• Anonym (EA)

Embryoadoption?

Min man har inga spermier, vilket har gjort att vi gjort inseminationer och ivf med donatorspermier. Tyvärr visar det sig att det är något fel på mig också. Jag har fått fyra missfall. Missfallsutredning är gjord men de hittar inga fel. Vi funderar ni på embryoadoption. är det nån som gjort det? Kanske nån med upprepade oförklarliga missfall som lyckats få barn på detta eller annat sätt? Vill ha alla tips jag kan få! Vi vill så gärna ha barn..

• Svar på tråden Embryoadoption?
  • Anonym (ED)

Embryoadoption finns knappt längre,t.o.m Polen slutade tror jag. Däremot embryodonation,d.v.s när man gör nya embryon från två donatorer. Matchade eller inte matchade hur mycket eller lite man vill med sig själva. Men frågan är om det hjälper i sig när du haft flera missfall? Upprepade m.f beror oftast på nåt fel på kvinnan och är då felet så stort att det inte går åtgärda hjälper inte ED heller. Men många gånger gör det det! Glad  Man får ju mycket mediciner utomlands som man sällan/aldrig får här-oavsett m.f eller inte innan. Och de kan hjälpa. Har man dessutom fått flera m.f brukar de ta i ännu mer med mediciner.

Man brukar säga att det hänger till 90% på embryot ifall man blir gravid och resten på livmodern/slemhinnan. Vid ED odlas alla äggen som går 5 dar så man väljer endast de finaste till insättning. Livmodern förbereds med flera mediciner. Immunförsvaret sätts ner med medicin.  Det är absolut värt att prova! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (EA)

Jaha, tack för info! Visste inte om detta med embryodonation, trodde det var samma sak som embryoadoption :) nej det är ju risken där, att det blir missfall ändå.. Men jag har läst om kvinnor som gjort ea/ed efter oförklarliga missfall och det har funkat. Kanske är det då något fel på äggen, trots att det inte har visat sig. Vet du vilka mediciner man får? Är det samma som vid ivf?

• Anonym (ED)

I mitt fall var det definitivt fel på äggen. Usel kvalitet som knappt gick befrukta och slutade med m.f. Gjort flera ED,ska snart göra nästa. Det är långtifrån samma mediciner som vid IVF. Man tar Progynon eller Estrofem för att ta bort egen äl och förbereda slemhinnan. Prednisolon för att dämpa immunförsvaret. Ofta blodförtunnande sprutor-Fragmin,Clexane,Innohep. Mycket starkare folsyra,jag tar 5 mg per dag. Äl-spruta både före och efter insättning för att göra slemhinnan bra. Progesteron,ibland i injektionsform -har jag tatt 4 ggr- och i större dos än man får här.
    Mejla några kliniker och kolla runt! Pris,kötider och matchning skiljer sig åt och även vilken sorts ED de har.

• Anonym (baby-15)

Jag skulle gjort en i Polen i dec, men avbokade då mitt sista ivf i okt tog sig.

Finns även flera kliniker i Grekland, Tjeckien etc som gör embryaadoptioner.
    www.fertilityfriends.co.uk har en massa länkar och bra info.

Kan vara knepigt att kommunicera med klinikerna, om man inte gillar det kan man använda en förmedling, t.ex miracleswaiting.com/reprofit/

Svar på tråden Embryoadoption?