• Anonym (ooo)

Hjälp hur funkar fertilitets utredning.

Är kanske olika, jag hade inga "problem" sedan tidigare så utredning gick ganska fort och den enda jag blev erbjuden innan IVF var pergotime. Jag hade oregelbunden mens så kanske var det därför. Vi blev däremot riktig tur och lyvkades bli gravida på första försöket med pergotime.

Är väl lika bra att be om att få en utredning gjord? Jag tyckte att det kändes lite bättre under utredningen för då gjorde man ju allt man kunde på något vis. Att bara vänta månad efter månad tär på en. Då kan man samtidigt få hjälp av deras psykolog som är expert på just det området. Vi gick på ett samtal och det var inte alls dumt att få ur sig alla de där känslorna.

• Anonym (ooo)

Pergotime erbjuds nog ganska ofta, i brist på andra alternativ. Men den är väl mest lämplig för de som har oregelbunden ägglossning, det är väl främst det den kan rätta till. Eftersom att de inte hittade något uppenbart "fel" blev jag inte erbjuden något annat. Men på dem lät de som att det faktiskt inte finns så många alternativ som man kan tro. Åtminstone inte för de som är oförklarligt barnlösa.

Vi skulle varit tvungna att vänta ett år till innan vi fick ställa oss i kö för IVF (i ung ålder måste man ha försökt i två är där jag bor - men det är olika). 

Det som gjordes var spermaprov för min man, blodprov, undersökning och spolning på mig. Tror det var det... utredningen gick ganska fort, typ två månader kanske. Sen beskedet - ingen förklaring till barnlösheten.

Vi fick tid ganska fort efter att vi tog kontakt. Men jag har hört att det kan dröja...

Svar på tråden Hjälp hur funkar fertilitets utredning.