• hejhej9909

husdjur för en 12 åring

Hej har en son som vill ha ett djur men han ska kunna sköta om det själv och ska kunna gosa med djuret och han är 12 år

• Svar på tråden husdjur för en 12 åring
  • FeatherCloud

Sakta i backarna....

För djurets skull - föräldrarna har alltid huvudansvaret för ett djur! Det är inte okej att skaffa en kanin t ex och lägga allt ansvar på barnet, som kanske ett halvår senare tröttnar på den stackars kaninen.

Ett djur är ingen leksak. Ett djur är en familjemedlem som familjen får ta ett gemensamt ansvar för under hela djurets livstid.

• hejhej9909

Självklart ska vi föräldrar också ta hand om djuret men han ska klara av det mesta själv.

• stormfågel

Jag fick en kanin när jag var 11 år som jag klarade av att ta hand om helt själv i många år (var ett väldigt både djurintresserat och plikttroget barn )

"Problemet" var att kaninen blev 11 år och alltså levde till jag var 22 år(!).

I flera år i tonåringen var kaninintresset inte på topp och jag hade mycket dåligt samvete för djuret (som ändå sköttes bra av mig och yngre syskon som så var intresserade).

Så jag skulle satsa på ett djur som inte lever riktigt så länge. Kanske ökenråttor (gerbiler)? Såna hade jag några år innan och de var trevliga.

Sen måste föräldrarna så klart ändå alltid ha ansvaret.

(Nu har vi som familj kaniner igen och barnen gillar dem, men tar inget direkt ansvar alls)

• Nlg

Fick kaniner när jag var yngre, kring 11-12år. Visst älskade jag och hålla på med dem i perioder men var ändå min mamma som i längden såg till att det funkade. 

Tror inte man kan skaffa ett djur för att barnet vill för stunden, utan isåfall ska man skaffa något man som förälder vill och orkar med, för en 12åring har såå mycket annat som kommer vara roligare i olika perioder. 

Kommer din son tycka tex en kanin eller marsvin är rolig när han är 14 år?

Svar på tråden husdjur för en 12 åring