• Kaxelsson

PLANERA DOP FÖR OFÖTT BARN! Tips och idéer Tack :)

Jag är ute i lite väl God tid här och kan känna att det både är lite dumt (med tanke på risker som kan uppstå i samband med förlossning *peppar peppar) men vill samtidigt vara lite före.

Jag är beräknad att föda min 3dje lilla gosse den 8/3 och vill så gärna att han ska döpas under samma helg som resterande familjemedlemmar.

Jag själv är döpt under påskhelgen, mina andra två pojkar likaså och även deras far.

Det har blivit som en liten tradition och jag inser nu att om jag planerar det i god tid så kan även detta lilla barnet få döpas under den helgen. Till saken hör även att min familj och släkt har ca 4-5 timmars bilresa hit och då är det ganska skönt att ta det under en helg då man är lite långledig - såsom just påsken

Har jag riktig otur så får jag gå över tiden och risken finns då att bebis föds senast den 30/3. Påsken är 5/4, dvs knappt en vecka efteråt. Nu tror jag inte risken är så stor att jag går över men man vet aldrig.

Tankar och idéer?

Tips på hur jag kan planera på bästa sätt? Och för att friska upp mitt minne lite - vad behöver jag göra inför dopet?

* boka kyrka + präst

* boka f-hem

* dopklänning

* mat, dryck och fika

Missat något?

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • Svar på tråden PLANERA DOP FÖR OFÖTT BARN! Tips och idéer Tack :)
  • Liten till

Välja psalmer och texter med prästen. Annars verkar du ha koll

Förstår att du vill döpa under påsken, men du tror inte det blir extra jobbigt med en så liten? Tänkte att de ammar ju mest som hela tiden? Men vill du så kör på!

• Fröken K

Få ut inbjudan i tid samt boka in om bögon ska sjunga!

Egentligen tänker jag att det är smart att döpa så tidigt just eftersom de mest ammar och sover!

• Kaxelsson
    Liten till skrev 2015-02-05 15:38:20 följande:

Välja psalmer och texter med prästen. Annars verkar du ha koll

Förstår att du vill döpa under påsken, men du tror inte det blir extra jobbigt med en så liten? Tänkte att de ammar ju mest som hela tiden? Men vill du så kör på!

Jag har hört att många döper sina barn när dom är ca 2 månader, nu är ju risken att min lilla plutt är mellan 1-6 veckor bara, beroende på när förlossningen drar igång.

Är han bara 1 vecka eller 2 så kommer jag ju tyvärr få avboka (tänker mycket på infektionsrisk och att han då är på tok för liten) men är han 4 veckor eller mer så tror jag det ska gå bra. Inser nu dock att dopklönningen Kanske Blir Lite FÖR Stor?

Äldsta sonen var 5 månader när han döptes i den (han var dock pytteliten, föddes i vecka 36 och hade strlk 50 tills han var 3 månader). Lillebror föddes 21 februari och döptes i April (påskhelgen) och hade samma klänning.

Bebis föds förhoppningsvis i början av Mars och kommer kanske kunna ha samma klänning. . Hoppas!

Ska kolla psalmer redan nu tack för påminnelsen

Har en tjejkompis som sjunger jättevackert och spelar piano - ska höra med henne om hon vill ställa upp med att sjunga. Tack

Ska prata med familjen idag och närmsta vännerna och sen får jag ordna med inbjudningar så fort jag fått tag på kyrkan och prästen imorgon. Hoppas det är ledigt bara
    Fröken K skrev 2015-02-05 15:42:33 följande:

Få ut inbjudan i tid samt boka in om bögon ska sjunga!

Egentligen tänker jag att det är smart att döpa så tidigt just eftersom de mest ammar och sover!

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • aleydis

Om du har barn sen tidigare så vet du nog själv om det känns rimligt att planera in så snart efter förlossningen, hur du själv mått och hur många som kan hjälpa till med förberedelserna.

Svar på tråden PLANERA DOP FÖR OFÖTT BARN! Tips och idéer Tack :)