• wasanbodo87

hej

Har ett arbete som ska vara inne IDAG för att jag ska kunna få csn kommande termin. Jag har inte ens börjat då jag ej förstår något av det alls. Snälla hjälp mig!!

I verksamhet där specialpedagogiska metoder ingår görs olika former av planering. Planeringen är såväl" grov" som "detaljerad". Den "grova" kan vara då en person fått ett biståndståndsbeslut som beviljar stöd enligt SoL eller LSS (t.ex. bo ett boende, delta i daglig verksamhet). Då ska den insatsen planeras. Planeringen kan också vara "detaljerad", dvs. att man planerar specifika aktiviteter på t.ex. boendet/dagliga verksamheten.

I skolans värld finns också en grovplanering för personer med funktionsnedsättning. Denna kan vara i form av ett åtgärdsprogram och/eller en individuell studieplan (IUP). Sedan görs detaljerade planeringar till olika aktiviteter, dessa har då stark koppling till de mål som finns uttryckta i läroplanen.

1. Gör en fallbeskrivning där du planerar de åtgärder som ska ligga till grund för detaljplanering av specialpedagogiska aktiviteter. Följande punkter kan vara bra att ha med:

a. Levnadsförhållanden

b. Inventering av resurser och funktionsnedsättningar

c. Planering

d. Genomförande

e. Utvärdering

2. Gör en detaljplanering av en specialpedagogisk aktivitet. Följande punkter kan vara bra att ha med:

a. Namn på aktiviteten

b.Mål/syfte

c. Material

d. Deltagare

e. Genomförande (en detaljerad beskrivning av hur man tänker sig att det hela ska gå till)

f. Utvärdering

• Svar på tråden hej
Svar på tråden hej