• matimi

Dela på bästisar

Hej!

Min dotter på snart 4 år går i fsk. Hon har inte trivts så bra tidigare, men nu under hösten har hon fått 2 kompisar som hon är med jämt och tycker jättemycket om, nu längtar hon till fsk. Hon pratar om dem jämt hemma och de gör detsamma om henne, så de har verkligen hittat varandra. Igår fick jag veta av en av de andra föräldrarna att deras barn ska byta avdelning till de stora barnen, min dotter blir kvar. Frågade personalen idag när jag lämnade, hur de hade tänkt. De sa att min dotter också va redo att gå över, men det fanns ingen plats. Vad ska jag göra? Tycker inte det känns okej att hon ska vara med kvar, titta över staketet när de leker utan henne på andra sidan. Jag kanske överreagerar? Men känns så himla dumt att de delar på dem, lämnar en utanför..

• Svar på tråden Dela på bästisar
  • skrutto

Samma sak hände min dotter, hon råkade vara född på "fel" sida av årsskiftet och fick inte börja bland de stora samtidigt som sina kompisar. När jag ifrågasatte fick jag svaret att det var bara för ett halvår och de ses ju på gården, men när min dotter sen började i stora gruppen hade hon redan fått stämpeln småbarn och fick nästan aldrig vara med och leka förrän ledartjejen började skolan. 
    Även om ända lösningen är ett överintag på stora avdelningen tycker jag du ska kräva det.

• Sous

Om hon nästan är fyra så borde hon ju vara på en äldre avdelning oavsett? Det är inte okej att din dotter inte får pedagogisk verksamhet på sin nivå för att de inte har plats! Hur ska de utmana henne om hon blir själv i sin åldersgrupp? Ring förskolechefen och beskriv problemet, är mitt råd.

• matimi

Tack för era svar. Tycker det är lite konstigt att de flyttar just dessa barn, när det finns andra kvar som är äldre. Min dotter är alltså inte äldsta barnet kvar.

Fick också veta att hon får flytta efter sommaren eller tidigare om det blir för fullt på småbarnsavdelning. Jag skulle inte göra så stor grej av det tyckte personalen. SJÄLVKLART kommer jag inte göra någon grej av det inför dottern, men för henne kommer det vara en stor grej, så jag måste ju reagera känns det som.

Pratar med personalen igen, får jag ingen respons går jag till fsk-chefen.

Svar på tråden Dela på bästisar