• Marie89

litet huvudomfång

Hej!

Undrar om någon mer har erfarenhet av litet huvudomfång. Min sköterska tycker inte jag behöver oroa mig men nu har jag tjatat till mig en läkartid i veckan. Hennes omfång ligger långt under exempel kurvorna.

6 m 39,3 cm

8 m 40,1 cm

10 m 41 cm

Detta ihop med att hon är lite sen. Hon är nu 10 månader och har nyligen lärt sig sitta. Först nu har hon börjat försöka åla sig fram.

Intressant att höra om andras erfarenheter. Skönt att en läkare kommer att kolla på henne och kurvorna.

• Svar på tråden litet huvudomfång
  • Marie89

hennes pappa har litet huvud. Men hon ligger långt under även den lägsta exempel kurvan. Jag har stort huvud, så mitt röntgade de för att det var så stort när jag var bebis.

• IntresseklubbenAntecknar
    Marie89 skrev 2015-01-19 18:03:41 följande:

hennes pappa har litet huvud. Men hon ligger långt under även den lägsta exempel kurvan. Jag har stort huvud, så mitt röntgade de för att det var så stort när jag var bebis.

Okej, hm, ja, jag vet inte. Fast om BVC säger att det är lugnt, och även läkare, så är det nog så. Huvudsaken är väl att huvudet växer och följer SIN kurva.
  • Marie89

Läkaren har vi inte träffat sen hon var 6 mån. Den följer inte sin kurva alls, den planar alldeles för mycket.

• IntresseklubbenAntecknar
    Marie89 skrev 2015-01-19 18:10:20 följande:

Läkaren har vi inte träffat sen hon var 6 mån. Den följer inte sin kurva alls, den planar alldeles för mycket.

Okej.

Är det alltid samma sköterska som mätt hennes huvudomfång? Har du testet mäta själv?
  • Almina

Vad sa läkaren vid 6 månadersbesöket? För redan då var ju huvudet litet. Vanligaste orsaken är att huvudet är litet pga ärftliga skäl. Om hon har ärvt sin huvudstorlek från sin pappa så kan ju det förklara att hon har litet huvud. Men hon ligger ju ganska långt under medel så jag tycker det var bra att du såg till att få träffa en läkare, särskilt som hon är lite åt det sena hållet i utvecklingen så kanske det är något man åtminstone vill följa.

• cosinus

Det låter onekligen litet. Min unge som haft minst huvud och klart mindre än syskonen hade ändå 44 vid 10 månader.

41 låg han på vid 5 månader. Han har hållit -2 kurvan hela tiden så 41 vid 10 månader måste helt klart vara utanför kurvsystemet som du säger.

Bra att du fixat en läkartid.

• Marie89

Vid 6 mån besöket sa läkaren att det inte var någon fara eftersom fontallen är OK, men då avvek hon ju inte lika mycket. Fram till 6 mån låg alla kurvor på -1. Nu är längden -1 70,4 cm vikten -2,5 7380 g,

• cosinus
    Marie89 skrev 2015-01-19 19:36:04 följande:

Vid 6 mån besöket sa läkaren att det inte var någon fara eftersom fontallen är OK, men då avvek hon ju inte lika mycket. Fram till 6 mån låg alla kurvor på -1. Nu är längden -1 70,4 cm vikten -2,5 7380 g,

Mitt barn rasade massor på både längd och vikt vid den här åldern. Han vägde vid 1 år 7.1 kg och var 69 lång. Sen fortsatte han tappa till ungefär 2 år då han sakta sakta började ta igen lite och nu har han i flera år legat på -2 på längden och -2.5 på vikten. (som lägst på vikten låg han helt utanför kurvsystemet, typ -4 om det funnits)

Men huvudet har aldrig ändrat kurva, det har hållit -2 hela vägen trots att det andra rasade. Så jag tycker ff det är bra att du kollar upp det.
  • Signe2019

Hej tänkte kolla hur det gått för eran dotter? För vi har en liten tjej med precis samma mått och som är lite sen med utvecklingen med ..så vi sitter här och är lite oroliga..

• Marie89

Hej!

Är inte inne här så ofta längre. Vill inte oroa er mer med mitt svar... Men min dotter har en kromosomavvikelse och med det svår autism och svår utvecklingsstörning. Skriv gärna till mig om du behöver prata! Är så fruktansvärt att vara orolig!

• Marie89

Ville bara lägga till att jag vet att jag läste att den absoluta vanligaste anledningen till litet huvudomfång är ärftliga faktorn med litet huvud

När jag skrev det här inlägget var det bara min dotters motorik jag var orolig för, i efterhand ser jag att hon var mycket sen med kontakten och ljud. Mitt råd till dig är att om du är orolig kräv tid på en riktig barnmottagning, nöj dig inte med bvc läkare. Men känner du inte själv någon oro så avvakta, ofta har man väldigt rätt som mamma.! Lita på din känsla! Och du njut av bebistiden, själv tog min oro över och förstörde den tiden. Skulle det vara nåt "fel" så är det troligtvis inget akut som kräver omedelbat behandling (det var det jag var rorolig för)

Svar på tråden litet huvudomfång