• SophieKSP

Överaktiv pojke - möte med specialpedagog

Skulle lämna äldsta pojken på förskolan idag och blev ombedd att stanna kvar när jag ska hämta honom nästa fredag för ett möte med specialpedagog och rektor. När jag frågade varför fick jag till svar att specialpedagogen hade varit i gruppen i måndags och tyckte att vår son har svårt att lämna olika "roller" som han har när han leker och att han skulle behöva "dämpa" sig.. Fick lite känslan av att avgrunden öppnade sig framför mig..
    Det ska erkännas att sonen är väldigt aktiv, något som vi tillfällen kan vara jobbigt och en fantasi utan dess like, vilket vi inte tyckt varit något problem.. Tyvärr är det han och några fler barn som har börjat leka mer "våldsamma" lekar, hur kan man lugna ner det? Kände bara lite hur paniken växer för vad de kan ha att säga, trots frågor fick jag aldrig något bra svar från personalen nu på morgonen..
    Hur ser ni andra där ute på detta? Fler med aktiva barn? vad är "vanligt" och "normalt" när de är 4-5 år?

Usch, känner mig så fjompig men det tog väldigt hårt idag på morgonen.. :)

• Svar på tråden Överaktiv pojke - möte med specialpedagog
  • cotton

Jag kan bli så trött på en del pedagoger ibland och på den önskan och vilja att stöpa alla barn i exakt samma form. Avviker man det minsta ska man utredas och helst ges en diagnos.

Självklart är det viktigt att fånga upp barn med svårigheter för att kunna hjälpa dem, men det bör ske i rimliga gränser. Minsta avvikelse idag kan få en del pedagoger att börja fundera i banor på ADHD eller autism eller liknande.

Har ni själva börjat fundera eller oroa er?

• De5pojkarna

Min 6 åring är likadan.. Nu har han t.o.m börjat stjäla från skolan. Lego! Favoritleksaken nuförtiden. 4:e gången nu.. Han är enormt aktiv. Kan inte sitta stilla. Ber man honom att göra något så orkar han inte!? Han gråter för allt man ber honom om. Pratar hela tiden. Kan inte vara tyst. Råkar han prata när jag bett honom vara tyst av diverse orsaker och jag ver honom vara tyst, då gråter/gnäller han. Och han är aldrig tyst trotts att jag bett honom vara tyst. Här har jag sökt Fritids nu pågrund av hand hyperaktivitet. Han går i Förskoleklass 8-12.30. Och jag är föräldraledig, så han får ju egentligen inte vara på fritids. Men nu verkar fritids vara godkänt dom det ser ut. Hoppas han får gjort sig av med lite mer energi där. För hemma gnäller han konstant över att han måste leka med någon. Det är tråkigt. Ja massa grejer.. Tror inte lärarna funderat ut nån form av diagnos m.m, men dom anser att han har ett stort lekbehov. ????

• Knäcken

En förskola får inte koppla in specialpedagog utan föräldrars tillåtelse... Så här verkar förskolan gått fel väg så att säga..

Specialpedagogen får inte komma till gruppen för att observera att visst barn, utan att föräldrarna har skrivit under om detta. Däremot kan specpedagogen komma och "observera gruppen" om det exempelvis är så att personalen är lite fundersamma. Men infon som kommer fram då, kan man inte göra något med så länge föräldrarna inte är med på resan.

Tycker verkligen att du ska påpeka för personalen att de inte får komma någon och observera ditt barn på detta sätt. Otroligt dåligt, även av rektorn att göra så här...

• Gladskit

Om vi förutsätter att det har gått rätt till. Att observatören var där för att stämma av hela gruppen, att man kom fram till att man vill ha ett möte med er föräldrar och ber er att komma till detta möte nästa fredag, så tycker jag inte att man kan ha några synpunkter på det. Det är ju då det inleds liksom.

Jag tycker inte att man ska börja utreda och ställa diagnoser det första man gör och det är inte min uppfattning att man gör det heller. Utan förskolelärare och andra inom barnomsorgen har erfarenhet av tusentals barn och som förälder tycker jag det är jätteskönt att det finns kompetent personal som faktiskt ser när det är något som faller utanför ramen.

Jag och min man var oroliga för att vår son var överaktiv och kanske hade någon slags diagnos när han var yngre för att han var så otroligt intensiv. Men dels gick det över, det var väl bara någon period, och dels blev vi väldigt lugnade av personalen som intygade att det här må vara en väldigt aktiv liten gosse men det är helt normalt.

Ett tag var det en väldigt stökig grupp av pojkar på min sons förskola och då delade man helt enkelt upp dem så de inte kom åt att "stöka" och skapa oreda på samlingar osv. Det är klart att alla drogs till dem och ville vara med eftersom det hände så mycket skoj kring dem!

Svar på tråden Överaktiv pojke - möte med specialpedagog