• Hamstern Nisse

Hjälp min hamster att bli tam! :(

Hej! Jag är 11 år och köpte min hamster från en jätte bra uppfödare. Jag har haft honom 3 månader ungefär fast har inte fått honom tam. Jag lägger en godis i handen som han äter men han går inte upp i handen. Har ni någon ide? Och en fråga till gör det ont om en hamster biter en? 

• Svar på tråden Hjälp min hamster att bli tam! :(
  • Anonym (.?.)

Söt liten krabat!

Min gick aldrig självmant upp i handen, men sprang gärna runt på mig när jag lyfte upp henne.

Ja det kan göra ganska ont när de bits, men har den inte bitit dig på tre månader så hoppas jag att den inte gör det i fortsättningen heller

• Hamstern Nisse

Tack ska testa det! Glad

• Mor till två döttrar

Hej! Vilken söt hamster! Vi har en liten dvärghamster som är väldigt tam. Vi brukar ta ut honom i ett rum där han kan springa fritt utan att rymma och då sitter vi på golvet och tar inte upp honom hela tiden. När vi tar upp honom så håller vi honom bara en liten stund åt gången, så han inte får panik. Nu vet han ju att han snart får komma ner igen så han blir inte rädd eller arg när vi tar upp honom och vi kan gosa med honom och pussa på honom. Vill han ner så biter han försiktigt och det gör inte det minsta ont. Ibland bits han lite hårdare och det nyps lite grann, men inget att vara rädd för. Lycka till!

• Hamstern Nisse

Tack! Ska kanske skaffa en hage så det blir enklare! Han är inte rädd för mig jag är mer rädd för honom men det känns bättre nu!

• Hamstern Nisse

Jag tog på mig en handske och la fram min hand framför honom då gick han upp sen så bet han mig lite löst det kändes inte. Då tog jag bort handen och visa att det inte var rätt. Var det bra att göra så?

• viseversa

Du ska gosa mycket med honom så han förstår att du inte vill homnom illa. För att få en hamster handtam MÅSTE man hålla på med den. Lyfta upp gulla och mysa med den ofta. Det gäller dom flesta djur.

• Hamstern Nisse

Men det känns som han inte vill mysa mest rymma! :( När jag försöker ta upp honom så blir han rädd! Han vill undersöka min hand han fick det och han bet mig! det gjorde inte ont utom att jag blev lite rädd! :(

• Cemina

Hej!

Jag är visserligen ingen expert på hamstrar, men jag har lärt mig att man inte ska greppa en hamster uppifrån över ryggen. De kan ju inte se vad det är som kommer och tar tag i dem och då blir de lätt rädda och då kan det såklart hända att de biter i försvar.

En släkting till mig hade just problem med att hamstern var rädd när hon skulle bära den och hon greppade den så över ryggen varpå den bet henne. När jag istället satte ner händerna på varsin sida om hamstern och långsamt förde ihop dem var hamstern tvungen att lyfta sina ben och vips så var den i mina händer, inte alls rädd.

Du kan ju prova det, prova först med handskar om du är rädd. Var bara lugn och gör inga hastiga rörelser eller ljud.

Lycka till!

• Anonym (Tjej)

Sicken söt hamster!

Nu när du haft hamstern ett tag så har den vant sig vid dig så det är bara att fortsätta hålla på med den. När du ska ta upp den så tänk på att inte komma direkt uppifrån med handen (Då ser dom inte vad det är och kan blir rädda). Fortsätt att ha mat i handen, då ser den att du vill honom väl. Prata lugnt och mycket med den så den vänjer sig ännu mer vid dig :)

Det tar olika lång tid för alla hamstrar att bli tama, men håller du på med den så ska du se att den blir tamare och tamare :)

Lycka till Skrattande

• Anonym (Dvärghamster)

Om man tar över en dvärghamster som är runt ett år, går det att få den att sluta bitas?

Det gör inte jätteont men är givetvis obehagligt.

• Anonym (Dvärghamster)

Hej igen!

Ingen som har fler tips?
    Våran biter ganska mycket, det gör inte ont men är obeagligt och man rycker till.

• Dvärghamstern Fluffi

Min hamster bets och skrek från början men vi höll på med henne och visade att händer är inte farliga och nu är hon jätte tam och lugn i handen. För dom från djuraffärer har mer låtit dom va asså dom har inte hållt på med dom så jag tipsar att köpa från en uppfödare för dom kan visa hur man håller och berätta tips. Om man har en kompis som säger min hamster är inte tam offtas är det att kompisen bara inte vågar. Så håll på med henne så blir hon värdens finaste hamster

Svar på tråden Hjälp min hamster att bli tam! :(