• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • EnAnonumius
    Gert skrev 2015-01-27 16:35:22 följande:
    Kommunismen mördade mer än 10 gånger fler människor än vad förintelsen gjorde. Jag är mer rädd för kommunismen i Sverige och Europa och att Gulag kommer införas i Sverige. 
    Precis.
    Men det får man inte benämna. Det är ju bara nazismen som är hemska och dumma om man skall tro de som är så duktigt "pålästa" och "utbildade".  *suckar*

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 23:09:28 följande:
    Precis.
    Men det får man inte benämna. Det är ju bara nazismen som är hemska och dumma om man skall tro de som är så duktigt "pålästa" och "utbildade".  *suckar*

Det där med att folk skulle negligera folkmord som skett i kommunismens namn existerar i huvudsak  bara i era hjärnor. 

• MEE83
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 23:09:28 följande:
    Precis.
    Livlig inbillningsförmåga kan vara en fördel, till exempel när man leker indianer och cowboys med barn. Att inbilla sig att en människa är en kommunistkramare för att man uppmärksammar nazisternas utrotningsprogram för judar, romer, utvecklingsstörda, homosexuella osv är dock mest små psykopatiskt.
  • MEE83

ps. ja, jag vet, indianerna blev i praktiken också utrotade.

• KillBill
    Anonym (Ashkenazi84) skrev 2015-01-27 23:45:31 följande:

Nej, inte förintelsen när det gäller just judiska folket.
    Visserligen pågår det förföljelser av judar och de värsta är tyvärr inte SD som svenska medier försöker få folk att tänka på i första hand, utan militanta muslimer. Men judar har ju trots allt Israel att flytta till, som en överlevande till Auschwitz sa i synagogan idag, vi har Israel som livlina så jag tror inte förintelsen kommer ske igen.
    Jag blir trött på Islam är fredlig religion fjäsket där man blundar för Hamas och andra militanta islamist gruppers snack om att vilja driva judarna till havet o förinta dem, samtidigt som man endast kastar sten på SD och säger att de är de värsta nazisterna i historien. Det var inte SD eller ett annat "högerextremistiskt" parti som dödade judarna och karikatyr tecknarna i Paris. De var fundis muslimer. Värt att komma ihåg.

Vem förnekar att det finns hat och trackasserier mellan muslimer och judar? Det finns dock exempel  på det motsatta. jag tycker att det var så skönt att läsa om de muslimska ledare som i förra veckan, efter  det att SVT:s "Uppdrag granskning" belyst de antisemitiska trakasserier som judarna i Malmö får utstå, uppvaktade den judiska församlingen i Malmö med blommor och uttalade sitt stöd.

• jashrinah

ja - men inte av svenska nazister. 
    de 40 stycken vi har här kommer fortsätta springa omkring och låtsas vara farliga och de världen borde oroa sig för kommer ursäktas.

• Anonym (du har fel)
    Anonym (Ashkenazi84) skrev 2015-01-27 23:45:31 följande:

Nej, inte förintelsen när det gäller just judiska folket.
    Visserligen pågår det förföljelser av judar och de värsta är tyvärr inte SD som svenska medier försöker få folk att tänka på i första hand, utan militanta muslimer. Men judar har ju trots allt Israel att flytta till, som en överlevande till Auschwitz sa i synagogan idag, vi har Israel som livlina så jag tror inte förintelsen kommer ske igen.
    Jag blir trött på Islam är fredlig religion fjäsket där man blundar för Hamas och andra militanta islamist gruppers snack om att vilja driva judarna till havet o förinta dem, samtidigt som man endast kastar sten på SD och säger att de är de värsta nazisterna i historien. Det var inte SD eller ett annat "högerextremistiskt" parti som dödade judarna och karikatyr tecknarna i Paris. De var fundis muslimer. Värt att komma ihåg.

Hur kom Islam in?
    Konflikterna mellan muslimer och judar handlar om Israel och Palestina-konflikten, inte Islam som religion. Judar och muslimer har en gång i tiden varit vänner, judar flydde till muslimska länder bland annat där de behandlades vänligt, när kristna förföljde dem i Europa.
    Nu däremot är muslimska, arabiska länder de mest antisemitiska (när det förr var kristna) just på grund av konflikterna i Israel.
    Så kom inte och dra in Islam och att Islam inte skulle vara fredlig bara på grund av att det sker konflikter i Israel som inte ens handlar om religion. 
  • The TARDIS

Fanns ju andra koncentrationsläger än Auschwitz, men det känns som om dessa alltid glöms bort så fort det pratas om lägrena, tyvärr.

• tobbe01
    Anonym (Ashkenazi84) skrev 2015-01-28 00:58:16 följande:
    En bild talar mer än tusen ord... här har jag 3
    Ja där ser man var haren har sin gång.
  • KillBill

Jag får känslan av att vissa beklagar att ämnet för denna träd och helst skulle vilja att fokus riktades mot andra folkmord. Varför inte skapa egna trådar för dessa vidrigheter? De flesta människor ogillar ju alla brott mot mänskligheten lika mycket!

De högerextremister som är påväg att kidnappa denna tråd för att spy ut sitt hat mot muslimer är vidriga och detta urskillningslösa hat mot muslimer påminner starkt om hur nazisterna såg på judarna under 2:a världskriget.

Denna tråd handlar om Auschwitz och om främlingsfientlighet. Låt tråden handla om detta och spåra inte ut i OT.

Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?