• Stina 943

Flytt inom kommunen

Jag och min man skilde oss för snart tre år sen och vi kom överens om att vår son skulle bo hos mej mer. Nu har jag fått chansen att hyra ett hus i en mindre by, med en liten skola som skulle vara bra för sonen. Jag har meddelat pappan både när jag funderade och när jag bestämt mej för att hyra. Pappan sa inget när jag berättade om mina funderingar annat än att det var långt.

Når jag så berättade att jag bestämt mej så kontrade han helt plötsligt med att han ville ha varannan vecka, något han inte sagt något om tidigare. Han säger nu att om jag flyttar ska han ha sonen på veckorna. Under dom tre år vi haft varannan helg har han inte tagit upp detta tidigare. Han fick ett nytt barn ganska snabbt efter att vi var avslutade med en tredje kvinna som han nu är gift med. Jag har inte förändrat mitt liv något sen skilsmässan. Han säger också att det var jag som bestämde att sonen skulle vara hos mej mer men sa inget mer när vi pratade om det. Vi har delad vårdnad men jag tycker att det har funkat bra som det är hittills med helger och mer tid på somrarna.

Vill nog bara ha lite råd i frågan

• Svar på tråden Flytt inom kommunen
  • AnnaKG

Tror inte du kan göra så mycket åt hans vilja faktiskt :/

Kontakta familjerätten o rådfråga dom om vad som gäller o så..

• Annelie 76

Om han och sonen har en bra relation är det väl jättebra om de får mer tid tillsammans. Det hindrar väl inte heller er flytt eller hans byte av skola...

• Stina 943

Jag har erbjudit mig att hämta och lämna eftersom avståndet verkar vara problemet men det gick inte hem.

• AnnaKG
    Annelie 76 skrev 2015-02-06 08:25:50 följande:

Om han och sonen har en bra relation är det väl jättebra om de får mer tid tillsammans. Det hindrar väl inte heller er flytt eller hans byte av skola...

Håller med i detta! Om sonen vill vara hos sin pappa varannan vecka så ska ju inte en flytt hindra detta. Eftersom flytten verkar vara inom kommunen så borde det ju funka eller??

Eller du kanske vill att din son ska börja i skolan som finns i byn och att pappan tycker det är långt att åka dit varje dag o hämta o lämna? Hur gammal är sonen?

Min dotters pappa bor 2 mil ifrån min dotters skola som ligger här där jag/vi bor och hon är även folkbokförd här. Hon åker skoltaxi varje dag varannan vecka. Kanske något din son kan göra?
  • Brumma

Uppenbarligen tycker han inye att det varit tillräckligt med vh samt lite extra tid på sommaren... Hade du ansett att det varit ok om situationen varit den motsatta?

Det är väl jättebra om barnet kan bo vv istället. Undersökningar visar ganska tydligt att de barn med skiljda föräldrar som mår bäst är de som bor växelvist.

Hur långt skulle det bli för dig att köra till o från skolan om han går kvar i skolan där han går idag? Bor pappan i närheten av den skolan?

Annars - finns alternativet att barnet åker skolskjuts?

Svar på tråden Flytt inom kommunen