• Jagvetmest

Att vara fodervärd

Hade en foderhäst på gång tills igår. Allt verkade bra tills hon som äger hästen, ett äldre varmblod, meddelar att hästen är oförsäkrad. Jag säger då att ok, men vem ska då betala för oförutsedda vetrinärbesök eller tom akut avlivning vid svår akut sjukdom? Får till svar att jag ska betala för allt. Ok så hon väljer att ha hästen oförsäkrad men om något händer så får jag betala allt- när det till och med är hennes beslut om vad som skall göras. Hade ni gått med på det eller ska jag vara j-igt glad som har huvudet på skaft? (Hade gärna betalat för försäkringen/månad om hon haft nån).

• Svar på tråden Att vara fodervärd
  • Soffan

Nej nej! Ta inte en oförsäkrad häst på foder! Finns säkert orsaker till att hästen inte är försäkrad, frågan är ju bara Vad. Det kommer bli svindyrt för dig.

Gå vidare och titta på andra alternativ istället.

• Trassel14
    Jagvetmest skrev 2015-02-06 14:03:20 följande:

Hade en foderhäst på gång tills igår. Allt verkade bra tills hon som äger hästen, ett äldre varmblod, meddelar att hästen är oförsäkrad. Jag säger då att ok, men vem ska då betala för oförutsedda vetrinärbesök eller tom akut avlivning vid svår akut sjukdom? Får till svar att jag ska betala för allt. Ok så hon väljer att ha hästen oförsäkrad men om något händer så får jag betala allt- när det till och med är hennes beslut om vad som skall göras. Hade ni gått med på det eller ska jag vara j-igt glad som har huvudet på skaft? (Hade gärna betalat för försäkringen/månad om hon haft nån).

Du betalar allt för hästen medan du har den på foder. Jag personligen hade aldrig tagit en foderhäst utan försäkring, du vet inte vad den har för sjukdomshistoria bakom sig. 
  • Majsan70

Jag hade aldrig tagit en häst som var oförsäkrad. 
    Vi har haft två foderhästar. Den ena kom till Sverige oförsäkrad eftersom den danska försäkringen upphörde att gälla här. Henne besiktigade vi och valde att försäkra själva. Häst nummer två var försäkrad och ägarna betalade avgiften just för att de skulle veta att hon hade en försäkring som gällde. Vi hade en kopia på avtalet. Vi stod för alla veterinärvårdsavgifter osv. 

En oförsäkrad häst kan bli mycket dyr då kostnaderna snabbt springer iväg.Vi hade ute veterinär till en av döttrarnas hästar i dag och det enkla besöket kostade 2500 kronor. När den andra hästen skadade sig i höstas gick det snabbt på 8000. Dyrt även med försäkring

• Jagvetmest

Tack för svar. Vad tycker ni det kan vara rimligt att stå för? Hela försäkringspremien, halva självrisken? Eller hela försäkringen, hela självrisken? Annat?

• Majsan70
    Jagvetmest skrev 2015-02-09 14:38:24 följande:

Tack för svar. Vad tycker ni det kan vara rimligt att stå för? Hela försäkringspremien, halva självrisken? Eller hela försäkringen, hela självrisken? Annat?

Absolut att ni som fodervärd står för hela självrisken om hästen skadar sig hos er. Sen hur ni lägger upp avtalet är ju upp till hur ni förhandlar med ägaren. Vi har ju, som jag skrev tidigare, haft båda delarna. 
    Men viktigast av allt är riktiga avtal, skrivna sådana som håller juridiskt. 
  • studentska

Ta inte den här hästen överhuvudtaget, titta vidare på andra alternativ. Om hästägaren inte har en sund inställning i denna frågan så blir det säkerligen andra problem också längs vägen. Alternativt som flera i tråden varit inne på så finns det en anledning till att hästen är oförsäkrad. Om du trots allt bestämmer dig för denna hästen så se till att gör en vet.besiktining med veterinär som du väljer (rekommenderar jag oavsett vilken häst du väljer att ha på foder) innan du tar hem den så att ägaren inte kan hävda att du har orsakat något som fanns där från början.

• Deviant

Jag har aldrig varit fodervärd men haft häst ute på foder. Jag stod då för försäkringspremien på initiativ av mig då jag vill känna att jag har 100% koll på att hästen hålls försäkrad utan uppehåll. Fodervärden skulle däremot stå för självrisken och kostnader som uppstod i samband med eventuell skada, som om det vore hens egen häst. 
Svar på tråden Att vara fodervärd