Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

VARFÖR är alla så PK när det gäller invandring?

Det finns inget egenvärde i att vara vare sig politiskt korrekt eller politiskt inkorrekt. Att avfärda människors åsikter med att de är "PK" är bara ett annat sätt att tala om att man inte har några sakliga argument kvar mot den man kallar "PK".

• Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-31 22:32:19 följande:

Ungefär som att dra fram rasistkortet då?

Jag har aldrig använt mig av något sådant kort. Jag föredrar att argumentera sakligt.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-31 22:57:05 följande:

Det är ju bra. Synd bara att dina gelikar inte agerar likadant.

Jag är inte säker på vilka som är mina gelikar. Jag tror att alla människor är "PK" i något (oftast många) avseende och då blir det rätt fånigt att beskylla andra för att vara "PK". Om de flesta är överens om att det är fel med mord, t ex - borde man då istället förespråka mord för att inte vara "PK"?

Det är det jag menar med att det inte finns något egenvärde i att vara vare sig politiskt korrekt eller politiskt inkorrekt. För befinner man sig i ett sammanhang med åsiktsfränder så är man ju "PK" åtminstone tills man bytt sammanhang. T ex Jag är mot abort. I ett sammanhang där den åsikten är vanlig så är det väldigt "PK" att inneha samma åsikt. I ett helt annat sammanhang blir den åsikten däremot väldigt kontroversiell. Så kontentan - "PK" är ett kasst argument som används när man inte har något sakargument kvar.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-02 17:04:31 följande:

De flesta som är PK verkar vara det för att det är trendigt och man är rädd att bli utfryst annars.

Och då skulle man kunna säga att de flesta som lever för att vara "icke-PK" verkar vara det enkom för att de inte vill vara en del av samhället. Assimilering kanske vore bra för dem?
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 19:21:06 följande:

Ja, det ligger garanterat något i det. Jag kommer aldrig mer vara politiskt korrekt. Sen kan man ju föra vettiga diskussioner för det. Media och sjuklövern har ju byggt upp den här politiska polariseringen. Som även våra grannländer har underkänt.

Då är du ju en sådan som anser att det finns ett egenvärde i att vara icke-PK oavsett åsikter. Det tycker jag är rätt barnsligt, rent ut sagt. Som en unge som säger emot av princip och inte för att h*n har någon medveten tanke bakom. Som sagt, även de som påstår sig vara icke-PK har som regel åsikter som överensstämmer med övriga samhället. Jag gissar t ex att du inte tycker att mord är något hyvens?
  • Donum
    asta66 skrev 2014-11-03 19:22:46 följande:

Jag tycker många PK-fanatiker skulle behöva det med. Det är ju lätt att tycka att vi ska ta emot fler när man inte tänker ta konsekvenserna.

Fast assimilering bygger väl på att minoriteter ska anpassa sig efter majoriteten?

Och då är det ju de som är icke-PK som ska anpassa sig till majoriteten som är PK och vill vara en del av samhället.

(Ett alternativ är också att sluta kalla folk för "PK" så fort de inte har åsikter som överensstämmer med de egna.)
  • Donum
    asta66 skrev 2014-11-03 19:41:20 följande:

Varför racka ner på alla som är icke-PK? Det är väl bra att fler åsikter och synpunkter kommer fram i ljuset. Problemet med många PK-fanatiker är ju att de säger en sak men gör en annan.

För att det, som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden, inte finns något egenvärde i att vara vare sig politiskt korrekt eller politiskt inkorrekt. Att avfärda någon som "PK" är bara ett sätt att tala om att man inte har några sakliga argument kvar.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 19:42:30 följande:

Nej, det sa jag inte. Sa att det ligger något i det. Att sanningen sedan står på ens sida är än mer vitalt.

Till skillnad från en del PK, som mest är det för sakens skull, utan att ens veta om vad t.ex. flyktingmottagande kostar. De bara skiter i det, för så ska man göra.

Du skrev ju "Jag kommer aldrig mer vara politiskt korrekt." Vad menade du med det om du inte menade att du aldrig mer kommer att vara politiskt korrekt?

När du avfärdar människor som "PK" så säger du samtidigt att dessa inte har några som helst genomtänkta åsikter utan de är bara "PK". Men om man lever för att vara icke-PK och väljer åsikter därefter där huvudsaken är att bara inte vara "PK", hur genomtänkta åsikter har man egentligen då?

Rätt många anser att sanningen står på deras sida. Det låter lite religiöst.
  • Donum
    asta66 skrev 2014-11-03 19:45:00 följande:

Din sista mening brukar väl gälla PK-fanatikerna.

Sen att vi alla ska anpassa oss innebär väl inte att vi inte få tycka och tänka som vi vill. Eller att yttrandefriheten försvunnit.

Att de du kallar PK brukar kalla folk för PK??

Nu hängde jag inte med.

Nä, men om det är ett problem att ställa sig utanför resten av samhället så gäller det väl de som strävar efter att vara icke-PK också?
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 19:48:19 följande:

Plötsligt var assimilering en bra idé? Inte lätt att hänga med i dubbelmoralen ibland.

Kul att du noterade knorren!

Nej, jag använde ett vanligt argument mot "invandrare" och applicerade det på de som strävar efter att vara icke-PK istället bara. Man kan säga att de icke-PK lider av samma "åkomma" som "invandrare" som inte vill vara en del av samhället.
  • Donum
    asta66 skrev 2014-11-03 19:48:19 följande:

Då menar vi nog ungefär samma sak. Men jag har varit ut för att blivit kallad icke-PK för jag hade en annan åsikt. Och många som är PK är lite ängsliga och verkar vara mest måna om att andra ska tycka att de är rätt.

Och jag blir kallad både det ena och det andra, beroende på vilket sammanhang jag befinner mig i. Du är PK i sammanhang där du har åsiktsfränder. Det mest frustrerande med begreppet tycker jag är att det förutsätter att vederbörande inte alls har tänkt igenom sina åsikter.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 19:49:52 följande:

Det samma gäller ju när media eller politiker drar r*sistkortet. PK är ju motpolen.

Jag tycker inte att PK är motpol till rasist. Hur menar du?
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 19:57:20 följande:

Att jag har lärt mig lite om hur verkligheten ser ut och varför den ser ut som den gör. De flesta jag känner, umgås med eller träffar har accepterat gymnasiets historiebok som den sanna historien. Och tror givetvis på vad AB skriver.

Aha. Så då menade du egentligen inte att du aldrig kommer att vara PK. För det är du väl i rätt många frågor?

De flesta har sina bevekelsegrunder. Att du tycker att verkligheten ser ut på ett sätt är ju bara en variant. Det finns en massa andra varianter. De flesta av mina vänner är vänstervridna. Det är inte jag. Jag skulle ändå inte reducera dem till mindre vetande nickedockor. De har andra bevekelsegrunder än jag bara.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-03 20:26:20 följande:

Vilka frågor skulle det vara?

T ex att mord inte är en hyvens grej?

Det är ju klart PK att tycka att mord är fel.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-06 18:17:43 följande:

Du har totalt missförstått termen, begreppet och ordet PK. Det betyder att man håller med en skara eller grupp mest för att. Om man verkligen anser att mord är fel är det inte PK.

Bara för att folk gillar barn är det inte PK att gilla barn och man måste hata barn för att vara icke-PK.

Fast när du uttryckligen säger att du aldrig kommer att vara politiskt korrekt så är det ju bara för att. Dvs det jag skrev om att du sätter ett egenvärde i att vara politiskt inkorrekt. Inte för att du faktiskt har en viss åsikt.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-06 19:27:47 följande:

Nej, det är för att jag tänker aldrig mer hålla tillbaka mina åsikter. Om jag anser att dödsstraff är bra, så kommer jag hävda det. Trots att det inte är PK.

Du förstår inte begreppet.

Eller så gör du inte det när du sätter värdet av att vara icke-PK högre än egna åsikter.
  • Donum
    pellepelle skrev 2014-11-06 19:31:21 följande:

Så du menar att om man verkligen och innerligt och påläst och genomtänkt anser att kvinnor ska ha samma möjligheter som män, att vi ska bedöma invandrare efter dem som individer och inte som grupp och att homosexualitet är naturligt så är man inte PK?

Intressant. Jag blir kallad PK hela tiden, men enligt din definition är jag alltså inte det. Tackar.

• Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-06 19:46:13 följande:

Nej, du förstår inte poängen. Men det är precis som att jag inte förstår poängen med att vara rasifierad och deras vithetsnorm.

Jodå, du tycker att det finns ett egenvärde i att vara icke-PK och eftersträvar det och alla som inte tycker som du är PK.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-06 19:49:27 följande:

Okej, för att sammanfatta inlägget: PK.

Kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Att du verkar tro att det inte är så betyder att du antagit och anammat åsikter från media och/eller andra källor som inte alls förstår samhället.

Därav kan man stämpla dig som PK. Du vet inte varför du tycker som du gör, fast vi redan har världens mest jämlika samhälle.

Eller så har pellepelle bara en annan åsikt än du.
  • Donum
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-06 19:56:14 följande:

Det är möjligt att hen har. Jag är övertygad om att ni dumifierar debatten med vilje. Så vi kan avrunda med min åsikt om begreppet PK och sedan saxa från Wiki.

Min åsikt: När man följer med strömmen utan att kanske veta varför eller trots att man kanske inte håller med.

Wiki: Begreppet politiskt korrekt används idag framför allt som ett pejorativ i syftet att beskriva en inställning där man är "överdrivet noggrann med att följa rådande politiska värderingar"

Problemet är att du påstår att alla som inte delar din åsikt egentligen är av din åsikt (men låtsas) och att människor omöjligen kan ha andra åsikter än dina utan att vara PK. Dvs du använder PK i brist på egna sakliga argument.

Det är ju i alla fall insiktsfullt att du förstår att PK är ett personangrepp och inget sakangrepp.
Svar på tråden VARFÖR är alla så PK när det gäller invandring?