Ni som har häst och heltidsjobb och kanske tom barn hur hinner ni med?
Hinner ni med annat eller är det bara stallet som gäller?
Hur ser eran dag ut?
Har ni hästen nära eller måste ni åka en bit?
Hur ofta är ni i stallet, har ni tex medryttare?
Berätta gärna hur eran dag ser ut vad ni tycker både positivt och negativt och hur mycket ni jobbar också.
Tacksam för svar!
Innan jag hade barn så hade jag sambo, hus, heltidsjobb 45 min åt ena hållet, hästen på kollektiv lösdrift 25 min åt andra hållet. Jag var hos hästen 4-5 ggr/vecka, spenderade då minst 3 h i stallet per gång. Det gick bra, förstående sambo och min syster åkte ut de andra dagarna. Idag har jag 2 barn, deltidsjobb, hus (under utbyggnad) och man, jobbar lika långt bort men hästen står 3 min från min dörr på lösdrift med fullservice. Jag hinner rida några ggr i veckan men inte mer. Jag hade kunnat rida mer om jag haft ridbana/ridhus så att mörker, väder och vind inte påverkade så mkt, men som det är nu blir det ca 2 ggr/veckan, sen har jag en medryttare.
Jag har även hund, höns, kaniner, odlar i trädgården o så. Men det finns inte tid att tex gå på gymmet eller sånt som andra gör - jag har iof inget intresse av det heller. Jag är hemma med min familj, sköter hem och hushåll och pysslar om mina djur, sen är jag i stallet när tillfälle ges och njuter av lite ensamtid. I övrigt är jag inte intresserad av att vara borta från min familj, jag vill spendera min tid med dom och vi gör gemensamma aktiviteter. Jag känner mig aldrig stressad, men jag har heller inga ambitioner.
- - - - - -
Mån-tis: Jag är ledig med barnen, jag städar, handlar, lagar mat, städar hos djuren, går promenad med barnen och hunden, bakar, odlar och gör andra aktiviteter tillsammans med dem. Om hästen ska skos åker vi ut till stallet och tar emot hovis, ibland åker vi till bonden o köper hö och spannmål till hönsen och kaninerna. På kvällen gör jag middag och när min man kommit hem åker jag ibland till hästen om jag inte varit där på dan - eller så går jag ut med hunden och en granne, vi kanske joggar en sväng eller bara promenerar och pratar tjejsnack. :)
Ons-fre: Jag går upp med barnen, har förberett mat och vatten till djuren på tisdagen som räcker i några dar så jag kontrollerar dem bara snabbt innan jag åker. Jobbar hela dan och kommer hem efter 17, min man har hämtat barnen och han har ev påbärjat middagen, annars gör vi det när jag kommer. Går ner till djuren på kvällen för att släcka och se till dom, ev går jag en sväng med hunden med nån granne. Ingen häst alls.
Lör-sön: Lördagmornar går jag i regel upp innan övriga familjen vaknat, runt 7-8-tiden, och åker ut till stallet för att rida. Kommer hem ca 2 h senare (behöver inte mocka eller så i stallet, alla tjänster ingår så jag rider bara) och sen är jag med familjen. Samma sak kan bli på söndagen. Ibland rider jag dagtid men oftast försöker jag ta det tidigt på morgonen.