton
    Lena skrev 2014-10-12 13:42:58 följande:

Utsidan kan du tvätta men det behövs inte förutom efter bajsblöja. Insidan av blygdläpparna kan sköljas med vatten för att få bort bajs annars ska insidan lämnas i fred.

ja alltså, jag har en 5 åring som är helt blöjfri. :)
  • Lena

Då finns det ingen anledning att tvätta dagligen. Hur ofta tvättar du dig. Duscha av när du duschar resten bara.

• tjugohundrafjorton

jag som vuxen tvättar mig varje dag.
    Dottern blir jätte röd och irriterad om jag inte tvättar dagligen på henne. hmm.. kan det vara svamp? jag har aldrig haft det så jag har inget att jämföra med.

• ymmmi

Du har nog tvättar bort den naturliga floran för henne och därför blir hon röd,
    Våran 9 åring har bara tvättat när hon har duschat efter att hon slutade med blöja.

Våran 3 åring tvättar jag varje dag men bara för att hon har blöja på natten och jag vill då få bort kisset från blöjan på morgonen innan hon tar på sig trosorna, men tvättar bara med vatten oxh tvål utanpå, aldrig insidan.

• Lena

Min sexåring blev röd och irriterad när hon sov med trosor och kissade på sig då och då.

• Barbamama08

Tvättar rent? Blir det smutsigt eller? Har själv bara rengjort när barnet har suttit konstigt med bajsblöjan, eller hur det nu hamnar där ibland, inte annars.

• Kina79

Min 4 åring tvättas aldrig i underlivet med annat än vatten. Tvål ibland bak i rumpan om hon torkat sig själv eller nåt, men annars vatten. Inte ens varje dag, varannan kanske.
    Det räcker gott och väl.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Naaw

Tvättar NI en 5-åring i snippan? Varför? Ni förstör den naturliga miljön i underlivet och dessutom är hon för stor för att tvättas. Jag har inte tvättat min dotter i snippan sedan hon var två. Nu är hon sex och duschar/badar ca 3 gånger i veckan. Då sköljer hon själv med vatten. Och hon har aldrig varit infekterad alls.

• Karin78

Vi använder Livero baby wach tvål när vi vättar underliven här hemma i hela familjen,

• happysunday
    Karin78 skrev 2014-10-26 10:41:03 följande:

Vi använder Livero baby wach tvål när vi vättar underliven här hemma i hela familjen,

Varför tvål alls? Olja är betydligt bättre och torkar inte ut och förstör.
  • fluu

Är själv känslig så det tvättas bara med vatten, dottern fixar inte tvål i närheten av underlivet. I snippan behöver man inte tvätta annat än efter bajsblöja.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Karin78
    happysunday skrev 2014-10-26 10:43:35 följande:
    Varför tvål alls? Olja är betydligt bättre och torkar inte ut och förstör.
    Då Libero´s tväl är den enda som tar bort kisslukten ordentligt från stora tjejen som kissar i sängen och har nattblöja.
  • 180823

Det låter nog för ofta för en 5 åring om man vill undvika svampinfektioner och sånt då ska man nu inte varje dag vara där med en tvättlapp och gnida först torkar ju vatten huden plus gnuggat med en tvättlapp iriteras den ännu mera ville dä leder till infektilner pga. "För rent" två gånger i vecka i dushen där tvätta snippan på samma gång e lagom

• 180823
    180823 skrev 2018-09-18 21:34:57 följande:

Det låter nog för ofta för en 5 åring om man vill undvika svampinfektioner och sånt då ska man nu inte varje dag vara där med en tvättlapp och gnida först torkar ju vatten huden plus gnuggat med en tvättlapp iriteras den ännu mera ville dä leder till infektilner pga. "För rent" två gånger i vecka i dushen där tvätta snippan på samma gång e lagom

Ursäkta för stavfel "ville dä leder till infektilner" ska vara "vilket då leder till infektioner"

Har jag för breda tummar eller tangenterna för små :D
  • Alexi
    180823 skrev 2018-09-18 21:34:57 följande:
    Alltså varför har du letat upp en fyra år gammal tråd för att ge råd om detta?
  • 180823
    Alexi skrev 2018-09-18 22:05:10 följande:

Alltså varför har du letat upp en fyra år gammal tråd för att ge råd om detta?

Va den var ju 2018 inskickat läste jag jag måste ha läst fel då hmmm?
Svar på tråden Hur tvätta underlivet på tjejer?