• gossensmamma

Hur går det till hos logoped?

Var på 4-årskontroll igår. BVC-sköterskan tyckte sonen var lite sen med sitt uttal när hon pratade med honom. Hon tyckte vi kunde avvakta till våren, och då gå till logoped om det inte blir bättre. Men jag undrar, hur går det egentligen till hos en logoped?

• Svar på tråden Hur går det till hos logoped?
  • Dixie

när vi har varit hos logoped med mina barn - har vi vid första besöker gjort ett hörseltest - och sedan har logopeden och barnet spelat olika spel, tex momory och att barnet då ska säga vad bilderna heter. 

• Mercurialis

Mitt yngsta barn har gått hos logoped sedan han var 2,5 år. Han är idag 4,5 år. Han har en språkljudsförsening och har varit hos logopeden ungefär tre gånger om året. Hon pratar med honom med ett tiotal bilder som utgångspunkt och noterar hur han uttalar de olika språkljuden.

Han har inte fått några övningar att göra hemma, eftersom han var så liten när han började gå till logopeden. Hon har mest velat observera honom och följa hans utveckling. När han fyllde fyra år, hade han gjort så pass mycket framsteg att hon ansåg att hans tal kommer att ha "fallit på plats" när det är dags att börja skolan. Så han har fortfarande inte fått några övningar att göra hemma. Det enda vi har rekommenderats att göra är att uppmuntra sonen att uttala orden rätt med hänvisning till att han är en stor pojke. Det måste förstås göras med fingertoppskänsla, när han är mottaglig för det, men det har gett stor utdelning under det senaste halvåret.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Dixie
    gossensmamma skrev 2014-10-14 16:53:16 följande:

Har ni fått övningar också att göra hemma?

ja, vi fick med oss kort att öva med!
Svar på tråden Hur går det till hos logoped?