• Anonym (Lili)

Abort eller inte? Han visste ju!

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid med en kille jag bara varit tillsammans med några månader: Han visste mycket väl att jag inte använder p-piller eller något annat preventivmedel och han visste också att jag antagligen aldrig kunna göra abort om jag någon gång skulle bli gravid (och han sa att han inte heller skulle vilja göra abort om det skulle råka bli något men att det ju alltid är tjejens val...). Trots att han alltså visste detta ville han inte använda kondom utan körde med avbrutet.

Nu är han jätteledsen och vill absolut inte behålla barnet och tycker att jag förstör hans liv om jag behåller det! Jag vill inte "tvinga" honom att bli pappa och jag vill inte heller bli ensamstående mamma (om han nu skulle lämna mig) men han visste ju att risken för att detta skulle hända fanns! Det kan väl ändå inte vara enbart mitt fel då?!

Jag vill verkligen inte göra abort men jag vill inte heller "förstöra" både hans och mitt liv. Jag vet inte alls vad jag ska göra.  

• Svar på tråden Abort eller inte? Han visste ju!
  • Anonym (je)

Gör inte abort för det låter som att du inte vill det. Både du och han visste vad konsekvenserna av avbrutet sex kan bli och nu står ni där.

• Anonym (Mia)

Usch, tycker det är så typiskt killar att alltid få panik när tjejen blir gravid. Jag var i en liknade sits med mitt ex, fast vi sa att händer det så händer det och jag hade berättat att det fanns inte en chans att jag skulle göra abort. Jag blev gravid.. Han fick panik och vräkte ur sig många elaka saker. Tillslut gjorde jag abort då jag inte ville ha en sån pappa till mitt barn. Han blev som förbytt.

Det var hemskt att göra abort, det är ingenting jag ångrar idag, men det gör ont att tänka på det.

Det är inte ditt fel, jag tycker du ska följa din magkänsla.

• Anonym (Clementin)
    Pluttan04 skrev 2014-11-19 14:57:17 följande:

Använde ni kondom?

Läs igen så ser du.
  • Anonym (k)
    Anonym (Lili) skrev 2014-11-19 14:54:19 följande:

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid med en kille jag bara varit tillsammans med några månader: Han visste mycket väl att jag inte använder p-piller eller något annat preventivmedel och han visste också att jag antagligen aldrig kunna göra abort om jag någon gång skulle bli gravid (och han sa att han inte heller skulle vilja göra abort om det skulle råka bli något men att det ju alltid är tjejens val...). Trots att han alltså visste detta ville han inte använda kondom utan körde med avbrutet.

Nu är han jätteledsen och vill absolut inte behålla barnet och tycker att jag förstör hans liv om jag behåller det! Jag vill inte "tvinga" honom att bli pappa och jag vill inte heller bli ensamstående mamma (om han nu skulle lämna mig) men han visste ju att risken för att detta skulle hända fanns! Det kan väl ändå inte vara enbart mitt fel då?!

Jag vill verkligen inte göra abort men jag vill inte heller "förstöra" både hans och mitt liv. Jag vet inte alls vad jag ska göra.  

Hej!
    Väljer du att behålla barnet mot hans vilja är risken stor att han sen lämnar både dig och barnet.

Väljer du däremot att göra abort är chanserna goda att han inte lämnar dig och att ni sen i framtiden kan fatta gemensamt beslut om att skaffa barn.

Du får helt enkelt välja utifrån vad som känns bäst för dig!
  • Erizajo

Gud vilken skitstövel! Absolut inte bara ditt fel, frågan är hur du ska göra. Du måste nog ändå ställa dig frågan om du klarar av att vara ensamstående mamma, för risken är nog stor att han lämnar dig om du behåller. Men du skulle inte vilja vara tillsammans med honom sen om han "tvingat" dig att göra abort heller...

• Långbenopluto

Men av vilken anledning använde ni inga p-medel??? Vill du verkligen ha barn med nån du knappt känner??

• Anonym (je)
    Anonym (k) skrev 2014-11-19 15:07:16 följande:
    Hej!
    Väljer du att behålla barnet mot hans vilja är risken stor att han sen lämnar både dig och barnet.

Väljer du däremot att göra abort är chanserna goda att han inte lämnar dig och att ni sen i framtiden kan fatta gemensamt beslut om att skaffa barn.

Du får helt enkelt välja utifrån vad som känns bäst för dig!
    Men varför skulle hon vilja vara med en sån skitstövel för?
    Nej behåll barnet så som du själv vill och så får han bevisa för dig vilken slags man han är.
  • sextiotalist

Åh, jag blir så trött på dessa trådar, alltså som kvinna utsätta sig för risken att bli gravid med en man som man knappt känner är precis lika idiotiskt att förvänta sig att kvinnan gör abort.

Ni valde båda aktivt att inte använda några p-medel, det var inte heller något klantig missbedömning i fyllan (det får man lov att skylla på faktiskt)

Varför ligger du med en man utan p-medel när du ändå inte kan göra abort?

Jag försvarar inte killen det minsta men tycker du är precis lika klantig och naiv

• Anonym (k)
    Anonym (je) skrev 2014-11-19 15:16:47 följande:
    Men varför skulle hon vilja vara med en sån skitstövel för?
    Nej behåll barnet så som du själv vill och så får han bevisa för dig vilken slags man han är.
    Jag försöker bara att förtydliga för henne att hon har sin fulla rätt att behålla barnet men att hon samtidigt bör vara medveten om att risken är stor att han sen lämnar både henne och barnet.

• Anonym (je)
    Anonym (k) skrev 2014-11-19 15:50:49 följande:
    Jag försöker bara att förtydliga för henne att hon har sin fulla rätt att behålla barnet men att hon samtidigt bör vara medveten om att risken är stor att han sen lämnar både henne och barnet.
    I så fall verkar det inte vara någon större förlust för henne. Hon kan klara sig mycket bra utan honom, kanske tom bättre.
  • Anonym (.?)

Men visste inte DU om riskerna?!

Du är väl inte helt bakom? Du förstår väl att risken är lika stor oavsett vem som tar ansvar. . Vilken ingen av er gjorde..

Eller planerade du att bli gravid med en kille du bara träffat i några månader?? Är inte DU mer noga med vem som ska vara far till dina barn? Har du barn med många olika män?

DU tog inget ansvar alls och nu är du gravid med en man som du knappt känner och som absolut inte vill ha något barn med dig. Kasta inte över hela ansvaret på honom.

• Anonym (Bella)

och din poäng att ligga utan skydd var? ....   

Ville du bli gravid eller varför i all världen låg du oskyddat med en man du inte känner? 

Om du kan svara på den frågan så vet du också vad svaret på vad du ska göra med din graviditet.

• Anonym (fz)

Sluta klaga på ts.

Ja, hon visste vad hon gjorde. Och visst, det kanske inte var helt bra. Men nu är läget som det är. Och ni som menar att hon får skylla sig själv... skärp er. Kasta inte sten i glashus, för jag tvivlar starkt på att ni aldrig har gjort något liknande dumt själva. Däremot har ni säkert haft mer tur och inte hamnat i den sitsen som ts är i.

Och ts, det är bara du som kan bestämma om du vill behålla barnet eller inte.

Och Anonym (k)... den personen ska du absolut inte bry dig om ts. Och detta av en enkel anledning: vill pojken som du har blivit gravid ihop med inte stanna med dig om du behåller barnet så är han inget att ha ändå. För om han överger dig pga en sådan här sak så är det inte särskilt troligt att det hade hållit mellan er i framtiden i alla fall.

kram på dig, du har ett hårt beslut framför dig och jag känner ingen avund. Däremot önskar jag dig allt väl som går att önska en annan människa.

• Stellastar

Gjorde av abort för ca 4 år sen. Ville ha barn mer än nånting annat. Killen va ett svin. Men ja brydde mig inte om det då. Jag och min blivande bebis skulle lösa allt. Nej ja va inte 17. Inte 23 heller. Äldre ån så :)

Men ja blev gravid, överlycklig. Men sen föll poletten ner. Va fan gör jag?

Inget kommer lösa sig själv.

Ja grät i en månad känns de som.

Jobbigt. Så mkt what if. Men tänkte ju tidigare jag gör det desto bättre.

Idag har jag en son med en fantastisk man och aldrig mått bättre.

Ångrar mig inte en sekund.

Det var rätt val, för mig.

• Anonym (k)
    Anonym (fz) skrev 2014-11-19 20:08:16 följande:

Sluta klaga på ts.

Ja, hon visste vad hon gjorde. Och visst, det kanske inte var helt bra. Men nu är läget som det är. Och ni som menar att hon får skylla sig själv... skärp er. Kasta inte sten i glashus, för jag tvivlar starkt på att ni aldrig har gjort något liknande dumt själva. Däremot har ni säkert haft mer tur och inte hamnat i den sitsen som ts är i.

Och ts, det är bara du som kan bestämma om du vill behålla barnet eller inte.

Och Anonym (k)... den personen ska du absolut inte bry dig om ts. Och detta av en enkel anledning: vill pojken som du har blivit gravid ihop med inte stanna med dig om du behåller barnet så är han inget att ha ändå. För om han överger dig pga en sådan här sak så är det inte särskilt troligt att det hade hållit mellan er i framtiden i alla fall.

kram på dig, du har ett hårt beslut framför dig och jag känner ingen avund. Däremot önskar jag dig allt väl som går att önska en annan människa.

Sanningen är den att lagen är entydig att hon har fria valet att behålla barnet med följden att sen få ta hand om och uppfostra barnet på egen hand.

Hon har då fått bevis på att han inte var något att ha!
  • Pentagram

Om du inte vill göra en abort så gör inte en abort. Förhoppningsvis kommer killen till sans när det fått sjunka in lite (om du fortfarande vill behålla honom) och tar sitt ansvar.

Naturligtvis finns alltid alternativet att göra abort nu och hoppas ni får en unge tillsammans senare men om du inte egentligen VILL göra en abort utan gör det för att han "kräver" det så finns nog stor risk att ert förhållande inte kommer att hålla ändå. Utifrån vad jag förstått är det väldigt svårt att få tillbaka några varma känslor för någon som "tvingat" en till abort och ångesten över aborten kan vara kvar länge (därmed inte sagt att allt slutar lyckligt för att en skaffar barn, heller...det kan vara ett jämrans krävande jobb med mycket ångest, det också).

Så, alternativen är singelmamma, singel utan barn eller kärnfamilj (om du och killen förblir ett par även om du inte gör abort). Alternativet kärnfamilj i framtiden (med samma kille, om du gör abort nu) tror jag inte existerar.

Svar på tråden Abort eller inte? Han visste ju!