• Anonym (förvirrad)

Hur kan man veta om man är gravid innan Provera?

Fick som direktion av min gynekolog att börja äta Provera dag 16-26 i min cykel. Men innan jag tar första tabletten ska jag ta ett graviditetstest. Men hur sjutton ska man kunna se så tidigt att man är gravid? Alla graviditetstest lovar att störst chans att se om man är gravid görs på BIM och gynekologerna säger till en i andra sammanhang att grav-test tom bör tas en vecka efter BIM. Fattar ingenting? HUR ska jag kunna veta om jag är gravid innan jag tar Provera? 

• Svar på tråden Hur kan man veta om man är gravid innan Provera?
  • Anonym (vänta)

DU tar ett test och visar det minus utgår du från det och får anta att du ej är gravid. Dag 16 i cykeln är ju runt ägglossning och om du blivit gravid i cykeln innan så syns det på gravtest. Om man vill vara helt säker låter man helt enkelt bli att ha sex runt ägglossningen dagarna innan du börjar med provera.

• Anonym (förvirrad)

Men jag vet ju redan att jag inte blev gravid förra cykeln eftersom jag fick mens. Dag 16 är ju dag 16 från första mens-dagen. Det är denna månaden jag är orolig för, vi hade mycket sex kring ägglossning för några dagar sedan och nu börjar min Provera-kur... Hur ska man göra då?

• Anonym (vänta)

Det bästa är ju att inte ha sex vid äl när man börjar med provera. Sa inte läkaren det? Annars får du kanske vänta till nästa cykel och inte sexa dagarna innan du ska börja. Kan du ringa någon jourgynekologmottagning och rådfråga?

• Anonym (förvirrad)

Nope, hon sa ingenting om det, vad hon antydde var att vi skulle fortsätta med barnaverkstaden som vanligt, vi är i en fertilitetsutredning och det var pga att vi har svårt att bli med barn som vi fick provera utskrivet så att jag skulle få lite mer regelbundenhet. Tror tom hon sa att om du inte lyckas bli gravid under dessa tre mån med provera så kör vi IVF. 

:S

• Anonym (förvirrad)

fortsätter med provera som jag gjort nu och ringer dem på måndag när de har öppet. Ett journummer kan nog inte ge bra råd i min specifika utredning. Tänkte bara fråga lite här på FL om det är någon som har liknande erfarenheter att man i en fert-utredning får provera o försöker bli gravida samtidigt. När man då ska ta gravtest o när o hur man ska börja/sluta med provera. :)

Svar på tråden Hur kan man veta om man är gravid innan Provera?