• Kingston

Någon som är bra på marsvin?

Vi har just fått hem 2 st marsvin (direkt ifrån uppfödaren och sina föräldrar).
    Vi har läst på det mesta vi kommit över på nätet och har förstått att de är skygga djur som kan ta flera månader på sig att anpassa sig till oss och den nya miljön.

Men det vi är oroliga för är att de inte får i sig varken mat eller vatten.
    Just nu ligger de bara knäpp tysta och trycker/gömmer sig.
    Hur länge klarar de sig utan vare sig mat eller vatten?
    Man kan ju inte tvångsmata de stackars små liven....

• Svar på tråden Någon som är bra på marsvin?
  • Palestrina

Kan inte påstå att jag är proffs på marsvin, men vi har två stycken hemma... de är ganska skygga djur, så ge dem lite tid. Kanske kommer de fram och äter om de får vara ensamma, jag har hört att de bara äter i sällskap med människor om de känner sig trygga. Ge dem gurka ifall de inte dricker, marsvin älskar gurka.

• CarinaL26

Marsvin är flyktdjur och gömmer sig vid minsta ljud som är nytt för dem. Det kan ta viss tid för dem att vänja sig vid ny omgivning. När ni inte är i samma rum borde de äta och dricka. Lägg lite grönsaker i buren och gå ut. De borde ha ätit lite när ni kommer in igen senare. Ta upp dem någon gång om dagen för att låta dem vänja sig vid er men förstå att de är livrädda i början.

• Lillalilla1987

Är de inte nattdjur? Har för mig att lillasysters åt mer på natten, men kan vara att de fick lugn och ro när vi sov

Hur gamla är dom? Väger ni dom? Ni kan ju väga dom på en köksvåg varje morgon så ser ni om de går ner i vikt. Min syster skrev upp hur mycket hennes vägde varje dag typ som en journal, samtidigt som de fick vitaminer

• Kingston

Tack för era svar!

Väldigt bra idé det där med journalen!

Hade tänkt att inte hålla på med dom alls på ett tag men kanske är bra att ta lite i dom varje dag (som tex vid vägning).

Ska se om dom ätit i morgon när dom fått lite lugn och ro under natten (vet faktiskt inte hur nattaktiva dom är).

De har fått lite gurka, broccoli och jordgubbar. Nåt borde ju falla i smaken kan man tycka ;)

• Maräng 93

Har dom hus så att dom kan gömma sig? När vi köpte nya marsvin la vi en stor handduk över buren (dom hade hus också) under första dygnet. Stressen att ha blivit flyttad och fått ett nytt hem tar hårt på så små djur. Efter ett tag blir dom mindre skygga om man umgås ofta med dom. Våra marsvin skrek alltid så fort man öppnade kylskåpet och ställde sig mot gallret och gnagde på det. Dom visste när det vankades godis!

• Losan
    Kingston skrev 2015-01-24 22:05:36 följande:

Tack för era svar!

Väldigt bra idé det där med journalen!

Hade tänkt att inte hålla på med dom alls på ett tag men kanske är bra att ta lite i dom varje dag (som tex vid vägning).

Ska se om dom ätit i morgon när dom fått lite lugn och ro under natten (vet faktiskt inte hur nattaktiva dom är).

De har fått lite gurka, broccoli och jordgubbar. Nåt borde ju falla i smaken kan man tycka ;)

Hej, hur har det gått med marsvinen! =) 
  • Kingston
    Losan skrev 2015-02-22 12:17:32 följande:
    Hej, hur har det gått med marsvinen! =) 
    Hej! Tackar som frågar :)

Det har gått ganska bra tycker jag.

Dom kivas lite då och då och dom är inte så tama direkt...den ena bits lite t.o.m när man håller i honom. Har du något tips hur man kan göra för att få honom att sluta med det? ;)

Men annars är de är ute, äter, dricker och busar mest hela tiden. :)
  • Losan
    Kingston skrev 2015-02-22 13:14:54 följande:
    Hej! Tackar som frågar :)

Det har gått ganska bra tycker jag.

Dom kivas lite då och då och dom är inte så tama direkt...den ena bits lite t.o.m när man håller i honom. Har du något tips hur man kan göra för att få honom att sluta med det? ;)

Men annars är de är ute, äter, dricker och busar mest hela tiden. :)
    Skönt att det verkar gå bättre! :) 
    Jag antar att det är två bröder? Hur gamla är dom nu? Vad väger dom?
    Lite kan marsvin alltid kivas, de tillrättarvisar varandra lite emellanåt. Men det får inte bli så att de får sår eller springer och jagar varandra.

Jag har haft marsvin i många år nu men bara haft ett som bitits och då enbart när man burit honom, då har han försökt nafsa i tröjan eller vad som finns i närheten ;)
    I vilka situationer är det han bits? Vad får de att äta? Kommer de fram och äter ur handen om ni håller fram en bit paprika?
  • Losan

Något som är väldigt viktigt också, har de varsitt hus?

• Kingston
    Losan skrev 2015-02-23 18:34:48 följande:
    Skönt att det verkar gå bättre! :) 
    Jag antar att det är två bröder? Hur gamla är dom nu? Vad väger dom?
    Lite kan marsvin alltid kivas, de tillrättarvisar varandra lite emellanåt. Men det får inte bli så att de får sår eller springer och jagar varandra.

Jag har haft marsvin i många år nu men bara haft ett som bitits och då enbart när man burit honom, då har han försökt nafsa i tröjan eller vad som finns i närheten ;)
    I vilka situationer är det han bits? Vad får de att äta? Kommer de fram och äter ur handen om ni håller fram en bit paprika?
    De är halvbröder (den ena är en vecka äldre än den andra). Dom är dryga 2 månader och väger 570g respektive 485g.

Dom jagar inte varann men kan tjuvnypa varann ibland. Men inget blod och inga sår :)

De har flera hus att välja på och föredrar att sova var och en för sig.

Den som bits är den äldre brodern. Han gör det när man håller i honom och han smakar gärna på kläder ;)

De äter ur handen om de får stå för sig själva men inte om vi bär dom.

Vi ger dom hö, pellets, paprika, vitkål, broccoli, blomkål, knäckebröd och ibland lite äpple. Ibland lyxar vi även till de med jordgubbar :)
  • Losan

Det låter som två välhållna marsvin! :) Sen är de fortfarande unga, lite tonårsfasoner och de testar varandra lite om vem som bestämmer. Jag har alltid gillat vuxna marsvin bäst just p.g.a att de är mer harmoniska och kommit ur sin lite "stirriga" period. Men två han-marsvin är väldigt underhållande och goa bara de få växa till sig lite.

Bits han fortfarande om ni t.ex sätter er med honom i soffan med en handduk i knäet (för att inte bli kissad på) och bara klappar honom, inte håller fast. Man brukar säga att när man kan ha dem i knäet och de äter en bit gurka, kissar och bajsar då har man trygga, avslappnade grisar =D Inte alltid så trevligt dock ;)

De ligger bra i vikt för sin ålder så det verkar vara dags att plocka bort pelletsen.
    Till marsvin brukar man säga ca 80% hö och 20% c-vitaminrika grönsaker och det ger ni ju redan jättebra utav. De ser ju även grönsakerna som det bästa godiset så pellets är totalt onödigt. Det innehåller bara onödigt mycket kalorier och tyvärr mycket kalcium, marsvin är väldigt känsliga för mycket kalk då de lät får urinsten, så hoppa pelletsen och absolut ingen saltsten. Många säger att pelletsen är c-vitaminberikade men c-vitamin bryts ner otroligt fort när det kommer i kontakt med dagsljus, därför funkar det heller inte att köra vitaminer i vattnet, så grönsaker är godast och bäst :)

Jag tipsar om "Eragons omplacering av marsvin" på facebook om ni har fb vill säga. Där kan man ställa frågor och ta del av andra medlemmars funderingar.

• Kingston
    Losan skrev 2015-02-23 22:31:02 följande:

Det låter som två välhållna marsvin! :) Sen är de fortfarande unga, lite tonårsfasoner och de testar varandra lite om vem som bestämmer. Jag har alltid gillat vuxna marsvin bäst just p.g.a att de är mer harmoniska och kommit ur sin lite "stirriga" period. Men två han-marsvin är väldigt underhållande och goa bara de få växa till sig lite.

Bits han fortfarande om ni t.ex sätter er med honom i soffan med en handduk i knäet (för att inte bli kissad på) och bara klappar honom, inte håller fast. Man brukar säga att när man kan ha dem i knäet och de äter en bit gurka, kissar och bajsar då har man trygga, avslappnade grisar =D Inte alltid så trevligt dock ;)

De ligger bra i vikt för sin ålder så det verkar vara dags att plocka bort pelletsen.
    Till marsvin brukar man säga ca 80% hö och 20% c-vitaminrika grönsaker och det ger ni ju redan jättebra utav. De ser ju även grönsakerna som det bästa godiset så pellets är totalt onödigt. Det innehåller bara onödigt mycket kalorier och tyvärr mycket kalcium, marsvin är väldigt känsliga för mycket kalk då de lät får urinsten, så hoppa pelletsen och absolut ingen saltsten. Många säger att pelletsen är c-vitaminberikade men c-vitamin bryts ner otroligt fort när det kommer i kontakt med dagsljus, därför funkar det heller inte att köra vitaminer i vattnet, så grönsaker är godast och bäst :)

Jag tipsar om "Eragons omplacering av marsvin" på facebook om ni har fb vill säga. Där kan man ställa frågor och ta del av andra medlemmars funderingar.

Tack för alla dina tips och råd! Undrade faktiskt när man skulle börja slussa ut pellets!

Han bits egentligen så fort han får chansen, dvs även när han inte är fasthållen. Är det ok att tillrättavisa marsvin? (Jag är hund och häst människa egentligen) Biter det på dom? Jag har blåst på honom några ggr när han bitits hårt och då tittar han upp och ser väldigt förnärmad ut... Men jag upplever att det gör lite skillnad. Det dröjer lite innan han tar sig ett smakprov nästa gång ;)

Dom både kissar och bajsar på oss. Trodde de snarare var ett nervöst beteende men så kanske det inte är?
Svar på tråden Någon som är bra på marsvin?