• Penida

Hur ofta gymnastik och simskola i skolan?

Ja, hur ofta har era barn gympa och går till simhallen med skolan?
    Vi har barn i förskoleklass och i ettan och här är det gympa en gång per vecka och simhall en gång per vecka. På vintern åker de också skridskor en gång i veckan.
    Hur ser det ut hos er? Skriv gärna ålder på barnen och om ni tycker det är bra som det är.

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Hur ofta gymnastik och simskola i skolan?
  • Flickan och kråkan

Här är det gympa en gång i veckan i ettan. Vet inte hur det ser ut i förskoleklassen här eftersom vi flyttat, men tippar på en timme i veckan där med. Simning blir det i tvåan om jag förstått det hela rätt. Vet dock inte i vilken utsträckning. När äldsta gick förskoleklass förra året så åkte de skridskor 4 gånger under vintern. Nära till ishall. Här har de inte råd, då de måste bussas in en bra bit. Fast vi bor ju i ishallen ändå så.... . Fast simma behöver mina barn

Jag vet inte riktigt. Jag hade gärna sett mer gympa, men å andra sidan så har de ju så korta skoldagar i ettan så blir liksom inte så mycket kvar. Har så aktiva barn på fritiden också så känns inte så nödvändigt. Jag hade dock gärna sett att de simmat varje vecka genom egentligen hela skoltiden, men det är nog inte möjligt .

• Majsan70

Jumpa 2 ggr i veckan. Aldrig simhall, inte i 4-5 i alla fall. Eftersom skolan har en skridskobana på vintern kan de åka hur mycket de vill bara vädret är kallt nog. Vid kallt och snö förläggs vissa jumpalektioner till det lokala skidspåret. 

När dottern var yngre och gick i annan skola var det jumpa 2 ggr i veckan samt simning de perioder testerna var.

• Rocket Mania

Här (skola i Sthlms innerstad) är det som följer:

Förskoleklass:
    Skridskor minst 2 ggr i veckan (nära till isbana)
    Gympa "ibland"
    Simhall aldrig

3:an
    Skridskor några ggr per år
    Gympa 2 ggr i veckan
    Simhall aldrig 

Här går barnen på simskola med skolan i klass 2 och sedan igen för de som inte lärt sig i klass 5.

• Duckan

I nollan - Ingen gymnastik alls.
    I ettan - Gymnastik 2 ggr/vecka.  Skridskor nån gång. Aldrig till simhallen. Simskola erbjuds först i åk 3 (kan ha fel på åk här ev är det högre) för de som inte kan simma.
    Skola i Sthlms innerstad.

• FrihetOchMod

Min son går på en förskola som har en jättestor och härlig gård, med skogsparti, grasmatta, asfalt och sand. Klätterställningar, gungor, kojor och redskapsbodar.
    På förskolan har de ingen direkt gympa i den bemärkelsen. Däremot är dem ute mellan klockan 09:00-11:00 varje måndagförmiddag, 12:30-14:00 varje tisdagseftermiddag, onsdagseftermiddag, 09:00-11:00 varje torsdagsförmiddag, samt 12:30-14:00 varje fredagseftermiddag - oavsett väder.
    En dag i veckan gör de en utflykt, - antingen bara en promenad i villaområdet, eller till skogen, eller till någon annan park eller någon annan förskola.

• Penida
    FrihetOchMod skrev 2015-01-29 12:30:55 följande:

Min son går på en förskola som har en jättestor och härlig gård, med skogsparti, grasmatta, asfalt och sand. Klätterställningar, gungor, kojor och redskapsbodar.
    På förskolan har de ingen direkt gympa i den bemärkelsen. Däremot är dem ute mellan klockan 09:00-11:00 varje måndagförmiddag, 12:30-14:00 varje tisdagseftermiddag, onsdagseftermiddag, 09:00-11:00 varje torsdagsförmiddag, samt 12:30-14:00 varje fredagseftermiddag - oavsett väder.
    En dag i veckan gör de en utflykt, - antingen bara en promenad i villaområdet, eller till skogen, eller till någon annan park eller någon annan förskola.

Funderade mer på hur det ser ut i skolornaGlad
    Avskyr CIO-metoder
  • Tangent

Sonen går i 5:an.
    Idrott: De har idrott 2 ggr/vecka och de har de haft i flera år. I förskoleklass hade de idrott 1 ggr/vecka.  De har även fått prova på lite extra idrotter utöver den vanliga, t ex dans på dansstudio.
    Simhall: Sedan 2:a klass (lite osäker) går de till simhallen en gång per år för att visa uop sina simkunskaper. Om de inte kan simma 200 m i 5:an (?) erbjuds simundervisning som skolan betalar.
    Skridskor: De åker skridskor en gång per år, har de gjort sedan f-klass.

• Mrs Green

Min 3:a har bara idrott 1 gång/vecka, så har det varit sedan F-klass. De har aldrig varit i simhallen. Åker skridskor gör de på rasterna/fritids när det är så kallt att den spolade banan på skolgården håller sig.

Jag tycker det hade varit bra med idrott 2 gånger i veckan.

• Emmy

Jag går i sexan och har gympa 2 gånger i veckan sen 4:an innan 1 gång,simhall 1 gång om året sen 3:an, skridskor i gång per år

• EllenPN

Jag går i femman,har idrott en gång per vecka,simning en gång per år (sen i trean) och vi åker aldrig skridsko här????

• mso

I dotterns skola har de gymnastik en gång i veckan, och simskola en gång i veckan halva terminen. Den andra halvan har de fritidsbad för de barnen som går på fritids. Gäller från F-klass och är samma upp till åk 3.

• aerial

Kan svara för hur det ser ut där jag arbetar. Förskoleklass har ingen idrott alls, och det beror på att de andra klasserna är så stora så de behöver delas upp på flera grupper och därmed räcker inte tiden i idrottssalen till. Åk 1-6 har idrott två gånger i veckan. I åk 2 åker man till simhallen och har simundervisning en gång i veckan på idrottstiden istället. Skridskor åker vi 1-2 gånger per termin. Är det kallt så gör vi egen is på fotbollsplanen och då kan barnen åka varje rast om de vill.

• tvillingmammaVastmanland

När mina barn gick i förskoleklass tror jag de hade någon enklare form av gympa en gång i veckan men jag är inte säker var några år sen, men å andra sidan leker du ju hela tiden på rasterna i den åldern. På vintern åkte de skridsko varannan vecka och längdåkning varannan vecka.

Simhallen åkte de inte till förrän i tvåan.
    Simträningen förväntades man ju sköta själv och sen i tvåan var det finslipning av tekniken för att få godkänt, det var väl knappt inte någon som inte föräldrarna lärt att simma innan dess.
    Jag tycker det var bra så. Jag tycker det är föräldrarnas ansvar att lära barnen att simma men det är ju bra att de kollar av det och ger lite extra träning i skolan också. I femman hade de nytt prov och kunde man inte då fick man åka och träna med tvåorna, var ju ytterst pinsamt så alla familjer var i simhallen och tränade inför simprovet i femman.

• asdfgh

Förskoleklass:
    Ingen regelrätt gympa eller simskola på vår friskola. På den kommunala skolan har de gympa varannan vecka tror jag

Bägge skolorna har simskola i 2an. På vår skola är en av lärarna simskolärare (och har tävlingssimmat) så hon sköter simundervisningen. 10 ggr på hösten och 10 på våren (tror jag).

Jag tror att de hyr gympasalen till på den kommunala skolan nån gång ibland men inget där förskoleklassen varit med på under höstterminen. De har uteprofil så är inte orolig för att de inte rör sig tillräckligt. När vädret tillåter det har de varit iväg och spelat fotboll på eftermiddagarna och tidigare år har de spolat för att kunna åka skridskor när det varit kallt nog.

• Ortelius

På dotterns skola hade de simskola 1 gång per vecka under HT i årskurs tre (vilket var i höstas). Detta skedde inte på gymnastiklektionerna utan på annan tid, gympa var/är det två gånger i veckan (1 timme).

De barn som redan kunde simma 200 meter fick föräldrarna skriva intyg för att de fick slippa. De barnen hade slöjd när de andra barnen var och simmade.

Svar på tråden Hur ofta gymnastik och simskola i skolan?