• Wannabemum

Underlätta äggplockningen!

Vill gärna ha ALLA tips och råd inför äggplockning. Vad fick ni för smärtstillande, när och hur mycket? Vad saknade ni? Min fru ska göra äggplock och jag vill verkligen göra allt för att hon ska ha det så bekvämt som möjligt då. Vad är det som gör svinont och kan man underlätta det? Hur känns det när dom lägger lokalbedövningen? Hur lång tid tog det? Är det något som man ska tänka på efteråt som gör det lättare? Ska tillägga att frun inte har den bästa ryggen heller för detta. Ser fram emot alla svar :)!

• Svar på tråden Underlätta äggplockningen!
  • trina

Du kan inte göra något under själva äggplocket utan det är väl snarare tiden efteråt. Själv har jag svårt att ta smärtstillande när jag har ont och jag har ingen aning om när eller vad jag ska ta, så för min del bar det jätteskönt att ha någon som höll koll när jag kunde ta Alvedon eller något annat för bästa effekt. Sen är det väl bara att finnas till hands som gäller och vara uppmärksam på hur personen mår, man kan ha jätteont eller bara lite öm.

Innan äggplock fick jag Alvedon vill jag minnas. Sen när det var dags för äggplock får man lokalbedövning och det känns som att någon rotar runt med en svamp, haha. Sen morfin i en infart när man ber om det. Det finns absolut ingen anledning att låtsas att allt är bra utan snarare ska man be om det när man känner att det börjar bli för mycket. Man kan bli snurrig av morfinet och svårt att fokusera.

Det som jag tyckte gjorde ondast var timmarna efter äggplocket. Om man har riktigt ont kan man be om lite extra värktabletter att få med sig hem. Efter mitt förra äggplock fick jag morfintablett efteråt för jag hade så ont, tyvärr så började jag kräkas av dem dock. Det är nog ganska ovanligt att man mår så dåligt som jag gjorde sist, oftast får man gå hem efter någon timma medan jag låg kvar hela dagen eftersom jag mått så dåligt.

Ett äggplock kan ta allt från tio minuter till en halvtimme.

Lycka till på äggplocket!

• äppelblomman

Det du kan göra och som jag tyckte hjälpte mig var att bli påmind om att andas djupa och lugna andetag :) Blir lätt att man håller andan lite pga nervositeten.. Så påminn henne om att andas och gärna kanske hålla hennes hand, pussa henne på pannan etc.. beror lite på vad ni själva är bekväma med i den situationen, men visa att du finns där för henne :)

Kanske fråga henne själv om hon har något som hon gärna vill att du gör eller inte gör under tiden..

Lycka till!

Svar på tråden Underlätta äggplockningen!