• fröken fegis

Frågor till er som är 30+ och lyckats med IVF

Hej! Jag är 35 år och jag o sambon har fått diagnosen oförklarligt barnlösa (jäkla skit diagnos btw). Läkarna tycker efter 4 års försök på egen hand och med 3 misslyckade insemineringar att det är dags att prova IVF. Jag är dock mycket tveksam till att genomgå den behandlingen utan att ha fått veta vart felet ligger. Jag undrar nu; ni som är 30+, oförklarligt barnlösa och har försökt själva i minst 3 år, har ni lyckats med IVF och hur många försök tog det isf?

• Svar på tråden Frågor till er som är 30+ och lyckats med IVF
  • fröken fegis

Tack för svaren! Vi valde att göra inseminering pga min stora (eller rättare sagt enorma) rädsla för att göra IVF. Även om de inte hittar några uppenbara fel så kan inseminering öka chanserna eftersom sperman prepareras så att bara de bästa simmarna kommer med och så placeras de ju nära ägget så att de inte ska behöva simma så långt... Nu har vi iaf gjort 3 misslyckade inseminationer och står återigen inför valet att göra IVF eller inte... Jag vet i ärlighetens namn inte om jag fixar det...(varken fysiskt eller psykiskt). Skulle känt mig mer manad att genomgå en IVF om jag visste att våra problem faktiskt går att lösa med IVF, det har vi ju ingen aning om. Känns för jäkligt att behöva "köpa grisen i säcken" så att säga. Börjar dock känna mig väldigt ensam om att tycka så här, alla andra verkar själaglada över att få sätta igång med IVF, det måste vara nåt fel på mig :(

• fröken fegis

Tack så mycket för era svar! Jag och sambon har bokat in oss för IVF-möte nu på onsdag. Då ska det bestämmas vilket protokoll, vilka mediciner osv... Jag är fortfarande rädd men efter att ha läst mycket om IVF här på familjeliv så känns det iaf lite bättre. Tack igen ni som har peppat mig!

Svar på tråden Frågor till er som är 30+ och lyckats med IVF